Żegluga

Jestem przygotowany na kolejne protesty ws. przekopu Mierzei Wiślanej, do zablokowania inwestycji nie ma żadnych podstaw - mówił w poniedziałek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Poinformował, że podjęto decyzję o rozbudowie terminalu DCT w Gdańsku.

Minister pytany był w TVP Info m.in. o to, czy spodziewa się jakiś ruchów ze strony Rosji, reakcji na rozpoczęcie budowy przekopu Mierzei Wiślanej. "Jestem przygotowany na to, że w dalszym ciągu będziemy mieli bardzo silne oddziaływanie przede wszystkim na Komisję Europejską (...) w celu zablokowania tej inwestycji. To jest kluczowa inwestycje, jeśli chodzi o region kaliningradzki. Stajemy się liderem, a przede wszystkim uruchamiamy tereny, które nie miały żadnej szansy, aby funkcjonować gospodarczo. Dzisiaj ta część staje się bardzo atrakcyjna dla inwestorów i zaczynamy konkurencyjnie wygrywać w tym obszarze" - tłumaczył minister.

Zdaniem Gróbarczyka każdy może protestować, ale tej inwestycji nie można zablokować, bowiem - jak podkreślił - nie ma ku temu żadnych podstaw. Podkreślił, że takie inwestycje są na porządku dziennym w Europie Zachodniej, a Holandia nie mogłaby bez nich funkcjonować. Według niego protesty są elementem walki politycznej, ale przede wszystkim konkurencji.

"Bo przecież za tym, że powstaje nowa inwestycja, powstaną kolejne - związane z rozbudową portu w Elblągu" - mówił Gróbarczyk. Zaznaczył, że inwestycje będą dotyczyć całego Zalewu Wiślanego, dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby w 2022 r. pierwsze jednostki wpłynęły kanałem z Bałtyku na Zalew Wiślany.

"Uruchomienie przekopu to (...) stworzenie możliwości dla zupełnie nowych operatorów, również tych, którzy do tej pory nie mieli szansy ulokowania się w portach. (...) To jest ogromna szansa na rozwój Polski Wschodniej (...), to jest po prostu potrzebne dla Polski, aby mogła się swobodnie rozwijać" - dodał.

Gróbarczyk odniósł się także do jego ostatniej wizyty w Singapurze i koncepcji budowy hubu transportowego w Gdańsku. Jak przypomniał, mamy już mocną współpracę z firmą PSA International - operatorem portu w Singapurze, który jest inwestorem w DCT, gdańskim terminalu głębokowodnym.

"Spotkanie dotyczyło kolejnej inwestycji, czyli rozbudowy tego terminala. Podjęliśmy odpowiednie decyzje w tym zakresie" - powiedział Gróbarczyk. "Jego zdaniem DCT stwarza możliwości, które trzeba wykorzystać, aby stać się hubem. "A mamy ku temu ogromne podstawy właśnie w postaci tych przeładunków, które cały czas wzrastają i tych inwestycji, które powinniśmy zrealizować" - mówił. Zauważył, że dynamika wzrostu przeładunków w DCT wynosi blisko 20 proc.

4 października w Elblągu podpisano umowę ws. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Według resortu gospodarki morskiej, budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Jak mówił w zeszłym tygodniu PAP wiceprezes Portu Gdańsk Marcin Osowski, Port Gdańsk aktywnie szuka nowych inwestorów i kontrahentów dla Portu Centralnego, a organizacja misji w Singapurze była naturalnym wyborem dla gdańskiego portu. Singapur jest bowiem jednym z największych portów azjatyckich i jednym z najważniejszych centrów finansowych i logistycznych świata. Stąd też pochodzi największy operator i inwestor w gdańskim porcie - singapurska grupa PSA International. W maju br. PSA wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju oraz IFM Global Infrastructure Fund zakupiło największy terminal kontenerowy w Polsce - DCT Gdańsk.

Port Gdańsk planuje zrealizować Port Centralny z wykorzystaniem formuły Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. W maju b.r. zaprezentowano ostateczną koncepcję. Zakłada ona budowę nowego portu, który miałby powstać w sąsiedztwie gdańskiego półwyspu Westerplatte. W ramach przedsięwzięcia przewidziano budowę dziewięciu terminali, czterech obrotnic oraz trzech torów podejściowych. Inwestycja zakłada też budowę 19 km nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 km falochronów. W porcie mają znaleźć się m.in. dwa nowe terminale kontenerowe, terminal offshore, LNG przestrzeń dla stoczni i statków pasażerskich. Inwestycja ma kosztować ok. 12 mld zł, a pierwsze terminale mają pojawić się w 2029 r.

Autor: Marcin Musiał

Komentarze   

+2 Gróbarczyk w pełnej gotowości
To dobrze, że Gróbarczyk się przygotował, teraz budowa promów dla PŻB, ruszy z kopyta.
04 listopad 2019 : 14:42 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 wrócił nasz ulubieniec
po grubym przedwyborczym tournee zniknął nam z portalu. Na całe czy tygodnie. Ale jest już, na plaży z mikrofonem, rozwija teraz wschodnią flankę. Na Szczecin przyjdzie czas ale dopiero pod koniec wakacji, wtedy pojawią się na dwa statywy przed bramą i z promami na sztandarach będą razem walczyć o reelekcję. Każdy będzie miał swój epizod na podnoszenie z kolan Stoczni.
04 listopad 2019 : 21:06 premium Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Gróbarczyk Show
Muszę przyznać, że wielokrotnie spacerowałem po nadmorskiej plaży, ale nigdy nie widziałem tam mikrofonu i to na statywie, więcej, nigdy nie widziałem tam ministra Gróbarczyka. Jednym słowem, mam wiekiego pecha, bo bez wątpienia Gróbarczyk i mikrofon, stały się ostatnio częścią nadmorskiego krajobrazu.
04 listopad 2019 : 14:49 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 plenery nadmorskie
i lopata tez, czy to prawda ze budowe portu srodladowego w Kozlu zostala przeniesiona do Elblaga??
04 listopad 2019 : 16:46 fotograf baltycki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 determinacja
No jak zobaczyłem, że Gróbarczyk inwestuje także w dzwon szczęscia

( https://www.gov.pl/web/gospodarkamorska/w-singapurze-odslonieto-pamiatkowy-dzwon-dar-mlodziezy )

to już wiem że w ten kanał dla rybaków i żeglarzy w końcu wybuduje..
04 listopad 2019 : 19:15 stary rybak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Inwestycja
Wszystko przez 500 m bocznicy,PKP zdecydowalo ze torowisko bedzie bardziej potrzebne w porcie Elblagu
05 listopad 2019 : 08:00 Stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Niech ktoś go wyłączy.....
Przypuszczam że sekciarze z pisu modlą sie teraz żeby im ten niewypał ktoś zablokował. O kolejnej kadencji to już raczej nie ma co marzyć a kasa na programy lump+ już sie skończyła i nie bedzie za co kupić głosów. Wychodzi więc panisko wyżelowany i prowokuje ruskich, bruksele, zielonych i ma nadzieje na jakiś protest.
05 listopad 2019 : 21:48 .... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 przekop
Kiedy rusza budowa przekopu , kiedy nastepny przetarg,mial byc jeszcze w tym roku?
06 listopad 2019 : 08:24 miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Przekop
Nie znam sie na zegludze srodladowej ale limit 4 m zanurzenia mnie tutaj gnebi, malo oj chyba malo…...
13 listopad 2019 : 15:11 Kubus Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety