Żegluga

Greg Mortimer, pierwszy ekspedycyjny statek ze sprawdzonym już kształtem kadłuba X-Bow dla amerykańskiego armatora SunStone Ships Inc., wyruszył na Antarktydę. 1 listopada przekroczył Cieśninę Drake’a.

Greg Mortimer (oznaczony symbolem UX103) wykonała norweska firma Ulstein Design & Solutions AS. Statek o długości całkowitej 104,3 m; szerokości 18,4 m oraz tonażu pojemnościowym brutto 10 000 przyjmuje na pokład łącznie 255 osób (pasażerów oraz załogi).

Charakterystyczny dla statku kształt kadłuba X-Bow poprawia komfort podczas żeglugi. Zastosowanie tego rozwiązania na statku zmniejsza skutki uderzeń fal o kadłub, przez co zwiększa komfort podróżowania m.in. przez znaczne zmniejszenie hałasu i wibracji. Dzięki temu statek może utrzymać prędkość przy niesprzyjających warunkach pogodowych, aby szybko przebić się przez najcięższe odcinki, np. we wspomnianej Cieśninie Drake’a.

Już podczas pierwszej podróży ze stoczni CMHI (China Merchants Heavy Industry), statek natknął się na bardzo złą pogodę po opuszczeniu Kapsztadu w kierunku Ushuaia w Argentynie. Według kapitana, fale wynosiły 8-10 metrów, i mimo to statek nadal utrzymywał dużą prędkość 12-13 węzłów, z utratą tylko jednego węzła.

Konstrukcja kadłuba X-Bow została wprowadzona przez Ulstein w 2005 roku i została zastosowana już na ponad 100 statkach na całym świecie.

AL, rel (Ulstein Group)

1 1 1

Ostatnie ankiety