Żegluga

W czwartek, w siedzibie Wód Polskich w Szczecinie podpisano umowę na jedno z zadań w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły. Mowa o bagrowaniu przekopu Klucz-Ustowo.

Na podstawie Kontraktu Wykonawca zobowiązuje się do wykonania robót obejmujących prace pogłębiarskie na torze wodnym Przekop Klucz-Ustowo wraz z odkładem urobku na polu refulacyjnym. Zadanie ma wiele zalet – zaczynając od lepszej ochrony przeciwpowodziowej kończąc na poprawie ruchu żeglugowego zarówno dla jednostek takich jak lodołamacze, ale i dla barek czy małych łodzi gospodarczych.

Prace mają na celu zwiększenie głębokości na istniejącej drodze wodnej. Przyjęty zakres obejmuje pogłębienie Przekopu na długości 2,75 km do następujących parametrów: głębokość szlaku żeglownego 3,00 m i szerokość szlaku żeglownego 55,0 m. Zadanie jest bardzo istotne z punktu widzenia zabezpieczenia przeciwpowodziowego mieszkańców Szczecina i okolic. Jest to jedna ze składowych ogólnokrajowego projektu POPDOW (Program Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry i Wisły) realizowanego przez Wody Polskie ze środków Banku Światowego.

Realizacja zadania przyczyni się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa mieszkańców Szczecina i regionu. Dzięki bagrowaniu przekopu nasze jednostki będą w stanie bez problemu pokonywać odcinek, który obecnie w niektórych miejscach jest zbyt płytki. W przypadku akcji lodołamania taka sytuacja mogłaby utrudnić skuteczne działanie. Patrząc szerzej, z pogłębienia skorzysta cała żegluga śródlądowa i inne jednostki pływające tą częścią Odry, a jest to szlak, który gospodarczo odgrywa ważną rolę przy współpracy transgranicznej między Polską a Niemcami – mówi Marek Duklanowski, dyrektor Wód Polskich w Szczecinie.

Jezioro Dąbie stanowi główny odbiornik spływającej z górnych odcinków rzeki Odry kry lodowej. Niezależnie od miejsca powstania zatoru lodowego każda akcja lodołamania na rzece Odrze, Warcie i Noteci musi rozpocząć się na Jeziorze Dąbie, do którego musi zostać odprowadzona kra lodowa z rejonu całej rzeki. Zadanie to jest więc elementem kluczowym zimowej ochrony przeciwpowodziowej na rzece Odrze – dodaje dyrektor Marek Duklanowski.

Wykonawcą zadania będzie firma Dredging Hegemann Industrie, która ma doświadczenie w podobnych pracach. Wykonywała pogłębienia między innymi dla szczecińskiego portu i Urzędu Morskiego. Realizacja zadania ma odbywać się według bardzo precyzyjnych uwarunkowań środowiskowych. Wodom Polskim bardzo zależy na tym, by pogłębianie w żaden sposób nie zakłóciło naturalnego rytmu życia Międzyodrza. Znaczna część środków przeznaczonych na realizację zadania jest ulokowania w działaniach chroniących okazy roślin na tym obszarze.

Jesteśmy w trakcie opracowywania harmonogramu rozpoczęcia prac - mówi Sebastian Kimla, regionalny menadżer Dredging Hegemann Industrie. – Jesteśmy firmą, która ma doświadczenie w prowadzeniu takich prac. Posiadamy wszelkie certyfikaty potwierdzające, że nasze pogłębiarki spełniają wszelkie wymagania środowiskowe. Przygotujemy szczegółowy opis prac, listę sprzętu, deklarujemy jednak, że działania pogłębiarskie będą wykonywane bardzo precyzyjnie – dodaje Kimla.

Wartość kontraktu wynosi niespełna 7 milionów złotych. Wody Polskie wyznaczyły termin realizacji zadania na koniec roku 2021. Finansowane w całości obejmuje środki pochodzące z umowy pożyczki między Rządem RP a Bankiem Światowym.

rel (Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie)

1 1 1 1