Żegluga

Śluzy Guzianka I i Guzianka II obsłużyły latem rekordową liczbę 22 tys. statków i jachtów - poinformowały Wody Polskie. To pokazuje, jak potrzebną inwestycją było wybudowanie nowej śluzy na Mazurach - dodano.

W tym roku w czerwcu Wody Polskie oddały do użytku pierwszą zbudowaną po II wojnie światowej na mazurskich jeziorach śluzę - Guzianka II.

System dwóch śluz Guzianka I i Guzianka II obsłużył w tym roku rekordową liczbę turystów. Blisko 22 tysiące jednostek pływało po Mazurach, pokonując dwumetrową różnicę poziomów wody pomiędzy jeziorami Guzianka Mała i Bełdany. Przez +starą Guziankę+ nasi pracownicy prześluzowali ponad 11 tys. jednostek pływających, z czego prawie pół tysiąca to statki Żeglugi Mazurskiej. Natomiast oddana do użytku wodniaków pod koniec czerwca nowa Guzianka obsłużyła 10,5 tys. żeglarzy i motorowodniaków. To pokazuje, jak ważną i potrzebną inwestycją było wybudowanie nowej śluzy na Mazurach - oceniła w rozmowie z PAP rzecznik prasowy Wód Polskich w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz.

Dla porównania rok wcześniej przez śluzę Guzianka I prześluzowało się 15,4 tys. jednostek pływających.

Guzianka II znacznie odciążyła wysłużoną śluzę Guzianka I. Rozdzielony został ruch jednostek pływających. Nową śluzę wybierały - zgodnie z naszymi zapowiedziami - łodzie i jachty, starą - oprócz łodzi, śluzowały się także statki. Dzięki nowej Guziance, w tym sezonie żeglugowym nie było godzinnych kolejek oczekujących na śluzowanie. Ruch został znacznie usprawniony, skrócił się także czas samego śluzowania - dodała Giełażyn-Sasimowicz.

Stara śluza Guzianka od lat była najbardziej obleganym przez żeglarzy miejscem na Szlaku Wielkich Jezior, w sezonie zdarzało się, że żeglarze na śluzowanie czekali kilka godzin. W związku z tym środowiska żeglarskie i samorządy z Mazur od lat zabiegały o budowę nowej śluzy, łączącej jeziora Guzianka Mała i Bełdany.

Budowa nowej śluzy Guzianka II rozpoczęła się w październiku 2018 r. i kosztowała ponad 30 mln zł - z tego środki UE stanowiły ponad 16 mln zł, środki budżetu państwa - ponad 3 mln zł, a pozostałe pieniądze to wkład własny Wód Polskich.

Obecnie Wody Polskie na Mazurach prowadzą remonty kanałów: Mioduńskiego, Grunwaldzkiego oraz Kanału Tałckiego.

Autorka: Joanna Kiewisz-Wojciechowska

+6 Pinokio
A mówili, że unijne pieniądze to tylko na chodniki wystarczają.
08 listopad 2020 : 17:04 Bard Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Za ciosem.
Kolejnym krokiem powinno być połączenie tunelem jezior Tyrkło i Buwełno. Takie połączenie Niegocina ze Śniardwami całkowicie zmieni geografię ruchu wodnego na Wielkich Jeziorach Mazurskich, uruchomi turystycznie ogromne obszary Mazur. Mam nadzieje że Wody Polskie nie pominą tego zadania. To byłby jeszcze większy przełom niż przekop Mierzei Wiślanej.
08 listopad 2020 : 23:03 Arnie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Tunel?
Pewnie chodzi o kanał a nie tunel
09 listopad 2020 : 17:54 Roy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Tak.
Chodzi o kanał z dwoma tunelami na jego trasie, pomiędzy jeziorami są wysokie wzgórza.
09 listopad 2020 : 22:23 Arnie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Powodzenia
No to buduj.
10 listopad 2020 : 08:57 Bard Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Polaczyc jeziora
z Elblagiem - PILNE!!
09 listopad 2020 : 11:29 chopek roztropek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Oraz
A Elbląg z Radomiem.
09 listopad 2020 : 16:41 Mat Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Petla Mazurska
Od wielu wielu lat marzy mi sie, zebym mogl przeplynac z Tyrkla na Buwelno. Tak jak ktos tu juz napisal, dalo by to ogromna mozliwosc rozwoju tych terenow. Jestem przekonany, ze ruch turystyczny wzrosl by ogromnie, a co za tym idzie zyskaly by tamtejsze gminy i cale Mazury. Ta inwestycja szybko by sie zwrocila. Jesli nie mmie, to moze moim wnukom dane bedzie przeplyniecie tej petli.
09 listopad 2020 : 16:16 Mariano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Może kiedyś się uda.
Kiedyś podważano sens takiego połączenia tłumacząc to faktem, że wąskie rynnowe jeziora, na tym szlaku, słabo nadają się do żeglowania. Obecnie, kiedy w sezonie Mazury są okropnie zatłoczone, a większość jednostek stanową wolne jachty motorowe (housboaty), sprawa wygląda nieco inaczej. Dla tych jednostek wąskie ( niezafalowane), ładne widokowo jeziora są idealne do pływania.
10 listopad 2020 : 08:39 Arnie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter