Żegluga

Projekt autonomicznego statku opracowywany przez norweski klaster morski otrzymał około 20,1 mln euro wsparcia. To jedna z największych dotacji przyznanych kiedykolwiek podmiotom norweskim, z unijnego programu badawczego "Horyzont 2020".

AutoShip, czteroletni projekt Horyzont 2020, to współpraca między Kongsbergiem a norweską organizacją badawczą SINTEF oraz kilkoma europejskimi partnerami ze wsparciem ze strony Norweskiej Rady Badań Naukowych. W ramach projektu Kongsberg zamierza zainstalować i przetestować systemy autonomiczne na dwóch statkach w różnych środowiskach operacyjnych.

Statek towarowy Eidsvaag Pioneer jest jednym z dwóch, które zostaną wyposażone do zdalnie sterowanego i autonomicznego transportu morskiego. Jest własnością przedsiębiorstwa żeglugowego Eidsvaag i pływa wzdłuż norweskiego wybrzeża oraz na wrażliwych obszarach fiordów, gdzie przewozi paszę dla ryb do farm rybnych.

Celem projektu jest przetestowanie i dalszy rozwój kluczowych technologii związanych z w pełni autonomicznymi systemami nawigacji, autodiagnostyką, prognozowaniem i harmonogramem działania, a także technologią komunikacyjną umożliwiającą wysoki poziom bezpieczeństwa cybernetycznego i integrację statków w zmodernizowaną e-infrastrukturę.

Drugim statkiem, który zostanie wyposażony w autonomiczną technologię jest belgijska barka do przewozu palet, należąca do Blue Line Logistics NV. Jednostka działa na kanałach w Europie, transportując towary do i z dużych portów kontenerowych.

Klaster wierzy, że dzięki zastosowaniu nowych technologii europejskie śródlądowe drogi wodne mogą osiągnąć znaczne korzyści dla środowiska naturalnego.

Kongsberg dodał, że działająca autonomiczna barka ma zabierać z dróg około 7 500 ciężarówek rocznie, co przyczyni się do zmniejszenia zarówno natężenia ruchu jak i emisji zanieczyszczeń.

Komentarze   

+1 UE _ MASS
Jestem ciekaw wyników tego projektu !!!??
SC
23 styczeń 2020 : 07:31 Stan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 nie
dobrze wiesz ze nie chodzi o wynik tylko ciągłość badania i pompowanie kasy
23 styczeń 2020 : 09:44 Andrzejsczech Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 UE _ MASS
May be YES, may be NO ....
23 styczeń 2020 : 09:45 Stan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 UE _ MASS
Andrzej ale to też sztuka. Dlaczego to zrobili Norwegowie a nie Polacy ?
23 styczeń 2020 : 15:55 Stan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Patrzac w przyszlosc
Taka jest przyszlosc statki bez zalogowe. Z barku chetnych na plywanie po oceanach statki beda plywac bez zalog lub z kilkuosobowa zaloga. Koszty zalogowe to ok 30% stawki dziennej. Potrwa to o jeszcze 20 -30 lat, ale tak bedzie kiedys.
23 styczeń 2020 : 10:19 ZDZICHO emeryt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Bujdy
Z braku chętnych na pływanie? No nie wiem ;)
23 styczeń 2020 : 20:12 Deiv Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 barki
U nas nie stawiaja na zegluge srodladowa!!
24 styczeń 2020 : 15:07 dorsz baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1