Żegluga

Opowieści, że wielkie kontenerowce miałyby wpływać nad Zalew Wiślany jest jedną wielką bzdurą - powiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk odnosząc się do budowy przekopu Mierzei Wiślanej.

W niedzielę rzecznik partii Zielonych Krzysztof Rzyman poinformował PAP, że Rada Krajowa tej partii zaakceptowała Rafała Trzaskowskiego jako kandydata na prezydenta. Kandydat zgodził się na 21 postulatów Zielonych, m.in. na legalizację związków partnerskich, medycznej marihuany i zatrzymanie przekopu Mierzei Wiślanej.

Ja już skierowałem apel do Rafała Trzaskowskiego i Władysława Kosiniaka-Kamysza o przyzwoitość w tym zakresie oraz również odpowiedzialność - powiedział w TVP Info Gróbarczyk. Według ministra to jest potężna inwestycja pokoleniowa, otwierająca zupełnie nowe możliwości i horyzonty. W świetle tego, co parę lat temu zrobili, czyli, jak tłumaczył, poparli tę inwestycję poprzez głosowanie za przyjęciem specustawy dotyczącej budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną to dzisiejsze zachowanie świadczy o braku wiarygodności tych panów, pana Trzaskowskiego, który z jednej strony głosuje za ustawą, a z drugiej strony podpisuje deklarację, która ma zahamować budowę tej inwestycji - mówił.

W ramach inwestycji przekopu Mierzei oprócz budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską rozbudowywany jest również port w Elblągu. Według ministra Gróbarczyka cała ta inwestycja to nowy kierunek w świetle budowania Via Carpatii, a przede wszystkim korytarza wschodnio-europejskiego.

Jest to naturalne zamknięcie jeśli chodzi o ten port - mówił. Z drugiej strony jest to przede wszystkim oferta, którą kierujemy do naszych wschodnich sąsiadów i oni generalnie naciskają nas na realizację tych inwestycji, bo one mają de facto zdywersyfikować pewne kierunki przepływu ładunków przede wszystkim w tej części Europy - wskazał. Dopytany, o jakich partnerach mówi, wyjaśnił, że chodzi przede wszystkim o kierunki wschodnie czyli o Białoruś i Ukrainę.

Opowieści, że wielkie kontenerowce miałyby wpływać nad Zalew Wiślany jest jedną wielką bzdurą. To jest przede wszystkim ruch bałtycki, chociaż mogą i będą mogły do tego portu wpływać i przez przekop przepływać statki w pełni oceaniczne, ale o określonym zanurzeniu i pojemności - tłumaczył. Według ministra ten port otwiera bardzo szerokie możliwości, jeśli chodzi o przepływ ładunkowy.

Gróbarczyk mówił również, że środowiska żeglarskie "wręcz krzyczą, żeby jak najszybciej zrealizować tę inwestycję", bo, jak wyjaśnił "otwiera ona zupełnie nowe kierunki turystyczne".

To najbardziej opuszczony i zaniedbany obszar w Polsce jeśli chodzi o rozwój. Nic się nie inwestowało w tym terenie, nie stworzono, żadnej oferty po upadku komunizmu dla zachęty, dla rozwoju tego obszaru. Te miejsca, które mają niezwykle ważny aspekt turystyczny Frombork, Tolkmicko, Elbląg to obszary zupełnie zapomniane - ocenił.

Przez Zalew Wiślany przebiega granica z Rosją (obwód kaliningradzki). Minister pytany o sprzeciw Rosji dotyczący przekopu Mierzei powiedział, że "jeżeli nie rozwinie się Elbląg, rozwinie się Kaliningrad. Jest to oczywiste". "Okręg Kaliningradzki dąży do tego, aby wyciąć jakąkolwiek konkurencję w tym obszarze używając wszystkich sposobów i tych militarnych, bo słyszeliśmy, że to, co budujemy to bazy podwodne wyrzutni pocisków kierowanych, ale nie wiedziałem, że do tego będzie również używana polska opozycja, która się wpisuje w tak przerażającą i katastrofalną filozofię Federacji Rosyjskiej, czyli również dążąca do tego, aby zablokować budowę przekopu przez Mierzeję Wiślaną" - mówił. Na koniec minister ponownie zaapelował do Rafała Trzaskowskiego i Władysława Kosiniaka-Kamysza, o to żeby się opamiętali i wycofali z tych przerażających i bardzo złych decyzji w ramach swoich deklaracji.

