Żegluga

Przekop Mierzei Wiślanej ma znaczenie z punktu widzenia polskiej suwerenności; jest jedną z inwestycji, które zmienią położenie Polski na mapie geopolitycznej - uważa szef gabinetu prezydenta RP Krzysztof Szczerski. Stawką tych wyborów prezydenckich jest, czy te inwestycje zostaną zrealizowane, czy nie - dodał.

Prezydencki minister był pytany we wtorek w TVPInfo o znaczenie przekopu Mierzei Wiślanej dla relacji międzynarodowych Polski.

Otwarty dostęp do portów Zalewu Wiślanego oznacza także otwarty dostęp do mórz międzynarodowych dla naszych partnerów ze Wschodu - Białorusi i Ukrainy, która będzie miała kolejny, alternatywny port dla importu i eksportu swoich towarów; więc to jest też ważne regionalnie, wpisuje się w projekt Trójmorza - mówił Szczerski. Jak dodał, projekt ten ma też znaczenie europejskie. Europa po pandemii koronawirusa chce się rozwijać poprzez wielkie inwestycje europejskie - powiedział.

Według Szczerskiego przekop Mierzei Wiślanej ma też znaczenie z punktu widzenia polskiej suwerenności.

Musimy odzyskać suwerenność nad naszymi własnymi wodami terytorialnymi, nad swoim wybrzeżem, które jest dodatkowo położone w newralgicznym geopolitycznie fragmencie Europy, na styku między wschodnią flanką NATO i sąsiadami NATO ze Wschodu - zaznaczył.

Szczerski zauważył, że położony w pobliżu Okręg Kaliningradzki jest "jedną wielką bazą wojskową".

Mamy fragment polskiego wybrzeża, polskiego morza, który sąsiaduje z niezwykle zmilitaryzowanym fragmentem Federacji Rosyjskiej, do którego dostępu nie ma polska żegluga, polska bandera; do którego dostęp kontroluje właśnie ów zmilitaryzowany Okręg Kaliningradzki - mówił prezydencki minister.

Jak dodał przekop Mierzei Wiślanej - obok m.in. budowy Via Carpatia, Via Baltica, Centralnego Portu Komunikacyjnego - jest jedną z inwestycji, które "całkowicie zmienią podmiotowość Polski na mapie gospodarczej i na mapie infrastrukturalnej suwerenności regionalnej".

Tych kilka najważniejszych inwestycji, które zmienią położenie Polski na mapie geopolitycznej, albo będzie zrealizowanych albo - jak mówi jeden z konkurentów czy nawet kilku z konkurentów prezydenta Andrzeja Dudy - nie będziemy tych inwestycji w Polsce mieli. To jest stawka tych wyborów - powiedział minister.

W jego ocenie zwycięstwo Andrzeja Dudy "oznacza, że Polska znajdzie wyższe miejsce na mapie gospodarczej Europy i świata, że będziemy podmiotowi, sami będziemy kształtować swoją przyszłość terytorialną i energetyczną". "Albo, jeśli nie daj Boże wygra ktoś inny, tych inwestycji nie będzie i powrócimy do stanu, który był przez wiele lat, czyli stan zależności gospodarczej od zewnętrznych podmiotów" - podkreślił szef gabinetu prezydenta RP.

autor: Marzena Kozłowska

Komentarze   

-2 Kanał
Psudominister snując fantasmagorie wpuszcza nas w kanał.
02 czerwiec 2020 : 09:26 GieTek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 niet ruskim trolom
czas spuścić wodę po kanale....czuć w powietrzu POważny zapach onuc
02 czerwiec 2020 : 09:43 pa pa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Powtórzone pytania
Mam pytania do wszystkich zwolenników przekopu Mierzei Wiślanej. Tak się dziwnie składa, że są to wyznawcy dewelopera z Żoliborza. Pytanie 1 Jakie towary i w jakiej ilości będą transportowane do i z Elbląga? Pytanie 2 Jakie będą koszty utrzymania założonej żeglowności? Pytanie 3 Jakie będą ogólne korzyści z transportu przez nowy kanał? (poza samozadowoleniem pislamistów)? Pytanie 4 Czy zwolennicy kanału zdają sobie sprawę z powolnego i nieuchronnego spłycania Zalewu? Pytanie 5 Czy dzisiejsi zwolennicy kanału zapłacą z własnej kieszeni za nietrafioną inwestycję? Na koniec dodam: nie jestem wariatem, nie jestem agentem Putina, nie jestem oszołomem ekologiem.
02 czerwiec 2020 : 13:06 zbyszek 1111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 kanał
Wyborcy Pisu widzą w tym tylko to, że zrobią na złość Rosji i tym, co przeciwko pisowi. Rosji na złość nie zrobią, bo znając ich "poczucie humoru" w momencie, gdy my otworzymy kanał, oni otworzą Zalew do swobodnej żeglugi. Co do reszty, to koszt samego utrzymania toru wodnego będzie liczony w setkach milionów zł rocznie. Poza tym Zalew jest mulisty i mnóstwo w nim niespodzianek po II wojnie światowej. A ciągłe pogłębianie toru wodnego wpłynie negatywnie na ekologię. Czytam, że w Szwecji czy Holandii zrobili podobną inwestycję. Ale tam są przede wszystkim inne głębokości. Nie czarujmy, Zalew ma średnio 2-2,5 m głębokości. Poza barkami, małymi statkami pasażerskimi i łódkami nic wielkiego tam nie popływa. Kanał to rodzaj kosztownej atrakcji turystycznej, który być może utoruje Elblągowi szybszą drogę na Bałtyk, ale z pewnością nie sprawi, że ekonomicznie na tym zyska. Kaczyński na otwarcie pomacha w tronę ludu pracującego biało-czerwoną flagą, bo tylko takie proste rzeczy ogarnia.
02 czerwiec 2020 : 21:15 szymon-er Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Ja też
Też chętnie poznam odpowiedzi na ww. pytania.
02 czerwiec 2020 : 21:20 Zdzichu Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Odpowiedz na pytanie nr 5
Czy chcemy czy nie chcemy, zaplacimy za to my -podatnicy!!
03 czerwiec 2020 : 07:58 Tallboy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Kolejny raz pytasz, kolejny raz odpowiadam ;)
1. Przeładunki i inne inf. na stronie www portu Elbląg.
2. Tor wodny do Szczecina ma dł. 67 km, z tego ponad 60 km ma głęb. 10,4 m. Modernizacja toru do 12,5 m na odcinku ok. 62 km zwiększy zanurzenie statków do ok. 11 m. - info z tego portalu. Tor do Elbląga - całkowita dł. 23km (Zal. Wiślany - 10 km; rz. Elbląg – 10 km; 3 km przekop), a jego głęb. to 5 m. Docelowo ma umożliwić wpływanie jednostek o dł. do 100 m oraz do 20 m szer. Kan. Kaliningradzki ma 44 km i głęb. 9- 10,5 m. W Schwedt port śródląd. dla statków o głęb. 4 m. Opłaca im się?
3. Takie jak z transportu do innych portów. Oprócz tego rozwój wszystkich przystani nadzalewowych - turystycznie i gospodarczo, nowe miejsca pracy w handlu, produkcji i usługach.
4. Zdaję sobie sprawę z powolnego i nieuchronnego spłycania Zal. Wiślanego, jak również Zal. Szczecińskiego, Wisły, Odry. Dlatego drogi wodne się utrzymuje i pogłębia.
5. Zapłacą, tylko dlaczego nazywasz tę inwestycję nietrafioną?
03 czerwiec 2020 : 22:51 Warmiak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 minister Szczerski.......zaszalał
"Otwarty dostęp do PORTÓW Zalewu Wiślanego oznacza także otwarty dostęp do mórz międzynarodowych ..."
To znaczy dla PORTÓW : Elbląg, Suchacz, Kadyny, Tolkmicko, Frombork Ujście. "...wpisuje się w projekt Trójmorza "(!?)

"...Mamy fragment polskiego wybrzeża, polskiego morza, który sąsiaduje z niezwykle zmilitaryzowanym fragmentem Federacji Rosyjskiej, do którego dostępu nie ma polska żegluga, polska bandera; "
Średnia głębokość tego morza (zalewu) to ok. 2.7 m, już widzę jak będą tam śmigały nasze fregaty rakietowe i okręty podwodne.

"...Polska znajdzie wyższe miejsce na mapie gospodarczej Europy i świata..." a "ludzie będą żyli dostatniej" cytując klasyka.
02 czerwiec 2020 : 19:00 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 politycy to jednak stan umysłu
Niech minister Szczerski pojedzie najpierw nad Zalew zobaczyć, jak wygląda ten akwen. Piękny, ale z pewnocią nie dla okrętów wojennych.
02 czerwiec 2020 : 21:17 tomm Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Niezły towar
Trzeba przyznać, że niezły towar palą w tej kancelarii. Pozazdrościć dealera .
02 czerwiec 2020 : 21:30 EB Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Zielarze blotni
Zgadzam sie z pytaniem co oni tam pala w tej kancelarii WYPAD ze takie bzdury wyglaszaja? Kanalik suski to droga do nikad za to ryzyko ze wlasnie ta zmilitaryzowana wroga sila sasiedzka zrobi nam kuku i rozwali sluzy jedna torpeda w czasie zimowego sztormu. Mamy wtedy Wenecje w Elblagu i Bangladesz na Zulawach. ;(
Jak dla mnie jest to prowokacja i sabotaz tych farbowanych na prawice bolszewikow. Wielka kasa wyrzucona w bloto!
03 czerwiec 2020 : 07:12 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gigantomania
PiSuar choruje na pozostawienie po sobie cos gigantycznego, "na wieki wiekow" .Nazwą to na czesc Lecha Kaczynskiego i wszyscy z nich doznaja orga/zmu .Bo spelni sie ich marzenie o "wielkosci " naczelnika.Beda mieli dowod ze stoja po slusznej stronie mocy LOL
To przecie z ta sama mentalna grupa ludzi ktorzy zostali wychowani na PRL gdzie liczyl sie wynik a nie koszty . To oni szli karnie do urn wyborczych a potem szli do kosci/ola na msze.
03 czerwiec 2020 : 07:55 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Kanał Suski
Gdzie się podziały pisowskie trole? Tyle uzasadnionej krytyki, tyle prawdy na temat tej idiotycznej inwestycji i zero odzewu. Rozumiem, że to z prostego powodu -nie było partyjnego zlecenia. Nie ma kasy więc nie pracujemy.
03 czerwiec 2020 : 08:09 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Jak już bedzie.
Jak już kanał będzie działać, to prawdopodobnie coś się zajarzy, mam taką nadzieję, iż obsługa nie będzie zajmowała się pokrzywami. Nie wszystko daje się zaplanować, a wiele zależy od kreatywności i form współpracy. Inwestycja s19 Carpatia dałaby szansę na wykorzystanie portów, a potrzeba wskrzesi budowę odpowiedniego taboru itp. Mam jednak obawę ,iż chodzi tu kamuflaż,dla wywozu drewna z puszczy.
05 czerwiec 2020 : 15:12 Bora Bora Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: