Żegluga

Od sobotniego rana trwała akcja ratownicza chemikaliowca Blue Star, który w nocy osiadł na mieliźnie u brzegów Galicji, w północno-zachodniej Hiszpanii. Do zejścia jednostki właściwego kursu doszło w efekcie pożaru, który wybuchł na statku. 

Jak poinformowały służby ratownictwa morskiego Hiszpanii Salvamento Maritimo, płynąca pod maltańską banderą jednostka odbywała kurs z kotwicowiska portu Bilbao do La Coruna. Statek osiadł u brzegów miejscowości Ares, niedaleko na północ od La Coruna.

Brak informacji o ryzyku wynikającym ze zdarzenia dla środowiska naturalnego. Wprawdzie kapitan statku deklarował, że statek nie przewoził chemikaliów, ale w komunikatach służb ratowniczych pojawiała się informacja o "możliwości wycieku" paliwa statku.

Według hiszpańskich służb, które w miejsce wypadku wysłały cztery holowniki i śmigłowiec, zejścia z kursu i dryfowanie statku do brzegów nastąpiło w efekcie nocnego pożaru, który wybuchł w maszynowni. Wczesnym rankiem ogień został ugaszony.

Kapitan jednostki tłumaczył, że po wyłączeniu silników, niezbędnym podczas akcji gaszenia pożaru, statek został zepchnięty ku brzegowi przez wysokie podczas nocnego sztormu fale.

Wprawdzie nikt z 16 członków załogi nie ucierpiał w wypadku, ale - według PAP - służby ratownicze nie zgodziły się, aby opuścili oni pokład do czasu zakończenia akcji wyciągania statku z mielizny.

Jak poinformował burmistrz Ares Julio Iglesias, pierwsza podjęta próba wyciągnięcia Blue Star nie powiodła się z powodu pęknięcia lin holowniczych. Dodał, że wskutek utknięcia jednostki między skałami konieczne będzie oczekiwanie na przypływ. Spodziewany on był po godz. 2 w niedzielę.

W listopadzie 2002 r. u brzegów Galicji doszło do największego w historii Hiszpanii skażenia wód przybrzeżnych w wyniku awarii zbiornikowca Prestige, płynącego pod banderą Bahamów. W rezultacie wybuchu w jednym ze zbiorników ładunkowych z tankowca wyciekło ponad 5 tys. ton ropy naftowej, prowadząc do poważnego skażenia środowiska.

Chemikaliowiec Blue Star o długości ok. 128 m i szerokości 19,5 m ma wyporność 13 854 t, nośność 9438 t i tonaż pojemnościowy brutto 7386 oraz pojemność ładunkową (98%) 10 645 m³.
Chemikaliowiec należy do armatora zarejestrowanego (bezpośredniego właściciela formalnego) Cappadocia Shipping Ltd z Turcji, nieznany jest armator ostateczny (beneficiary owner). Statek jest w zarządzie i w czarterze na czas u Team Tankers International Ltd. z siedzibą na Bermudach (powiązanego prawdopodobnie z kapitałem amerykańskim). Operatorem statku jest Chemship BV z Holandii. Zarządem technicznym i załogowym statku zajmujes się MTM Ship Management Pte Ltd. z Singapuru.
Według najnowszych dostępnych danych (z czerwca br.) załoga statku składała się z obywateli Birmy (13), Rosji, Turcji i Ukrainy (po jednym).

PAP, PBS (PortalMorski.pl

Fot.: CC / Marcos Sanluis

 

Blue Star na mieliźnie
Blue Star na mieliźnie
Blue Star na mieliźnieBlue Star na mieliźnie

Komentarze   

+5 tłumaczenie
Tłumaczyć należy myśli a nie słowa.Tłumacząc słowa otrzymujemy takie oto dziwolągi językowe:,, jednostka odbywała kurs z kotwicowiska portu Bilbao do La Coruna.'' i ,,do czasu zakończenia akcji wyciągania statku z mielizny.'' A propos wypadku ''Prestige''to stary rupieć przełamał się z hałasem,nie pisano wtedy o wybuchu.
24 listopad 2019 : 06:45 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: