Żegluga

Wraz z postępem prac przy budowie kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną, rośnie aktywność rosyjskich ośrodków propagandowych, które próbują podważyć lub ośmieszyć zasadność tej inwestycji - wskazuje rzecznik prasowy ministra koordynatora służb specjalnych Stanisław Żaryn.

W opublikowanym w piątek komunikacie rzecznik zwraca uwagę, że realizowana przez polski rząd budowa kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną od początku budzi opór Federacji Rosyjskiej. Żaryn wskazuje, że w tekstach zamieszczonych na portalach szerzących kremlowską narrację widoczna jest presja informacyjna, która ma na celu torpedowanie działań polskiego rządu, a w konsekwencji całkowite zablokowanie projektu.

Jednym z pojawiających się motywów jest twierdzenie, że Polska w ogóle nie potrzebuje tego rodzaju inwestycji. Jak wskazuje Żaryn, rosyjska propaganda twierdzi, że budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest pozbawiona jakiegokolwiek sensu – zarówno z powodów gospodarczych, jak i z punktu widzenia bezpieczeństwa RP.

Na potrzeby kremlowskiej propagandy rozpowszechniana jest teza, że budowany kanał nie będzie przystosowany do przyjmowania dużych jednostek. W konsekwencji stroną, która najbardziej skorzysta na tej inwestycji, będzie posiadająca odpowiednie okręty Rosja: jedynym surowcem transportowanym przez budowany kanał będzie rosyjski węgiel, a na dodatek przekop Mierzei Wiślanej otworzy drogę rosyjskim żołnierzom - relacjonuje Żaryn.

Jak dodaje, pojawiają się również wyliczenia rzekomych ekspertów, którzy podważają opłacalność inwestycji. "Przekop przedstawiany jest jako wyraz gigantomanii i antyrosyjskich fobii obecnego rządu" - wskazano w komunikacie.

Zdaniem rzecznika koordynatora służb, celem tych publikacji jest m.in. zablokowanie inwestycji, utrzymanie dotychczasowej pozycji Rosji w rejonie Morza Bałtyckiego i dyskredytowanie projektu w oczach polskiej i międzynarodowej opinii publicznej.

Kolejnym motywem pojawiającym się w narracji prokremlowskich mediów jest przekaz, że przekop Mierzei Wiślanej będzie miał katastrofalne skutki dla środowiska naturalnego. W publikacjach wskazuje się, że inwestycja doprowadzi do wymarcia niektórych gatunków ryb i ptaków, a także spowoduje problemy w zaopatrzeniu w słodką wodę miejscowości znajdujących się na wybrzeżu, w tym Elbląga i Kaliningradu. Projekt ma również spowodować problemy w branży turystycznej – zniszczyć plaże i ruch turystyczny, pozbawiając tym samym dochodów mieszkańców Krynicy Morskiej.

Celem tego rodzaju publikacji - zdaniem rzecznika koordynatora służb - jest m.in. przedstawianie inwestycji jako zagrożenia dla środowiska naturalnego i okolicznych miejscowości oraz wzbudzanie niepokoju u osób związanych z branżą turystyczną.

W komunikacie wskazano, że elementem przekazu rosyjskiej propagandy jest także przedstawianie budowy kanału żeglugowego jako bezsensownego wydawania pieniędzy. Szczególnie mocno nagłaśniany jest argument, że prace powinny zostać zaniechane ze względu na trwającą epidemię i możliwy kryzys ekonomiczny. Podnoszony jest również argument, że koszty projektu "rosną jak na drożdżach" i może zabraknąć pieniędzy na jego ukończenie. Dla wzmocnienia przekazu powołano się nawet na opinię wymyślonego na potrzeby rosyjskiej propagandy "polskiego ekonomisty Antona Mocha".

Ponadto w przekazach rosyjskiej propagandy rozpowszechniany jest pogląd, że przekop Mierzei Wiślanej jest nielegalny i sprzeczny z zaleceniami UE, a także nie został uzgodniony ze stroną rosyjską.

Inwestycja ma być realizowana wbrew Komisji Europejskiej, ONZ, UNESCO i Greenpeace. Jeden z rosyjskich serwisów kolportował fałszywą tezę, jakoby polski projekt został zakwestionowany przez KE. Znany z prokremlowskiej narracji portal Sputnik straszy z kolei sankcjami, które w związku z tym mogą zostać nałożone przez UE na Polskę - wskazano w komunikacie. Jak dodano, jako przeciwieństwo do Polski stawiana jest Rosja, która w swojej części Mierzei zagospodarowuje ją ekologicznie, m.in. poprzez budowę ścieżki rowerowej i terenów rekreacyjnych.

W komunikacie wskazano, że portale szerzące rosyjską propagandę twierdzą również, że przekop jest podstawą do stworzenia bazy NATO w bezpośrednim sąsiedztwie Obwodu Kaliningradzkiego i stanowi zagrożenie dla terytorium Rosji. Próbują również wytworzyć przekonanie, że ukończenie inwestycji doprowadzi do sytuacji będącej lustrzanym odbiciem sytuacji w Zatoce Kerczeńskiej na Morzu Czarnym i będzie generowało podobne problemy. Prawdziwym celem inwestycji ma być udostępnienie portu dla jednostek Marynarki Wojennej i NATO. Jak twierdzi jeden z rosyjskich portali, przekop Mierzei Wiślanej jest szeroko zakrojoną operacją obliczoną na neutralizację największego wojskowego atutu Obwodu Kaliningradzkiego – głównej bazy sił morskich Floty Bałtyckiej.

Żaryn ocenia, że działalność informacyjna Rosji skupiona wokół budowy kanału wygląda jak skoordynowana i zaplanowana kampania propagandowa, mająca na celu wywołanie skutków politycznych – zmuszenie Polski do porzucenia projektu.

Ciągła presja w sferze informacyjnej stanowi uzupełnienie rosyjskich działań o charakterze formalnym, podejmowanych w tym samym celu. Jesienią 2018 r. wiceminister rolnictwa i szef Federalnej Agencji Rybołówstwa Ilja Szestakow wystosował pismo do Komisji Europejskiej, w którym skarżył się, że budowany przez Polskę kanał nie był konsultowany z Rosją i zagraża środowisku naturalnemu. Apelował m.in. o przeprowadzenie wszechstronnej analizy możliwych skutków, oraz - jeżeli to konieczne - o zabezpieczenie i wdrożenie szeregu środków w celu zrekompensowania szkód - czytamy w komunikacie.

Powyższa analiza pokazuje, jak Rosja przy pomocy metod propagandowych stara się zablokować jeden z ważnych dla Polski projektów modernizacyjnych - ocenił Żaryn.

autorka: Olga Zakolska

 
-3 propaganda rosyjska
w tym zakresie zgadzam się z rosyjską propagandą w całej rozciągłości, ....- budowa kanału żeglugowego do portu bez zaplecza i infrastruktury jest całkowicie bez sensu.
17 lipiec 2020 : 13:24 robertpk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Szok
Polskie służby specjalne tą wypowiedzią sugerują, że każdy obywatel Polski uznający za zbędne wydawanie miliardów złotych na budowę wielkiego rowu zwanego Kanałem Suskim jest rosyjskim sługusem. To jest straszne bo jest kopią propagandy z czasów PRLu i krzywdzi miliony Polaków odważających się mieć własne zdanie. Te sugestie, że rów interesuje Rosję są tak samo wiarygodne jak rozmowa Prezydenta z rosyjskimi satyrykami w roli przewodniczącego ONZ. Każdy mający jakąkolwiek wiedzę o żegludze śródlądowej jest świadom, że o wiele ważniejszym zadaniem w dziedzinie żeglugi śródlądowej oraz bezpieczeństwa i interesu gospodarczego kraju jest pilne przywrócenie żeglowności na Odrze. Te miliardy tam są właśnie potrzebne.
17 lipiec 2020 : 19:24 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Odpowiedż
Kolejny sowiecki troll
17 lipiec 2020 : 20:16 Zbigniew Wesoły Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Ten rozmiar to porażka.
Wielkość i projekt służy to jakaś kpina. Żaden współczesny statek handlowy nie jest taki mały.
Współczesny rozmiar barek rzecznych to 135m.
A służy w standardowych portach mają po 250m na dlugość.
Wielkość jest nie rentowna. Chyba że nabyć to tylko dla motorówek i zagłówek.
Jeśli wielkość przepustowa się nie zmieni, to to są zmarnowane pieniądze
17 lipiec 2020 : 21:44 Dariusz darbur Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Dlatego pod koniec XVIII wieku
Doszlo do rozbioru Rzeczypospolitej, i slusznie za 20-30 lat historia sie powtorzy -to juz tak jest z polska od ustanowienia w XVI w Zlotej Wolnosci Szlacheckiej!!
17 lipiec 2020 : 21:55 Miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Propaganda
Opowieści o wielkiej akcji propagandowej Rosji wokół tej inwestycji są po prostu niepoważne i trudno zrozumieć ich sens. Każdy mający nawet minimalną wiedzę o żegludze zdaje sobie sprawę, że Kanał Suski będzie miał takie samo znaczenie gospodarcze i militarne jak w Rosji kanał Morze Białe- Bałtyk (kanał Stalina) , czyli żadne . Opinie polskich naukowców to potwierdzają (UG). Rosjanie tak jak i Polacy zdają sobie sprawę, że Kanał Suski powstanie mimo wszystko, by zrealizować obietnicę prezesa sprzed 20 lat. Protesty i akcje nie mają więc sensu.
Powyższy tekst straszący Polaków naleźałoby uwiarygodnić podaniem chociażby jednego przykładu . To podstawa informacji. Jeśli tego brak to jest to tylko amatorska propaganda. Szkoda, że rzecznik nie opowiedział o rosyjskiej propagandzie dot. przekopu przez Półwysep Helski jako drogi ewakuacyjnej dla okrętów z portu w Gdyni.
18 lipiec 2020 : 05:49 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 "Żaryn"
To nazwisko w Polsce, to niemal synonim kogoś z tytułem naukowym, kto może żarliwie wygłaszać każdy polityczny nonsens. Kanał jeśli powstanie(bo nie wiadomo czy PiS zapłaci), to będzie bardziej atrakcją turystyczną niż przedsięwzięciem gospodarczym.
20 lipiec 2020 : 13:26 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Propaganda
Dlaczego ten tekst ukazał się wyłącznie na Portalu Morskim?
18 lipiec 2020 : 05:51 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Kanal
Jak czytam te wypociny pseudo specjalistow od spraw zeglugi i sensownosci kanalu to sie zastanawiam czy to sami pracownicy Kremla ,czy tez Polacy sa takimi idiotami. Jakos Holandii ,Belgii Danii nikt nie kwestionuje budowy kanalow. Rosja wybudowala kanal Bialomorski i tez wszystko jest cacy. Tylko my Polacy nie widzimy co zyskamy. Organizacje ekologiczne czerpia okreslone profity z protestow. Najlepiej jak poczekamy do konca inwestycji by sie nie skonczylo jak z budowa elektrowni w zarnowcu.
Kanal ma sluzyc ruchowi turystycznemu ,malej zegludze . I parametry tu wystarcza. Ale zawsze mozna obok zbudowac wieksza sluze.
19 lipiec 2020 : 17:13 Radek 7777 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 p
Ooo mamy eksperta. Kanał Białomorski to jest właśnie idealny przykład marnotrawstwa. Zbudowany w celach politycznych i propagandowych, a dodatkowo pochłonął życie tysięcy ludzi. Natomiast w Holandii, Belgii i Dani kanały buduje się tam gdzie są potrzebne. Nie ma porównania do tego rowu. Jakoś nie przewiduję, żeby port w Elblągu stał się konkurencją dla Hamburga, a nawet dla Gdyni.
19 lipiec 2020 : 17:44 Franz7654 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kanal
Kanalem Bialomorskim dzis transportuje sie drewno specjalnie do tego zbudowanymi statkami.
Nawiazalem do tych kanalow ekologicznie a nie ekonomicznie. O tym kanale czytalem od dawna. Tak samo jak o warszawskim metrze .
Niektore inwestycje przynasza profit w postaciu innych wariantow nie tylko zelaznej ekonomii. Skoro Rosjanie tak strasznie go krytykuja to czemu wybudowali most na Krym. Czysta ekologia, Moze i row ale jest potrzebny by powstrzymac poduszkowce Rosyjskie stacjonujace w Kalingradzie. Zalew wislany jest ekspresowa autostrada do Trojmiasta.
19 lipiec 2020 : 18:05 Radek 7777 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Taylor
Skoro ruskie twierdzą ,że coś w naszym kraju jest robione niepotrzebnie to panie i panowie : TO ZNACZY ,ŻE TO TRZEBA ROBIĆ ,nie ma lepszej rekomendacji niż krytyka ruskich ,pamiętajcie ponad 120 lat zaborów,pół wieku komuny,Katyń i tysiące innych ich zbrodni na naszym narodzie,ten naród nas nienawidzi ,ot i tyle w tym temacie :)
19 lipiec 2020 : 18:05 Jack T. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 nienawiść
...zaślepia przede wszystkim Ciebie tak bardzo, ze bredzisz na temat polityki rosyjskiej. Jeśli Rosjanie odradzą nam "budowy Kosmodromu", to powinniśmy go z przekory wybudować?
20 lipiec 2020 : 13:30 adi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Taylor
"Kosmodrom" ?,no jeśli ktoś tu bredzi ,to raczej nie ja i na szczęście obecna władza nie ma złudzeń,co do rosyjskiej "demokracji",która jaka jest to każdy inteligentny człowiek wie,szkoda czasu na dyskusję z takimi naiwniakami jak ty :)
21 lipiec 2020 : 15:05 Jack T. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kanal
I tu masz racje.
19 lipiec 2020 : 18:26 Radek 7777 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: