Żegluga

Sejmik pomorski nie głosował w poniedziałek nad apelem, autorstwa opozycyjnego klubu Prawa i Sprawiedliwości, dotyczącym współpracy samorządowców z władzą państwową przy przekopie Mierzei Wiślanej. Po dyskusji dokument został wycofany przez samorządowców PiS.

W wersji uchwały proponowanej przez radnych PiS sejmik pomorski miał wzywać "przedstawicieli wszystkich organów władz publicznych do zgodnej współpracy mającej na celu zakończenie w terminie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną". W apelu podkreślono, że przekop "jest przedsięwzięciem niezwykle ważnym dla bezpieczeństwa i rozwoju Pomorza i całej Polski".

Realizacja tej inwestycji zapewnia Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, co jest istotne z punktu widzenia militarnego, zwłaszcza w kontekście działań polityki Federacji Rosyjskiej. Budowa nowej drogi wodnej przyczyniła się też istotnie dla rozwoju gospodarczego Pomorza. Prowadzona inwestycja zapewnia dziś miejsca pracy w wielu pomorskich firmach uczestniczących w projekcie. Jej planowane dokończenie przyczyni się zaś do rozwoju wielu obecnych na Pomorzu branż - od transportowej po turystyczną. Wobec powyższego sejmik województwa pomorskiego wyraża stanowisko, że przekop Mierzei Wiślanej powinien być realizowany bez względu na bieżące uwarunkowania partyjne, a sens ważnej dla naszego regionu i naszej ojczyzny inwestycji nie może być podważany na potrzeby rozgrywek politycznych - wskazali samorządowcy PiS.

Dokument trafił pod obrady komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, która uzupełniła jego treść. W przyjętej przez komisję uchwale napisano m.in., że realizacja tej inwestycji zapewni Polsce dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, ale jedynie dla jednostek pływających o niskim tonażu. Podkreślono, że koszty wykonania przekopu wzrosły już o 100 proc.

Dobrą okazją do wykazania woli współdziałania będzie rozstrzygnięcie rozpatrywanego już od ponad 17 miesięcy odwołania Zarządu Województwa Pomorskiego od decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Sejmik Województwa Pomorskiego przypomina, że to na Rządzie RP spoczywa pełna odpowiedzialność za realizację Przekopu oraz wynikające stąd konsekwencje - głosi dokument przyjęty przez komisję sejmiku pomorskiego.

Klub PiS nie zgodził się na wprowadzenie żadnych zmian do projektu swojego apelu. "Nie będziemy kłócić się o interpretację prawną tego, co można zrobić z takim projektem uchwały. To nie jest demokratyczne. To są wszystko elementy, które świadczą o tym, że zawsze musicie być na swoim. My się z tym nie zgadzamy i w związku z tym wycofujemy projekt uchwały" - oświadczył po godzinnej debacie przewodniczący klubu radnych PiS Jerzy Barzowski.

Występujący podczas sesji poseł PiS Kacper Płażyński przypomniał, że specustawa, na podstawie której prowadzony jest przekop przez Mierzeję Wiślaną, została przegłosowana przez Sejm także głosami Platformy Obywatelskiej. Dodał, że uchwałę popierającą tę inwestycję przyjął już sejmik warmińsko-mazurski.

I dlatego nie mogę się nadziwić, że akurat w sejmiku województwa pomorskiego napotykamy na jakiś problem (...) Ta inwestycja to jest uniezależnienie od rosyjskich wpływów i wzmocnienie naszej gospodarki morskiej. Przekop Mierzei Wiślanej to jest szansa dla województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Przekop Mierzei Wiślanej nie może być rozpatrywany tylko z punktu widzenia naszych lokalnych egoizmów politycznych. Ludzie czekają na ten przekop od 20, 30, 50 lat i to nie obciąża waszego budżetu, a może być jedynie zastrzykiem dodatkowych środków np. dla firm - przekonywał parlamentarzysta.

W dyskusji głos zabrał m.in. radny Koalicji Obywatelskiej Jerzy Kozdroń.

Ta inwestycja jest już rozpoczęta. Dziś podejmując taką uchwałę sejmik ma świadomość, że wycięto ponad 10 tysięcy drzew i przerzucono ponad 3 mln ton ziemi. Tam jest teraz krajobraz księżycowy. Zostawienie teraz tego w takim stanie rzeczy nie ma najmniejszego sensu. I zgadzamy się, że trzeba tę inwestycję doprowadzić do porządku, bo inaczej świadczyłoby to o wielkiej niegospodarności. Niemniej jednak, radni Koalicji Obywatelskiej nie zmieniają poglądów w tej sprawie i uważają, że ta inwestycja nie ma ekonomicznego uzasadnienia. Ona w przewidywanym terminie kilku pokoleń nie jest się w stanie spłacić. A więc społeczno-gospodarcze uzasadnienie tej inwestycji jest żadne - ocenił samorządowiec KO.

Przewodniczący sejmiku pomorskiego Jan Kleinszmidt poinformował, że odnosząc się do apelu radnych PiS zamówiono też ekspertyzę Instytutu Bezpieczeństwa i Rozwoju Międzynarodowego w Warszawie, dotyczącą znaczenia przekopu w kontekście militarnego bezpieczeństwa państwa. W analizie tej instytucji napisano m.in. "żadne jednostki pływające Marynarki Wojennej, które mogą posiadać realne zdolności operacyjne, nie mogą bazować w porcie Elbląg".

W 33-osobowym sejmiku pomorskim Koalicja Obywatelska ma 18 radnych, 13 radnych ma Prawo i Sprawiedliwość, dwóch radnych należy do Polskiego Stronnictwa Ludowego.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną - jeden z głównych projektów rządu PiS - ma powstać w miejscowości Nowy Świat; liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Przez kanał będą mogły przepływać statki o długości 100 metrów i szerokości 20 m. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

autor: Robert Pietrzak

Komentarze   

0 Kanał Suski
Nawet w PAP nie wierzą w sens kopania rowu w poprzek mierzei, tylko po to, by nazwać go Kanał Suski, na cześć wybitnego intelektualisty partii rządzącej. PAP lokuje wielki rów w miejscowości Nowy Świat, choć takiej miejscowości nie ma od przeszło 80 lat. Robocza nazwa wielkiego rowu Kanał Nowy Świat nie ma zatem z nią nic wspólnego, a wynika z zapatrzenia się decydentów na naszych sąsiadów za wschodniej granicy.
22 czerwiec 2020 : 19:07 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 ad vocem
Kanał bardzo potrzebny i oby jak najszybciej został wybudowany! Jednostki które tam wpłyną nie są wcale małe a i ścigacze M.W spokojnie tam wpłyną wbrew bzdurom "specjalistów od morza z Warszafki" pewnie z oPOzycji... to ci sami "specjaliści" którzy na wniosek " z gdańska" w 2013 r. przenieśli sztab m.w. z Gdyni do Warszawy....., żeby lepiej sterowało się okrętami m.w. z Warszawy......i teraz pyszczą o okrętach wojennych........!! Znawcy.......od szamba na Wiśle....!!!!!!
24 czerwiec 2020 : 10:36 hamond Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 koszty wzrosly
Skoro oficjalnie sie mowi o wzroscie kosztow o 100% to realnie z pewnowcia jest wzrost na poziomie 200% .Stare choroby PRLu sie odzywaja nawet w gospodarce PiSuarowej :)
23 czerwiec 2020 : 05:52 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Kapitan
Koszty samego przekopu nie wzrastają znacznie. Ciągle będą ok 1mld. Drugi miliard to tor wodny przez Zalew, regulacja rzeki Elbląg, budowa mostu obrotowego w Nowakowie.
23 czerwiec 2020 : 06:38 Jacek K. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Dezinformacja
Jak naiwnym i prymitywnym trzeba byc aby glosic take brednie ze ten przekop ma znaczenie militarne - to jest sabotaz! Zamiast inwestowac w okrety dla Marynarki Wojennej pislam wyrzyca kase w bloto i mul. Droga droga do nikad to definicja tego kanaliku suskiego. Jak powiedzial Holownia totalitarne rezimy maja takie faraonowe inwestycje. Skutkiem tego moze byc zalanie Zulaw i miasta Elblaga jak w latach 40-tych.
23 czerwiec 2020 : 06:48 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Ty Ruski szpiegu
Przez takich sabotażystów jak Ty Polska nie może się rozwijać.
23 czerwiec 2020 : 17:16 Michałmmmm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 nie trzeba daleko szukać
Na nieodległym przecież Zalewie Kurońskim znajduje się port Kłajpeda,który przyjmuje statki o zanurzeniu około 13,5 m a więc zanurzeniu ponad 2x większym niż wynosi średnia głębokość Zalewu.
23 czerwiec 2020 : 12:58 Walenty Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Rosja to łapówkarze.
Trzeba to przekopać bo płynąc przez Rosję i tak trzeba dać łapówkę mimo iż wszystko mamy załatwione!
23 czerwiec 2020 : 17:18 Michałmmmm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Jakie
jednostki MW beda mogly swobodnie przeplynac przez przekop mierzei?
23 czerwiec 2020 : 18:51 talboy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Kanal
Wszystkie ☺
23 czerwiec 2020 : 20:05 Tatulin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Amen
Jednostki pływające z pewnością.
24 czerwiec 2020 : 08:33 Marek46 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 zazdrośnicy
Zdzichu, Andy...jak Was tam zwał. Trochę więcej wiary :) Może to wszystko zaplanowali fachowcy dużo mniej wybitni niż Wy ....ale do końca nie jestem o tym przekonany. ha ha ha
23 czerwiec 2020 : 19:11 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Kanał Suski
Kopanie Wielkiego Rowu nie zaplanował żaden fachowiec jeno Prezes Jedynej Słusznej Partii co oznajmił ze 20 lat temu w czasie wiecu w Elblągu. Działacze partyjni, gdy tylko nadarzyła się okazja, przystąpili do realizacji, bo Prezes nigdy się nie myli. Na bok poszły inne ważne projekty jak np ten dotyczący użeglownienia Odry. Ten kanał jest ważny tylko dla Prezesa . Po upadku PiS żaden rząd nie będzie kontynuował tej inwestycji wzorowanej na kanale Bałtyk- Morze Białe, noszącej imię Stalina. Rzecz zbędna, kosztowna, mająca mieć wielkie znaczenie militarne o której już po zbudowaniu Stalin powiedział, że jest bez sensu.
24 czerwiec 2020 : 05:31 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 zazdrośnicy
Andy...łyk melisy , spacer do Czajki , dwa głębokie wdechy i z powrotem... ukoi Twoje skołatane nerwy :) Kanał będzie ...choćbyś piał jak kogut :D
25 czerwiec 2020 : 14:33 kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: