Żegluga

Szczeciński armator Unibaltic Sp. z o.o. zasilał dotychczas swoją flotę jednostkami z rynku statków używanych. Teraz buduje swój pierwszy, zamówiony na własne konto w stoczni, nowy statek. Chemikaliowiec ze zbiornikami ze stali nierdzewnej zwodowano w marcu w Turcji.

W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele zarządów stoczni i armatora. Statek spłynął na wodę z dwiema wielkimi flagami państwowymi - w tym przypadku Turcji (kraju budowniczego) i Polski (kraju armatora) zwieszonymi z dziobówki, co jest zwyczajem powszechnie praktykowanym w stoczniach tureckich.

Budowany w Tuzli statek ma nosić imię Alvanith i pływać pod banderą cypryjską. Będzie to 12. statek we flocie Unibaltic, a zarazem pierwszy zupełnie nowy, który został zamówiony przez to przedsiębiorstwo żeglugowe i będzie eksploatowany przez Unibaltic od przejęcia ze stoczni. 

Przy okazji wodowania, które miało miejsce 12 marca br., zapowiadano odbiór chemikaliowca przez armatora na koniec czerwca. Jednak epidemia koronawirusa pokrzyżowała plany niejednej stoczni na świecie. Jak PortalMorski.pl dowiedział się od Adama Bareckiego, dyrektora zarządzającego Unibaltic Shipping Limited - ze względu na pandemię dostawa statku została przesunięta na początek 2021 r.

Statek o tonażu pojemnościowym brutto rzędu 4995 jednostek, został zaprojektowany przez biuro projektowo-konsultingowe SEFT Ship Design.

Chemikaliowiec-produktowiec, wodowany już w barwach Unibaltic i pod nazwą Alvanith, charakteryzuje się długością całkowitą ok. 118 m, szerokością 17 m i zanurzeniem 6,60 m.
Chemikaliowiec, zaprojektowany według przepisów i budowany pod nadzorem japońskiego towarzystwa klasyfikacyjnego NK (ClassNK / Nippon Kaiji Kyokai), posiada 14 zbiorników ładunkowych o łącznej pojemności ok. 8000 m³ i może osiągać prędkość eksploatacyjną do ok. 12 węzłów.

Jednostka, o symbolu budowy 32, jest chemikaliowcem (typu IMO II), a zarazem produktowcem, ze zbiornikami ze stali nierdzewnej. Wśród dostawców wyposażenia znaleźli się m.in. Veth Propulsion z Holandii (śruba napędowa, linia wałów, przekładnia), Caterpillar z Niemiec (silnik napędu głównego MaK), Heatmaster BV z Holandii (system grzewczy) i YMV z Turcji (ster z lotką).

Stocznia, w której Unibaltic buduje swój pierwszy nowy statek, jest budowniczym pewnego "medialnego" i "politycznego" statku, którego nazwa i zdjęcia pojawiały się niejednokrotnie na całym świecie w doniesieniach dotyczących konfliktu między Turcją, a Grecją, związanego z tureckimi poszukiwaniami i zamiarami eksploatacji podmorskich złóż ropy i gazu na akwenach będących przedmiotem sporu z Grecją.

Chodzi o statek sejsmiczny Oruc Reis (nr IMO 9675470; zbudowany w 2017 r.; GT 4789, nośność 2256 t), który stał się niemal symbolem ekspansywnej polityki Turcji i pokazywany był nierzadko na propagandowych filmach, w trakcie prowadzenia badań poszukiwawczych, w asyście "chroniących go" okrętów tureckiej marynarki wojennej.

W stoczni Istanbul Shipyard powstała również jednostka rodzaju i funkcji odpowiadającej naszemu planowanemu okrętowi typu "Ratownik". Jednostka tureckiej marynarki wojennej TCG Alemdar (A-582) o długości 91 m i wyporności 4200 ton, to okręt ratownictwa okrętów podwodnych i okręt-baza (submarine rescue mother ship - MOSHIP). TCG Alemdar ze stoczni Istanbul Shipyard został wprowadzony do służby w 2017 roku.

Stocznia Istanbul Shipyard została założona w latach 80-tych i po dołączeniu do grupy SNR Holding, w 2003 roku została przemianowana na Istanbul Shipyard, po czym nastąpił proces dużej przebudowy i rozbudowy firmy. Wreszcie, wraz ze stocznią SNR Shipyard i ABS Metal (ta ostatnia jest oddziałem Istanbul Shipyard), osiągnęła łączną powierzchnię 34 500 m², w tym 14 400 m² w obiektach zamkniętych.

Stocznia ma zdolność przerobu 25 500 ton stali rocznie, 6 pochylni dla nowych budów i możliwość przeprowadzania konserwacji i remontów do 14 statków jednocześnie, posiadając dwa doki pływające, trzy pirsy i rozległe place przy nabrzeżach. Dzięki SNR Holding, jako firmie-matce, stocznia dysponuje silnym zapleczem finansowym i wieloletnim doświadczeniem w żegludze, zarządzaniu statkami i własności statków. Stocznia ściśle współpracuje z dość dużym tureckim okrętowym biurem projektowym - Seft Design, które - podobnie, jak sama stocznia - jest również spółką zależną SNR Holding.

Unibaltic zna już produkcję stoczni Istanbul Shipyard. We flocie Unibaltic Holdings Ltd znajdują się, odpowiednio od 2014 i od 2019 roku, dwa statki - Azuryth (nr IMO 9431020); zbud. w 2008 r., nośność 5606 t, GT 3892 i Amaranth (nr IMO 9458028), zbud. w 2008 r., nośność 6405 t, GT 4269.

Piotr B. Stareńczak

Fot., video: Istanbul Shipyard, Unibaltic

Alvanith - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9856799
typ statku - chemikaliowiec typu IMO II i zbiornikowiec produktowy ze zbiornikami ze stali nierdzewnej - chemikaliowiec / produktowiec, podwójnoposzyciowy
projektant - SEFT Ship Design, Turcja
stocznia - Istanbul Shipyard (Istanbul Tersanesi Shipyard), Stambuł (Tuzla), Turcja
stoczniowy nr budowy - 32
przewidywany termin przekazania - początek roku 2021
wodowanie - 12.03.2020
położenie stępki - 31.12.2015
zamówienie - grudzień 2015
długość całkowita - 118,00 m
długość między pionami - 115,20 m
szerokość konstrukcyjna - 17,00 m
zanurzenie - 6,60 m
wysokość boczna - 8,50 m
nośność - 7500 t (7300 t*)
tonaż pojemnościowy brutto - 4990 (4999*)
tonaż pojemnościowy netto - 2227
pojemność ładunkowa - 8250 m³ (przy 98 % zapełnienia) (8100 m³*)
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 6154
zbiorniki ładunkowe - 14 zbiorników ze stali nierdzewnej typu Duplex 2205
napęd główny - jednośrubowy; jeden silnik wysokoprężny napędzający przez przekładnię redukcyjną śrubę napędową o stałym skoku
moc napędu głównego - MCR 3000 kW (4079 KM), CSR 2550 kW (3467 KM)
prędkość eksploatacyjna - 14,00 węzłów
silnik napędu głównego - 1 × MaK 6M32C, 4-suwowy, rzędowy, 6-cylindrowy, średnica cylindra × skok tłoka - 320 × 480 mm; MCR 3000 kW (4079 KM); 600 obr./min.; producent: Caterpillar Motoren GmbH & Co. KG, Niemcy
l;asyfikacja - ClassNK (Nippon Kaiji Kyokai)
klasa lodowa - 1A

___________
* według innego źródła

Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanie
Alvanith - wodowanieAlvanith - wodowanieAlvanith - wodowanieAlvanith - wodowanieAlvanith - wodowanieAlvanith - wodowanieAlvanith - wodowanieAlvanith - wodowanie
+16 Wstajemy z kolan
Rozumiem, że szczeciński Armator nie miał szans na realizację projektu w lokalnej stoczni Szczecińskiej ponieważ ona jest pochłonięta budową promów dla PŻB? Słyszałem, ze trzeba odstać swoje w kolejce...no chyba, że samą stempkę ktoś zamówi, wtedy to jest od ręki;)
23 listopad 2020 : 14:06 Wójt z Pcimia | Zgłoś
+7 Full
Szczeciński armator a nie mógł w stoczni szczecińskiej zbudować tej łódki, stempka już czeka parę lat.
23 listopad 2020 : 15:16 Bayer | Zgłoś
+8 K....pieknie
Kiedyś była taka Stocznia Szczecińska Nowa i budowała piękna serie chemikaliowców wtedy największych na świecie ze stali duplex...tak kiedyś było w Polsce.
23 listopad 2020 : 17:41 Pieknie | Zgłoś
+3 Coś słabo z pamięcią
Tyle ,że te chemikaliowce okazały się gwoździem do trumny tej stoczni......
23 listopad 2020 : 23:51 Mm | Zgłoś
0 odpowiedz
gwozdziem do trumny byla ekipa wtedy rzadzaca
24 listopad 2020 : 08:58 Janusz Godlewski | Zgłoś
+12 Xxxx
Szczecinski armator to w pelni prywatna firma i to jej sprawa gdzie zamawia statki!
23 listopad 2020 : 17:46 Olo | Zgłoś
-7 ...
Już 5 lat to budują? 118 m statek.?? To w Turcji od 2015 roku jest pandemia? Żal.pl
23 listopad 2020 : 18:15 Dandi | Zgłoś
+4 Dandi2
Oj Dandi, dużo nauki jeszcze przed Tobą.
23 listopad 2020 : 20:11 Dandi2 | Zgłoś
+5 Budują w Turcji
Ano w Turcji, bo w Polsce nie da się zbudować takiego statku w tej cenie. Szczeciński prywatny armator robi tak jak większość europejskich armatorów, czyli buduje tam, gdzie ceny są konkurencyjne. Co w tym dziwnego?
23 listopad 2020 : 21:36 Matysek | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter