Żegluga

Francuski operator promowy Brittany Ferries zaprezentował 27 listopada najnowszy nabytek w swojej flocie - prom Galicia. Ze względu na pandemię, debiut nowego statku odbył się wirtualnie, podczas internetowej ceremonii inauguracyjnej - pierwszej dla firmy i - jak twierdzi Brittany Ferries - także dla całego sektora morskiego. Galicia wyruszyła w swój pierwszy rozkładowy, komercyjny rejs między Santander i Portsmouth 2 grudnia.

Nowy "super-prom", zbudowany w stoczni CMJL (China Merchants Jinling Shipyard) w Weihai, w Chinach (dawniej znanej jako AVIC Weihai), jest pierwszym z trójki siostrzanych statków i stanowi kamień milowy w kompleksowym programie odnowy floty Brittany Ferries - podkreślił operator promowy w oficjalnym komunikacie. Siostrzane statki - Salamanca i Santoña - wprowadzone mają być do eksploatacji w 2021 i 2023 roku (według niektórych źródeł - w 2022 i 2023).

Armatorzy znani w Gdańsku

Jak zapewnia operator - statki te łączą w sobie to, co najlepsze w zakresie komfortu, technologii, bezpieczeństwa i poszanowania środowiska naturalnego.

Galicia i dwa kolejne bliźniacze statki spodziewane we flocie francuskiego operatora, są promami klasy e-Flexer, budowanymi na zamówienie szwedzkiej grupy Stena. Wszystkie trzy mają być eksploatowane w ramach czarteru od Stena RoRo przez okres pięciu lat z opcją zakupu po zakończeniu czarteru. Każdy z trzech statków pływać ma pod francuską banderą (chociaż np. dla promu Galicia pierwotnie planowano banderę brytyjską) i będzie obsługiwany przez francuskich marynarzy.

Stena zamówiła (łącznie z przeznaczonymi dla Brittany Ferries) siedem jednostek według projektu bazowego e-Flexer. W eksploatacji są już Stena Edda, Stena Embla i Stena Estrid.

Promy zarówno eksloatowane przez Brittany Ferries, jak i przez Stena Line, to od lat dość często spotykani goście w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Kiedyś flagową jednostką Brittany Ferries był Mont St Michel (notabene przebywający właśnie w Remontowej SA), potem zdetronizował go Pont Aven. Teraz pozycję jednostki flagowej Brittany Ferries zajęła Galicia.

Przy długości 215 metrów Galicia jest najdłuższym w historii Brittany Ferries statkiem i będzie przewozić samochody ciężarowe, osobowe i autobusy na pasie ładunkowym ro-ro o długości ponad trzech kilometrów.

Promy klasy e-Flexer zostały zaprojektowane przez specjalistów armatora - grupy Stena i biuro projektowo-konsultingowe Deltamarin, posiadające oddział także w Polsce.

Prom czasów pandemii

"Przybycie promu Galicia oznacza początek nowej, jasnej przyszłości dla Brittany Ferries. Odnowienie i modernizacja naszej floty jest integralną częścią naszego pięcioletniego planu odbudowy. Galicia jest rezultatem zamówienia złożonego w zupełnie innych czasach niż dzisiaj" - mówi Christophe Mathieu, dyrektor generalny firmy. "Kiedy zamawialiśmy ten statek, nie mogliśmy sobie wyobrazić obecnej sytuacji pandemii i jej wpływu na handel, podróże i turystykę. Ale Galicia jest naszym symbolem nadziei i optymizmu, a przede wszystkim naszej wiary w znacznie jaśniejszą przyszłość na horyzoncie".

Galicia jest przy okazji pierwszym statkiem noszącym nowe logo Brittany Ferries na burtach.

Jean-Marc Roué, prezes Brittany Ferries, dodał: "Dokonaliśmy tej inwestycji przed uderzeniem pandemii, ale nadal wierzymy w tę decyzję. Galicia będzie bardziej przyjazna dla środowiska. Będzie bardziej efektywna. I oczywiście - będzie obsadzona przez ekspertów, gościnnych francuskich marynarzy - jest to aspekt, który doceniają nasi brytyjscy klienci. Te trzy nowe statki to tylko początek nowej świetlanej przyszłości dla naszej firmy i przede wszystkim dla naszych klientów".

Galicja będzie obsługiwać trasy łączące Portsmouth i Santander (północna Hiszpania) - dwa razy na tydzień (rejsy trwające od 28 do 33 godzin) oraz Portsmouth i Cherbourg (Normandia) - raz w tygodniu.

Hiszpański charakter w każdym calu

Na statku panuje wszechobecny hiszpański klimat. Po raz pierwszy u francuskiego armatora statek został zbudowany od stępki z tematem przewodnim związanym z iberyjskim celem podróży na myśli. Ciepła, relaksująca i autentyczna hiszpańska wakacyjna atmosfera wypełnia wnętrza statku wystrojem, obrazami, fotografią, rzeźbami i muralami zapraszając pasażerów do podróży po miastach, wsiach i wybrzeżach północnej Hiszpanii oraz do zagłębienia się w bogate dziedzictwo artystyczne i kulturowe regionu, którego imię nosi prom.

Hiszpański temat przewodni obejmuje nawet jedzenie i napoje serwowane na pokładzie, z autentycznymi hiszpańskimi wyrobami w menu barów i restauracji, a wystrój i doświadczenia na pokładzie oferują pasażerom wyjątkowy smak Hiszpanii już na pokładzie - zapewnia francuski operator promowy.

Galicja to autonomiczny region w północno-zachodniej Hiszpanii, być może najlepiej zachowany sekret Hiszpanii. Znajduje się tam wiele pięknych piaszczystych plaż, zatoczek ukrytych między klifami, ale także falistych pasm górskich. Hiszpańska Galicja jest najbardziej znana dzięki miastu Santiago de Compostela.

Jest to region bogatego, przesyconego celtyckimi wpływami, dziedzictwa kulturowego, obdarzony cudami natury, tętniący życiem miast i zamieszkany przez gościnnych ludzi.

Jak długo buduje się spory, nowoczesny prom?

Budowa statku rozpoczęła się 30 lipca 2018 roku, kiedy to w stoczni w Weihai miało miejsce pierwsze cięcie stali, a ceremonia położenia stępki odbyła się w obecności członków zarządu Brittany Ferries 16 stycznia 2019 r. Prom Galica został wydokowany 10 września 2019 roku. Następnie, od 27 lipca do 03 sierpnia 2020 r. odbyły się próby morskie na Morzu Żółtym.

Potem, 3 września, przedstawiciele Brittany Ferries pojawili się w Geteborgu na wirtualnej uroczystości wprowadzenia do eksploatacji i przekazania czarterującemu (z łączeniem z chińską stocznią). Ceremonia odbyła się w rodzinnym mieście grupy Stena i zgromadziła - poprzez wideokonferencję - m.in. przedstawicieli zarządu Brittany Ferries i zespół stoczniowego nadzoru budowy tej firmy, a także reprezentantów zarządu Stena Group i zespoły w Chinach.

Galicia opuściła stocznię 12 września 2020 roku. Po długiej podróży, przez Kanał Sueski, 12 października 2020 r. po raz pierwszy zawinęła do Cherbourga. Po przybyciu promu do Francji odbyły się testy ramp w rozkładowych portach zawinięć, czyli także w Portsmouth i Plymouth.

Następnie prom popłynął do Santander na ostatnie poprawki i odświeżenie w stoczni Astander: malowanie kadłuba, instalację sieci komputerowych i nie mniej ważne działania, jak umieszczanie dzieł sztuki należących do wystroju promu. Członkowie załogi zapoznali się ze statkiem i zostali przeszkoleni, by być gotowymi do pierwszego komercyjnego rejsu statku, zaplanowanego na środę 2 grudnia. Prom opuścił Santander i udał się do Portsmouth.

Atrakcje i wygoda dla pasażerów

Układ wszystkich trzech nowych promów e-Flexer budowanych pod czarter Brittany Ferries jest mniej więcej taki sam, więc regularni goście będą mogli się łatwo na każdym odnaleźć, jednak każdy z promów będzie miał wyjątkowy wystrój wnętrza.

Ten na promie Galicia został stworzony we współpracy z wielokrotnie nagradzanym architektem Richardem Nilssonem, który ponoć nawet słuchał tradycyjnej lokalnej muzyki podczas pracy nad projektem, by całkowicie zanurzyć się w galicyjskich źródłach motywu przewodniego.

Restauracje, bary, kina i pokłady słoneczne zapewniają bardziej oczywiste sposoby na spędzenie czasu na promie. Ale Brittany Ferries zawsze oferowało także inną, bardziej subtelną atrakcję w swoich kabinach, salonach i restauracjach: starannie wyselekcjonowane oryginalne, zamówione dzieła sztuki, często o szczególnym znaczeniu dla statku lub trasy, którą pływa. Galicia nie jest tu wyjątkiem.

Na promie znjadziemy dużo światła i przestrzeni. Rozległy "taras" na pokładzie dziesiątym to idealne miejsce do kąpieli słonecznych oraz obserwacji wielorybów i delfinów na Zatoce Biskajskiej, jednym z najlepszych miejsc na świecie do obserwacji tych wspaniałych ssaków morskich. Jeśli jednak pogoda nie dopisze, podróżni mogą zająć miejsce przy dużych oknach.

Ponadto na pokładzie dziesiątym znajdują się trzy sale zabaw dla dzieci, liczne salony, restauracje i bary oraz dwa duże sklepy znajdujące się w samym sercu statku. Można tu znaleźć wszystko: od perfum i pamiątek po wino i gazety.Szerokie korytarze, obszerne klatki schodowe i przestronne pomieszczenia ułatwiają podróżnym osiągnięcie ważnego obecnie dystansu społecznego.

Na gości czekają jasne i przestronne strefy pasażerskie, sklepy, salony i kabiny, które zaspokoją każdą potrzebę. Każdy z trzech głównych pokładów pasażerskich ma inny motyw przewodni - skupiony jest na innym aspekcie regionu Galicja: plaży, wsi i mieście.

Na statku, poza szerokimi możliwościami korzystania z rozrywek elektronicznych i online istnieją także m.in. wewnętrzne i zewnętrzne place zabaw, na których zajęcie znajdą dzieci.

Zainspirowana eleganckimi salami klubowymi wiodących hoteli, Galicia posiada również prywatny salon C-Club. Jest to ekskluzywna i spokojna przestrzeń, oferująca asortyment przekąsek i napojów. Otwarty w ciągu dnia, salonik jest bezpłatny dla osób posiadających kabinę w klasie Commodore. Jednak ograniczona liczba dodatkowych biletów jest dostępna po dokonaniu rezerwacji w punkcie informacyjnym - lub z wyprzedzeniem online.

Oczywiście, wielu pasażerów decyduje się spędzić większość czasu we własnej kabinie. Dobrą wiadomością jest to, że Galicia szczyci się jednymi z najszerszych koi we flocie.
Ponadto, każda kabina wyposażona jest w telewizor, a także bezpłatne wideo na życzenie (VOD) i najbardziej komfortowe materace.

Na promie Galicia są 343 kabiny, wszystkie z łazienkami, a ponadto - 37 kabin dla kierowców ciężarówek. Niektóre kabiny zostały przystosowane dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej, a 22 to kabiny przyjazne dla zwierząt domowych, zarezerwowane dla pasażerów podróżujących z psem lub kotem (ponadto na statku jest 12 miejsc dla zwierząt miejsc w oddzielnych boksach). Brittany Ferries przewozi około 100 000 czworonożnych przyjaciół rocznie.

Na promie Galicia znajduje się również 21 kabin Commodore Club i trzy kabiny Commodores Suite wyższej klasy.

Oto rodzaje kabin dostępnych na statku:

  • "apartamenty" Commodore luxury suite
  • 2-osobowe kabiny Commodore Club
  • 4-miejscowe kabiny Club z dużym bulajem
  • kabiny wewnętrzne od 2 do 4 miejsc
  • kabiny z dostępem dla osób na wózkach
  • przyjazne zwierzętom kabiny zewnętrzne o 2 do 4 miejsc
  • przyjazne zwierzętom kabiny wewnętrzne o 2 do 4 miejsc

Na promie dostępne są łóżeczka dziecięce, odpowiednie dla niemowląt poniżej 24 miesięcy.

Co do bryły zewnętrznej promów e-Flexer… wielu obserwatorów rynku i entuzjastów promów zwraca uwagę na bardzo zachowawczy projekt architektoniczny tych statków. Mówi się, że nie różnią się one - z zewnątrz - od promów, które mogłyby powstać w latach 90-tych ubiegłego wieku. Może w tej prostocie i konserwatyzmie jest metoda…

Ładunki nie mniej ważne

Obecnie zarabiająca głównie na pasażerach, Brittany Ferries zrodziła się z potrzeb transportu towarowego. Pierwszy statek Brittany Ferries nazywał się Kerisnel. Był to przebudowany izraelski tankowiec, który dostarczał bretońskie karczochy i kalafiory do Plymouth z Roscoff.

Pierwsze zawinięcie miało miejsce dzień po wstąpieniu Wielkiej Brytanii do EWG (prekursora UE) - 2 stycznia 1973 roku. Dzisiaj fracht nadal stanowi ważną część mixu produktowego francuskiego przewoźnika, przynosząc około jednej czwartej przychodów firmy.

Brittany Ferries wciąż poszukuje nowych tras i doskonali usługi w oparciu o wymagania klientów. Na przykład w 2018 roku firma uruchomiła trasę z Cork do Santander (później przeniesioną do Rosslare i Bilbao), której celem jest rozwój rynku przewozów towarowych między Irlandią a Hiszpanią.Trasa stała się sukcesem i oczekuje się, że będzie kwitła, ponieważ coraz więcej klientów, w obliczu Brexitu, szuka obejścia mostu lądowego przez Wielką Brytanię.

Nowy prom dodaje on przepustowość do tras łączących Wielką Brytanię z Hiszpanią, obejmującą 155 naczep w jednej podróży. Podczas gdy linia Portsmouth-Caen pozostaje najpełniej wykorzystywaną do przewozu jednostek ładunkowych linią Brittany Ferries, z 50-procentowym udziałem przewozów towarowych, Galicia dodaje kolejny ciąg ładunkowy.

Nowoczesna technika dla ochrony środowiska i wygody pasażerów

Statek został zaprojektowany nie tylko dla komfortu pasażerów, ale w nie mniejszym stopniu również z myślą o ochronie środowiska i efektywności. Szczególną uwagę zwrócono na paliwooszczędny układ napędowy promu oraz dopracowanie kształtu jego długiego, smukłego kadłuba i dziobu, dającego doskonałe osiągi w każdych warunkach pogodowych oraz znacznie niższą emisję zanieczyszczeń w porównaniu z innymi statkami o podobnych rozmiarach.

Dyrektor techniczny Brittany Ferries, Arnaud le Poulichet, który nadzorował narodziny statku od pierwszego cięcia stali w 2018 roku, mówi: "Galicia już przekroczyła wszystkie nasze oczekiwania. Jest zaawansowana technicznie, łatwa w obsłudze dla naszej załogi, a przede wszystkim wygodna dla naszych klientów. Jesteśmy pewni, że ją docenią".

Z technicznego punktu widzenia, Galicia jest bardziej wydajnym statkiem niż eksploatowane dotychczas. Cisza, mniej wibracji i mniej szkodliwych emisji, to tylko niektóre z zalet, które docenią w promie Galicia pasażerowie oraz osoby mieszkające i pracujące w pobliżu portów.

Dzięki doskonałej izolacji i wyciszeniu, hałas został ograniczony do minimum. Kiedy jest się na lądzie, nie słychać generatorów promu Galicia, jak na innych statkach. To naprawdę zaskakujące i oczywiście mile widziane przez każdego zamieszkałego w pobliżu portu. Galicia ze znaczną nawiązką spełnia wymogi obecnych przepisów dotyczących hałasu i wcześniejsze oczekiwania - zapewnia armator.

Jak to opisano w oficjalnych materiałach dla mediów - "jak nowoczesny samolot pasażerski, Galicia nie potrzebuje czterech silników"; dwa silniki napędu głównego MaK 12M43C wytwarzają do 12 600 kW mocy - każdy, podczas gdy prądnice zawieszone ("wałowe") o zmiennej prędkości umożliwiają odzyskiwanie energii nawet przy niskich prędkościach. Dzięki zastosowaniu prądnicy wałowej o zmiennej prędkości obrotowej osiągane są oszczędności paliwa i redukcja emisji CO2.

Statek nie potrzebuje rufowych sterów strumieniowych. Dziobowe stery strumieniowe współpracują z rufowymi sterami z lotkami i o skręconych krawędziach natarcia. Stabilizatory płetwowe udowodniły swoją wysoką skuteczność wydatnie redukując kołysanie podczas pierwszych rejsów przez Zatokę Biskajską.

Przy projektowaniu promów e-Flexer postawiono sobie za cel poprawę jakości powietrza, zarówno w zakresie redukcji emisji sadzy (cząstek stałych), jak i dwutlenku węgla. Statek wyposażono w płuczki spalin (scrubbery) typu closed-loop (obiegi zamkniętego).

Efekt skali 

Większe promy oferują większą efektywność energetyczną i mniejsze emisje w przeliczeniu na jednostkę przewożonego ładunku czy każdego pasażera. Dla statku e-Flexer Brittany Ferries planowane są cztery podróże w obie strony z Wielkiej Brytanii do Hiszpanii w każdym tygodniu, a nie pięć, jak to miało miejsce z wcześniej eksploatowanymi, mniejszymi statkami. Zapewnia to znaczną oszczędność paliwa i emisji w przeliczeniu na jednego pasażera, przy jednoczesnym zwiększeniu o 10 % zdolności przewozowej pasażerów i o 28 % większej powierzchni ładunkowej.

Całe oświetlenie na pokładach zewnętrznych i samochodowych statku (po raz pierwszy w Brittany Ferries) to energooszczędne lampy LED-owe. Do zmniejszenia zużycia energii na pokładzie, a co za tym idzie - do zmniejszenia zużycia paliwa ma się przyczyniać także nowoczesna, redukująca tarcie,  silikonowa farba pokrywająca podwodną część kadłuba.

Galicia, to statek z napędem spalinowym, z silnikami na olej napędowy. Dwa kolejne statki e-Flexer, które dołączą do promu Galicia w nadchodzących latach, to jednostki z napędem dwu-paliwowym, zasilanym zasadniczo gazem ziemnym przechowywanym w postaci skroplonej (LNG).

PBS, rel (Brittany Ferries)


Prom Galicia w liczbach - charakterystyka podstawowa:

nr IMO - 9856189
państwo bandery - Francja
operator, armator zarządzający - Brittany Ferries BAI SA, Francja
armator (właściciel - kredytodawca) - Bank of Communications, Chiny
armator zarejestrowany - Jialai International Ship, Hongkong
armator - Stena RoRo, Szwecja
zarząd techniczny i załogowy - Northern Marine (grupa Stena), Wielka Brytania
stocznia - China Merchants Jinling Shipbuilding (Weihai) Co Ltd
stoczniowy nr budowy - W0267
2.12.2020 - pierwszy rejs komercyjny - wyjście z Santander do Portsmouth
12.10.2020 - przybycie do Cherbourga
12.09.2020 - wypłynięcie z Chin
przekazanie przez stocznię - 3.09.2020
wprowadzenie do eksploatacji - 19.08.2020
próby morskie - 27.07 - 3.08.2020 r.
wodowanie / wydokowanie - 10.09.2019
położenie stępki - 16.01.2019
rozpoczęcie budowy - 30.07.2018
zamówienie - 11.07.2017
projekt - Stena E-flexer
długość całkowita - 214,50 m
długość między pionami - 202,50 m
szerokość całkowita - 28,443 m
szerokość konstrukcyjna - 27,80 m
zanurzenie - 6,70 m (wg innego źródła - 6,40 m)
wysokość boczna - 9,50 m
nośność - 7700 t
tonaż pojemnościowy brutto - 40 500 (wg innego źródła 41 671)
tonaż pojemnościowy netto - 16 972
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 38 116
prędkość eksploatacyjna - 22 węzły
balast wodny - do 2610 ton
ładowność - samochody osobowe - 120 + trailery (naczepy) - 220
długość pasa ładunkowego ro-ro - 3054 m (szer. 4,80 m, wys. 5,20 m)
liczba miejsc dla pasażerów - 1015
załoga - 85 osób (według innego źródła - 73)
liczba kabin - 343
liczba kabin przyjaznych dla zwierząt towarzyszących - 22
ładowność - pas ładunkowy ro-ro o długości 3100 m / 155 ciężarówek lub naczep
moc napędu głównego - 2 × 12 600 kW
nośność - 7700 t
rampy zewnętrzne - 1 × dziobowa + 1 × rufowa
napęd główny - dwa silniki wysokoprężne napędzające, przez przekładnie redukcyjne, dwie nastawne śruby napędowe
łączna moc napędu głównego - MCR 24 000 kW (32 630 KM)
prędkość maksynalna - 24,00 węzły
prędkość eksploatacyjna - 22,00 węzły
silniki napędu głównego - 2 x MaK 12M43C (prod. Caterpillar Motoren GmbH & Co. KG), 4-suwowe, 12-cylindrowe w układzie V, o średnicy cylindra i skoku 430 × 610 mm, MCR 12 000 kW (16 315 KM) przy 500 obr./min.
zespoły prądotwórcze - silniki wysokoprężne: 3 × Wartsila 8L20, 4-suwowe, 8-cylindrowe, o średnicy cylindra i skoku 200 mm × 280 mm; MCR 1600 kW; prądnice: 3 × 1440 kW a.c. + prądnice zawieszone 2 ×
stery strumieniowe dziobowe - 2 × 1000 kW (1360 KM)
liczba pokładów - 10
liczba pokładów pasażerskich - 3
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - (+) 1A Ferry (A) BIS BWM (T) Clean COMF (V-2) E0 Ice (1C) NAUT (AW) Recyclable TMON (oil lubricated) VIBR
klasa lodowa - FS Ice Class 1C

Brittany Ferries w liczbach:
roczny obrót - około 444,2 mln EUR
zatrudnienie - od 2 400 do 3 100 pracowników (w tym 1 700 marynarzy), w zależności od sezonu, w tym 360 w Wielkiej Brytanii
Pasażerowie - od 2,5 do 2,7 miliona osób rocznie podróżujących w około 900 000 samochodów
fracht - 205 400 sztuk przewożonych rocznie
jedyna czysto towarowa linia operatora - Bilbao-Pool
flota - 12 statków świadczących usługi, które łączą Francję, Wielką Brytanię, Irlandię i Hiszpanię
obsługiwane porty - 12 (Bilbao, Santander, Portsmouth, Poole, Plymouth, Cork, Rosslare, Caen, Cherbourg, Le Havre, Saint-Malo, Roscoff)
obsługa turystyki w Europie dla Brytyjczyków - 854 000 osób w roku (9,2 mln noclegów we Francji)

Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - Galicia
Prom operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - GaliciaProm operatora Brittany Ferries - Galicia
-1 I tak pracują zawodowcy
Nawet w pandemii. A nasz klaun Gróbarczyk przez 5 lat się szczerzył i fikał koziołki.
07 grudzień 2020 : 07:06 P-11 | Zgłoś
-26 Wszedlem na ten artykul
Wszedlem na ten artykul bedac pewnym w 100% ze bedzie komentarz o promie, Grobrczyku itd. I co? I JEST! NIE ZAWIODLEM SIE! Nasza trzoda jest tak wytresowana, ze jak tylko zobaczy artykul o promie, to wlacza jej sie jak psom pawlowskim ktorym slina leciala z pyska, tak byly wytresowani. Prom prosze pana nie ma budowac minister, ale stoczniowcy. Stoczniowcy w Szczecinie nic juz nie buduja a nawet w zasadzie zamykaja kolejna stocznie. Polscy okretowcy nie buduja juz gotowych statkow, kadluby spawaja pod obce projekty. Sorry, promu nie ma i nie bedzie. Robota czeka niestety w szklarniach w Holandii, ale nie w polskich stoczniach.
07 grudzień 2020 : 10:27 Pies_Pawlowski | Zgłoś
+1 Drogi Panie Pawlowski
Promów nie buduje minister tylko stoczniowcy. Finansowanie budowy, to druga sprawa. Natomiast nasi dzielni rządzący przez 4 lata uprawiali propagandę, łącznie z przybijaniem nitów złotymi młoteczkami i wymachiwaniem kropidłem, KŁAMIĄC W ŻYWE OCZY, ŻE ODBUDUJĄ PRZEMYSŁ STOCZNIOWY. I tylko o to chodzi - kłamstwo i wyrzucanie pieniędzy w błoto.
Jeśli chodzi o gotowe statki budowanie w Polsce to jedź pan do Gdańska, stań na moście i popatrz na nabrzeże REMONTOWA Shipbuilding, to kilka pan zobaczysz.
A trzoda to chyba mieszka z panem.
09 grudzień 2020 : 09:56 P-11 | Zgłoś
+6 Dobre statki
Bardzo fajne statki te e-flexery. Mialem okazje plynac Stena Estrid do Dublina i Eddą do Belfastu. Dobrze wykończone, nowoczesne, bardzo pozytywnie mnie zaskoczyly. Oby Galicia też prezentowala poziom e-flexerów od Steny!
07 grudzień 2020 : 11:08 Morski7878 | Zgłoś
+2 linii trelleborg lub ystad
jestem ciekaw kiedy będą pływać takie statki na linii trelleborg lub ystad
08 grudzień 2020 : 08:32 Dawid87 | Zgłoś
0 Będą pływać,
jak Stena przejmie tę linię.
28 grudzień 2020 : 16:58 Goliat34 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter