Żegluga

W piątek, 5 czerwca wieczorem, przy nabrzeżu kłajpedzkiego terminalu naftowego KN (AB Klaipėdos Nafta) zacumował tankowiec NS Kapitan, który przywiózł z USA ładunek 77 tysięcy ton ropy naftowej, przewożony dakej koleją do białoruskich rafinerii naftowych. Ładunek ropy naftowej, który został przyjęty - po raz pierwszy w tej relacji przewozowej w historii KN, jest też pierwszą partią tego surowca energetycznego zakupioną przez Białoruś w USA. Pośrednikiem była polska firma.

Po rozładunku amerykańskiej ropy dla Białorusi, zbiornikowiec wyszedł z portu w Kłajpedzie po północy z niedzieli na poniedziałek.

"Takie wydarzenia są warte osobnego wpisu na kartach historii energetyki. Pierwszy ładunek ropy naftowej ze Stanów Zjednoczonych Ameryki doskonale ilustruje, że motto strategii biznesowej KN 2030 - "Łączyć rynki energetyczne" ("Bridging Energy Markets") - to nie tylko solidna deklaracja na papierze, lecz także przykład naszej realnej działalności" - powiedział Darius Šilenskis, dyrektor generalny KN.

"Dziś jesteśmy świadkami modelowego przykładu handlu i współpracy: ropę naftową transportowaną od amerykańskich wybrzeży, z udziałem amerykańskich i polskich firm, po Kłajpedę, a teraz przez podmioty litewskie na Białoruś dla dobra narodu białoruskiego" - powiedział ambasador USA na Litwie - Robert S. Gilchrist.

Aframax NS Captain przybył do Kłajpedy z portu Beaumont (Teksas, USA). Jest to ósmy zbiornikowiec z ładunkiem dla Białorusi w tym roku, ale pierwszy z USA.

W połowie maja do portu w Kłajpedzie zawinął tankowiec z 87 tysiącami ropy naftowej przeznaczonej dla Białorusi, a pochodzącej z Arabii Saudyjskiej. W poprzednich miesiącach tego roku KN obsługiwała norweską i rosyjską ropę dostarczaną tankowcami, która była dalej transportowana koleją na Białoruś.

Terminal naftowy KN w Kłajpedzie jest drugim pod względem wielkości przeładunków terminalem wśród 13 głównych terminali na Litwie, Łotwie i w Estonii i zajmuje około 24 % tamtejszego rynku. Przy istniejącej infrastrukturze i pozyskaniu dalszych przepływów ładunkowych od innych klientów, KN może przeładowywać w Kłajpedzie 3-4 mln ton ropy naftowej.
Po zakończeniu planowanej wkrótce przebudowy, KN będzie mógł przyjmować i obsługiwać przeładunkowo w Kłajpedzie jednocześnie trzy zbiornikowce, dotychczas można tam było przyjmować tylko dwa tankowce.

Co ciekawe, zbiornikowiec przywożący ładunek ropy naftowej dla Białorusi ze Stanów Zjednoczonych, co jest pewnego rodzaju przejawem częściowego uniezależniania się Białorusi od Rosji, lub gry ze strony prezydenta Łukaszenki w kontekście tarć między Białorusią a Rosią na tle cen importowanych przez Białoruś surowców energetycznych, jest …rosyjski.
Prawdopodobnie nie ma jednak w tym żadnego "drugiego dna" i jest to dziełem przypadku przy normalnym udziale rosyjskiego armatora w rynku żeglugowym z jednej strony i poszukiwaniem najbardziej konkurencyjnych ofert przez czarterującego - z drugiej.

Pływający pod banderą Liberii zbiornikowiec aframax o nazwie NS Captain, charakteryzujący się nośnością 110 119 ton, należy do armatora Sovcomflot z Rosji, a jego armatorem zarządzającym i operatorem jest SCF Management Services (Dubai) Ltd. ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, natomiast za zarząd komercyjny statku odpwiedzialny jest oddział rosyjskiego armatora z Wielkiej Brytanii - Sovcomflot (UK).

Import ropy ze Stanów Zjednoczonych dla Białorusi zaaranżowany został przez polskiego pośrednika - firmę Unimot SA.

Nie jest wykluczone, że podobne transporty będą mogły przechodzić przez gdański terminal paliwowy, ale na razie nie jest to możliwe ze względów technicznych. Jak poinformował prezes Unimotu, PERN SA czyni starania, by osiągnąć rewers na odcinku ropociągu między Płockiem a Adamowem.

Jak sam się przedstawia - polski niezależny importer paliw Unimot, rozpoczął ostatnio realizację dostaw ropy naftowej na rynek Europy Środkowej. Pierwsza partia produktu pochodziła z Bliskiego Wschodu, drugą była sprowadzona właśnie z USA dla Białorusi przez port w Kłajpedzie. Łączna wielkość realizowanych dostaw to 1,2 miliona baryłek.

Unimot, dzięki doświadczeniu w imporcie produktów rafineryjnych na rynki europejskie, jest w stanie przeprowadzać także transakcje tradingowe, których przedmiotem jest ropa naftowa - czytamy w oficjalnym komunikacie firmy.

"Jak zawsze staramy się wykorzystywać pojawiające się szanse rynkowe. W związku z naszym wieloletniemu doświadczeniem oraz budowanym przez lata relacjom z partnerami biznesowymi, mamy obecnie możliwość efektywnie realizować trading kolejnym produktem, tworząc nowe źródło przychodów. Kierunek amerykański jest dla nas szczególnie interesujący, gdyż wpisuje się w politykę dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych do krajów regionu Europy Środkowej" - mówi Adam Sikorski, prezes zarządu Unimot SA.

Unimot prowadzi międzynarodowy trading paliwami płynnymi od maja 2018 r., kiedy to dokonał zakupu ok. 30 tys. ton benzyny, której odbiorcą był jeden z największych koncernów paliwowo-chemicznych.

PBS, rel (KN, Unimot)

Fot.: Klaipedos Nafta

 

-2 Granda
A dlaczego nie przez Gdańsk tylko przez Kłajpedę?! I kto za to odpowiada?!
09 czerwiec 2020 : 18:58 Roch Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Dobre pytanie...
Bo w Gdańsku rządzi mafia judeoPOlszewicka!
10 czerwiec 2020 : 11:13 roman22 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 A dlaczego ?
Kto odpowiada ? Tory kolejowe.
16 czerwiec 2020 : 17:29 Wolny Strzelec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Dobrze poglebia
To pojda transportu przez Elblag!!
10 czerwiec 2020 : 14:59 Tallboy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1