Żegluga

Wartość pracy przy projekcie przekopu Mierzei Wiślanej ma wynieść prawie 2 mld zł z powodu m.in. wzrostu cen materiałów i robót budowlanych i zwiększenia zakresu prac - wynika z uzasadnienia do projektu zmiany uchwały Rady Ministrów, którą we wtorek ma się zająć rząd.

W aktualnie obowiązującej uchwale, z 2016 roku, przewidziano, że koszty przekopu Mierzei Wiślanej wyniosą 880 mln zł.

Dzięki nowelizacji uchwały (...) Rady Ministrów z dnia 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą +Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską+ wartość programu ulegnie zmianie z obecnej kwoty 880 mln zł na kwotę 1 mld 984 mln 51 tys. 500 zł. (zwiększenie o 1 mld 107 mln 465 tys. 980 zł) - napisano w wykazie.

W uzasadnieniu podano, że główną przyczyną konieczności zmiany uchwały jest wzrost kosztów inwestycji spowodowany zmianą cen materiałów i robót budowlanych na rynku budowlanym, który zgodnie z szacunkami GUS zwiększył się o około 26 proc. w stosunku do roku 2015, oraz zmiana zakresu prac wynikająca m.in. z przyjętych rozwiązań projektowych, które nie były dostępne na etapie opracowywania i przyjęcia uchwały z roku 2016.

Wyjaśniono, że nowe elementy inwestycji, których realizacja nie była planowana w 2016 r., to m.in. likwidacja mostu pontonowego na rzece Elbląg w miejscowości Nowakowo i budowa w tym miejscu nowego mostu, budowa mostu zwodzonego obrotowego na Mierzei Wiślanej, zamiast planowanego wcześniej mostu zwodzonego podnoszonego, oraz budowa sztucznej wyspy w celu odkładu urobku z prac pogłębiarskich.

Konieczne okazało się też zaprojektowanie przy obudowie rzeki Elbląg dłuższych niż pierwotnie zakładano ścianek szczelnych i mikropali kotwiących. Dodatkowo przewiduje się przebudowę dłuższego niż przewidywano pierwotnie odcinka rzeki.

W czerwcu tego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przyznał, że wartość samego przekopu to 992 mln zł. Natomiast na realizację całości inwestycji, łącznie z rozbudową portu w Elblągu, modernizacją rzeki Elbląg i budową mostu w Nowakowie oraz budową drogi wodnej zarezerwowano ponad 1,9 mld zł.

W przyszłym roku na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czyli przekop Mierzei Wiślanej, zarezerwowano w projekcie budżetu państwa 700 mln zł.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 kilometry. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 kilometrów, po rzece Elbląg - także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 kilometra to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał ma mieć 5 metrów głębokości.

autor: Łukasz Pawłowski

Fot.: Marcin Koszałka / PORTALMORSKI.PL

-17 Pytanie do autora
Szczujemy, szczujemy, redaktorze?
23 listopad 2020 : 13:41 Miejscowy | Zgłoś
+14 Interes się kręci
I to nie jest cena ostateczna.
23 listopad 2020 : 14:57 Bard | Zgłoś
+14 Full
Apetyt rośnie w miarę jedzenia, ale to podatnik zapłaci przecież.
23 listopad 2020 : 15:10 Bayer | Zgłoś
+4 Kajakarze
5 metrów zanurzenia? Cymes. No - port morski całą gębą. Co większy jacht ma 2 - 2,5 metra zanurzenia.
Ciekawe, że dwuipółkrotne zwiększenie wydatków na bzdetną inwestycję przechodzi w trymiga. Jakoś nie widzę, żeby podobnie dbano o finansowanie służby zdrowia, nauki bądź kultury. Załgana polityczka małych duchem cwaniaczków.
23 listopad 2020 : 15:47 Chochlik | Zgłoś
+17 Mr
Nie no, spokojnie - 5m to ma tam być głębokości - na torach żeglugowych i rzece Elblag.
Co oznacza maksymalne _zanurzenie_ poruszającego się po tej "drodze morskiej" statku to....ok. 4,3 - 4,4m.

BTW - całkiem poza potwierdzonymi obecnie niemal 2 mld widać w przetargach, że pójdzie na "Przekop" dodatkowa, spora kasa - w osobnych postepowaniach.
Np. na pogłębiarkę nasiębierną, na oznakowanie nawigacyjne, na centrum VTS, dozór radarowy, łączność, etc, etc...
23 listopad 2020 : 16:01 jjr | Zgłoś
+1 Kasa
No i na nich, podsiębiernych.
24 listopad 2020 : 12:01 Bard | Zgłoś
+16 Barki na morze polnocne
Barki na morze polnocne maja zanurzenie (puste) 2-3m. Z ladunkiem nawet 1000 ton i wiecej beda mialy wciaz male zanurzenie. Transport na barkach, jest w wielu miejscach na swiecie, ze wspomnimy rzeki, morze Srodziemne, wspomniane morze Polnocne, gdzie co i rusz takie barki cos woza. Straszna ta wasza negacja
23 listopad 2020 : 16:51 Robert2 | Zgłoś
+5 Jedź
Komuchu do Moskwy, tam twoje miejsce.
23 listopad 2020 : 19:49 Jotefo | Zgłoś
+9 W artykule
W artykule podano skad sie wzial wzrost kosztow. Z rozszerzenia zakresu. A teraz pytanie to wszystkich ekonomistow domoroslych. Ile kosztuje dom na obrzerzach Gdanska? Nie za stary, nie za nowoczesny? No? Tak okolo miliona. to o czym my tu mowimy? O wartosci 2000 czy nawet mniej domow? 2000 ziutkow mogloby sie zrzucic i zrobic most, pzekop, port w Elblagu. No naprawde, koszmarne sumy. Niewyobrazalne.
23 listopad 2020 : 16:54 Robert2 | Zgłoś
-7 Zacznij od siebie.
Przekaż swój majątek na rzecz tegoż misia.
23 listopad 2020 : 17:19 Aa | Zgłoś
+5 co to jest 2000 domow?
Serio pytam. Co to za koszt w skali panstwa? A zbuduja przekop, most wymienia, port w Elblagu rozbuduja. Za cene jakichs nedznych 2000 czy nawet mniej domow.
23 listopad 2020 : 17:31 Robert2 | Zgłoś
+2 Po co
Po co wydawać takie pieniądze by komuś ego skoczyło?
Budowa to jedno a utrzymanie to drugie. Wydawać takie pieniądze by parę jachtów mogło sobie przepłynąć, chyba że masz na myśli kajaki bojowe. Myślę, że jest znacznie więcej sensownych sposobów wydania tych pieniędzy i nie mam na myśli rozbudowy lotniska w Radomiu z którego nikt nie chce latać. Pomijam już kwestie niszczenia środowiska itp.
Nie spodziewam się że rzeczowe argumenty do Ciebie trafią, bo to przecież polskie, przez nas wykonane i nie jest to nasze ostatnie słowo.
23 listopad 2020 : 21:00 AA | Zgłoś
+3 Przyklady prosze
No jakie sa bardziej sensowne metody wydawania takich pieniedzy? Dajesz panie. Chodniczki i aquaparki? Zegarki Nowaka? Teatr szekspirowski? Rampa widokowa? I wszystko za dlug. To zreszta wszystko tez generuje koszty i zadnych przychodow. Co do przekopu, to zwykle otwarcie zalewu na Baltyk. Tam beda mogly wplywac barki morskie, wozic cokolwiek panie szyderco od siedmiu bolesci. Taka barka o szerokosci 20m moze przywozic i wywozic z Elblaga ladunki o ciezarze ponad 1000 ton.
23 listopad 2020 : 22:12 Robert2 | Zgłoś
+3 Jak widać
Cóż udowadniasz, jak to było w starym serialu czechosłowackim, że powinieneś latać jak gołębica.
24 listopad 2020 : 20:23 AA | Zgłoś
0 Super inwestycja
Port w Elblągu najwięcej to przyjął węgla z Rosji, a do tego nie trzeba przekopu. Statek pełnomorski ma zanurzenie 8-10 metrów, więc najpierw wpłynie do Gdańska lub Gdyni tam przełamują go na pociągi lub tiry, a nie na barki. Lepiej te pieniądze było wydać na dwie wieże.
19 luty 2021 : 18:05 Art | Zgłoś
+9 oni już 5 razy pisali o tym wzroście kosztów
ciągle o tym samym. A komentującym wydaje się, że to jakaś nowa informacja. Tak sobie szczują, zresztą nie tylko tutaj.
23 listopad 2020 : 17:32 xyz | Zgłoś
-2 Zepsute liczydła na Nowogrodzkiej.
A koszty budowy tunelu pod Świną w Świnoujściu pozostaja takie same, tj. około 915 milionów zł. Widocznie na zachodzie Polski ceny materiałów i koszty robót budowlanych nie rosną.
23 listopad 2020 : 17:37 Jato | Zgłoś
+1 Wesoły kierownik
Minęło zaledwie 4 lata i wartość inwestycji już wzrosła niebotycznie 2,3 razy ! Gdzie tu jakikolwiek profesjonalizm w przygotowaniu inwestycji . Jest takie opracowanie przed inwestycyjne jak "Studium Wykonalności " , w którym wszystkie roboty i nakłady się uwzględnia . Jest to dokument do podejmowania decyzji inwestycyjnych . Decyzję o realizacji tej inwestycji podjęto z nakładami z sufitu , tylko 880 mln ! To tak jak z budową wielkiego ropaxa dla PŻB , bez konieczności posiadania stoczni . Prymitywny profesjonalizm !
24 listopad 2020 : 12:31 Zmartwiony | Zgłoś
+2 Demokracja
A propos komentarzy.
W demokracji jest tak, ze 20% mądrych musi czytać idiotyzmy 80% debili.
24 listopad 2020 : 17:38 Andrzej K. | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Newsletter