Całkowita długość nowej drogi wodnej wyniesie 22,880 km (w tym przejście przez Zalew Wiślany - 10,176 km; Rzekę Elbląg – 10,381 km; pozostałe 2,323 km to odcinek stanowiska postojowego, śluzy i portu zewnętrznego), a jej głębokość to 5 m. Docelowo ma ona umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości. Budowa kanału na Mierzei Wiślanej ma zakończyć się w 2022 r.

Autor: Olga Łozińska

 
-1 Fantazje Gróbarczyka
Tak, oczywiście, kanałem będą pływać narodowe kajaki nuklearne z programów Orka na ugorze, Miecznik na stepie i Ratownik tonącego prezydenta.
A kolumnie płynącej w szyku torowym będzie przewodzić najwspanialszy na świecie Narodowy Wirtualny Prom MF Koryto_Plus, napędzany biogazem z końskiej kupy wytworzonej w stadninie w Janowie.
27 maj 2020 : 08:22 Michu_35 | Zgłoś
+8 Po-lszewicka dżuma dalej wytacza brednie żeby w tym kraju nie było nic
Najbliższe lotnisko mamy w Berlinie
27 maj 2020 : 09:30 Polak | Zgłoś
0 Fantazjujesz
Nie masz racji ale ponieważ zamiast użyć argumentów używasz frazesów nie będę nawet próbował wejść w dyskusję.
Moim zdaniem przekop przez mierzeję wiślaną jest jednym z niewielu dobrych pomysłów.
27 maj 2020 : 10:09 Rapa | Zgłoś
0 sskij
lepiej dogadać się z ruskimi?
11 lipiec 2020 : 19:23 ru | Zgłoś
+6 statki oceaniczne?
Co za bzdury :)
27 maj 2020 : 09:44 as | Zgłoś
+4 KANAŁ SUSKi
Pan minister znowu nie odrobił lekcji. Jeśli Wielki Rów ma zwiększyć konkurencyjność Elbląga w stosunku do Obwodu Kaliningradzkiego , to mówienie o kontenerowcach jest w pełni zasadne. Z Portalu Morskiego mogliśmy się dowiedzieć, że Rosjanie planują budowę dużego portu w Jastarnyj nieopodal Kaliningradu z terminalem kontenerowym o możliwościach przeładunkowych na poziomie 35 mln ton. Sądzę, że do Jastarnyj nie będą wchodziły kontenerowce o zanurzeniu do 4,5 metra, bo takowych nikt nie buduje a tyle wynosi zanurzenie dla statku maksymalnego dla budowanego własnie kanału w poprzek mierzei.
27 maj 2020 : 10:35 Andy | Zgłoś
+13 Zapasy w blocie
Typowa bolszewicka zagrywka - osmieszyc tych co maja racje, lub jak zlodziej wrzeszczy lapac zlodzieja dla odwrocenia uwagi.
Pan mini-sterek dobrze wie ze zaden statek morski nie bedzie mogl wejsc do Elblaga. Aby utrzymac glebokosc 5 m na tych 20 km kanaliku suskiego to trzeba poglebiac ciagle za ciezkie miliony. Oprocz naturalnego plytkiego dna bedzie naplyw piasku z "wyspy" ktora geniusze pislamu chca usypac z urobku przekopu na srodku zalewu. To wszystko spowoduje jedna wielka katastrofe ekologiczna.
Oczekiwanych w Elblagu ladunkow masowych brak, nabrzeza Gdanska i Gdyni swieca pustkami. Jakas przeda kontenery. Cieszmy sie tym ze mamy najlepszy na Blatyku terminal kontenerowy w Gdansku wspierany drugim w Gdyni i nie wyrzucajmy pieniedzy w blota gdzie swietnie sie maja tylko ptaki i ryby.
27 maj 2020 : 14:30 Zygfryd | Zgłoś
+5 *
Nie ma sensu rozmawiać
28 maj 2020 : 12:45 WD | Zgłoś
0 katastrofa
nie będzie żadnej katastrofy
11 lipiec 2020 : 19:27 ru | Zgłoś
-12 Pilacy ro narod przyglypow
Jezdza autami z najwyzszej polki, a stolarka okienna w chalupie z czasow Franca Jozefa!!
27 maj 2020 : 14:45 Tallboy | Zgłoś
0 tak tak
tak tak, ruskie są najmądrzejsze, pokaż tylko ty ruska swołocz co wy macie ze swojego sojuza? nawet po chleb i mleko przyjezdzacie do biedronki o PL. zebys sie nawet nie wiem jak ubrał to twoja sowiecka morde kazdy Polak pozna. pamietaj: poki kupujesz i placisz to zabieraj i wy...aj stad. czekamy tylko kiedy nie zaplacisz. tak ci wykrecimy te twoje sowieckie lapy i pysk, ze ku...a stracisz kierunek. czekamy. i my i nasi przyjaciele:=)
11 lipiec 2020 : 19:41 ru | Zgłoś
-11 Korekta -polacy to narod przyglupow
Tresc bez zmian!!
27 maj 2020 : 15:42 Tallboy | Zgłoś
+3 KANAŁ SUSKI
Z wypowiedzi ministra wynika, że Wielki Rów uszczęśliwi wszystkich. Tylko czy napewno. Piasek z rycia rowu oraz toru wodnego zostanie wykorzystany do budowy wyspy na środku zalewu. Z każdym kolejnym rokiem wyspa będzie powiększana o urobek z bieżącego utrzymania parametrów toru wodnego. W końcu do Elbląga poprowadzi wąska rynna a wokół niej będą mielizny. Ten temat przerabiany jest od wielu lat na Zalewie Szczecińskim. Refulat z utrzymania 70 km toru wodnego do Szczecina od lat odkładany jest na wodach zalewu. Zasypano już zachodnią część zalewu (mielizny ) a teraz część wschodnią powiększając wyspę Chełminek. Żeglarze i rybacy już się nie cieszą.
27 maj 2020 : 19:22 Andy | Zgłoś
+1 RE: KANAŁ SUSKI
Chu..a wiesz w takim razie jak takie brednie piszesz. Dotychczasowy refulat składowany był na lądzie i żaden zalew nie był zasypywany. Właśnie zaczęło się pogłębianie toru i z refulatu będzie tworzona wyspa we wschodniej części zalewu na której i tak są płycizny/mielizny i akurat tam żeglarze i rybacy nie pływają. Po zachodoniej części zalewu całkiem fajnie da się żeglować, wiem coś o tym bo robię to od dziecka :)
10 czerwiec 2020 : 07:37 exc | Zgłoś
+4 Mars atakuje
Kolejny atak na Trzaskowskiego z strony Gróbarczyka tzn że facet musi być dobry, jeżeli chcą go zniszczyć
28 maj 2020 : 06:39 Marki | Zgłoś
+1 Gróbarczyka brednie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ten Gróbarczyk pochodzący spod Nowego Sącza, był tylko marynarzem i pływał u armatorów zagranicznych. Nie jest to wykształciuch, bo tylko Wyższa Szkoła dla Marynarzy. A klepie bzdury, bo mu wolno, bo to PIS-dzior(!).
28 maj 2020 : 07:56 wacwac | Zgłoś
0 Sam bredzisz płatny ruski trollu
Całe szczęście, że was czas się skończył i możecie najwyżej kwiczeć
28 maj 2020 : 09:09 Polak | Zgłoś
+2 Amatorzy
Jeden buduje od trzech lat wielkie promy o długości 240 m w nieistniejącej stoczni , drugi trzyma się natury i nie chce rozwoju Najjaśniejszej . Ale do polityki tylko tacy ludzie trafiają , amatorzy , łaknący czegoś więcej od swojego rzeczywistego potencjału . Profesjonaliści z doświadczeniem , wiedzą i zaangażowaniem pracują w swoich dziedzinach i brzydzą się taplaniem w tym błotku .
28 maj 2020 : 09:07 stoczniowiec | Zgłoś
+2 Najbliższy port mamy w Hamburgu
Trzajskowski i....spółka
28 maj 2020 : 09:22 Polak | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter