Żegluga

W rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są obecnie prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Wykonany został już odcinek o długości 250 metrów. Zakończono pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego - jej długość to 230 metrów. Teraz wykonywana jest jego część zasadnicza, do której użyty będzie sprzęt pływający.

Rozpoczęto również budowę falochronu wschodniego - obecnie prace prowadzone są na pierwszych 7 sekcjach od strony lądowej (pogrążanie ścianek stalowych szczelnych).Wykonawca - konsorcjum NDI/Besix pracuje przy tzw. zalądowianiu (jak również pogłębianiu od strony wody) portu osłonowego, a w szczególności nabrzeża południowego. Posłuży ono do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.Łączna masa ścian stalowych niezbędnych do wykonania prac na morzu to 4,5 tysiąca ton.

W rejonie kanału żeglugowego wykonywane są roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości jego część zostanie użyta do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz zalądowienia obszaru nabrzeża południowego - mówi Jacek Szymański dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.

Pod przyszłymi mostami zakończyły się prace związane z wykonaniem posadowienia obiektów, polegające na pogrążaniu pali prefabrykowanych, trwają roboty żelbetowe w zakresie podpór mostu południowego. Obiekt zostanie uruchomiony jako pierwszy wiosną 2021 roku, z uwagi na konieczność utrzymania ciągłości ruchu na drodze wojewódzkiej 501 oraz umożliwienia wykonywania prac w zakresie kanału żeglugowego.

Od strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli wraz z konstrukcją tymczasowego nabrzeża przeładunkowego zbudowanego z grodzic stalowych pogrążonych w gruncie (nasypanym piasku). To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie wyspy został oczyszczony z materiałów ferromagnetycznych. Rozpoczął się transport materiału ziemnego pozyskanego z przekopu na teren, gdzie powstanie wyspa.

Wykonawca rozpoczął prace związane z umocnienie skarp wykopów kanału żeglugowego) za pomocą geosyntetyków komórkowych (geokrata) oraz humusowania wraz z obsianiem mieszanką traw. W ramach kontraktu zabezpieczono 600 szt. drzew oraz krzewów. Zakończono odhumusowanie obszaru robót, a także wykonano na długości całego przekopu płotki herpetologiczne.

W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace przy wbijaniu ścianek szczelnych na falochronach oraz prace pogłębiarskie w okolicach portu osłonowego od Zatoki Gdańskiej. Wykonywane będą też kolejne mikropale wzdłuż nabrzeża południowego oraz wzdłuż ścianek na falochronach wschodnim i zachodnim. Wkrótce rozpocznie się wbijanie ścianek stalowych w zakresie powstającego kanału żeglugowego. W rejon wyspy transportowane będzie materiał pozyskany z przekopu.
Na terenie powstającej wyspy zostanie wykonana tymczasowa baza techniczna służąca realizacji prac. Rozpoczną się prace fundamentowe przy budynku administracyjnym, przeznaczonym dla służb Urzędu Morskiego w Gdyni.

Obecnie realizowana umowa obejmuje pierwszą z trzech części, na jakie została podzielona inwestycja pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".
Przetarg na drugi etap ogłosiliśmy 24 kwietnia br. Ta część obejmie rzekę Elbląg wraz z umocnieniem i obwałowaniami. Zbudowany zostanie również nowy most w miejscowości Nowakowo o długości 104 metrów i towarzyszący mu odcinek drogi o długości 1550 metrów. Most ten powstanie 650 metrów od obecnie istniejącego mostu pontonowego, który z uwagi na swoją konstrukcje utrudnia okresowo żeglugę w tym rejonie - powiedział kpt. ż. w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

W piątek, 29 maja br. Urząd Morski w Gdyni ogłosił również kolejny przetarg związany z budową drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, a mianowicie na dostawę nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej.
Zakup ma na celu przyszłe zabezpieczenie parametrów przekopu. Pogłębiarka będzie jednak wykorzystywana także w innych obszarach (Zalew Wiślany, Zatoka Pucka) do utrzymania i polepszania parametrów głębokości nawigacyjnej do portów i przystani morskich.
Pogłębiarka będzie posiadała system zbierania zanieczyszczeń, który ma zwiększyć bezpieczeństwo ekologiczne na obszarach dotychczas niezabezpieczonych w ten sposób.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg - 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m.
Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości.

Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą pierwszej, aktualnie realizowanej części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.

rel (Urząd Morski w Gdyni)

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję WiślanąBudowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną

Komentarze   

+20 Przekop
40 lat na to czekałem i mam nadzieję że nie dość że się doczekam ale i moim jachtem przepłynę do Elbląga.
30 maj 2020 : 18:20 Stanisław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 orzeł
jak się zmieścisz
31 maj 2020 : 19:21 kpt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Komandor?
Niby gdzie.?
31 maj 2020 : 19:39 Rsf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Zeglowanie za miliardy
Panie Stanislawie, jak pana stac to prosze sfinansowac ta inwestycje. Polski nie stac na nia, mamy wazniejsze potrzeby niz spelnianie marzen zeglarzy. Polecam uroczy szlak Szkarpawa na Zalew i do Elblaga (wyjatkowa dziura). Ta inwestycja to typowo bolszewickie zagranie, oni nawet rzeki zawracali w celach propagandowych. Jak sie skonczylo Zapraszam na Morze Azowskie. Nasze Zulawy to depresja wiec zamiast pustyni bedzie jedno wielkie bagno.
01 czerwiec 2020 : 06:30 Zygfryd Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Poprawka
Poprawiam na Morze Aralskie na Syberii.
01 czerwiec 2020 : 07:03 Zygfryd Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1