Żegluga

W styczniu przyszłego roku zostanie przedstawione studium wykonalności dla budowy Kanału Śląskiego, który miałby połączyć Wisłę z Odrą, przebiegając przez Śląsk i Małopolskę – zapowiedział w środę minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Kanał Śląski, który ma powstać w ramach Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej będzie mieć ok. 90 km długości i łączyć Wisłę z Odrą, przebiegając w rejonach Kuźni Raciborskiej, Rybnika, Żor, Tychów, Bierunia w woj. śląskim i Oświęcimia w zachodniej Małopolsce.

Jak przypomniał Gróbarczyk z dotychczasowych analiz wynika, że najbardziej rokującą drogą wodną w Polsce jest połączenie zindustrializowanych terenów Górnego Śląska z Morzem Bałtyckim poprzez rzekę Odrę. Z kolei – wskazał minister – nie jest możliwe doprowadzenie do żeglowności handlowej Wisły między Krakowem i Warszawą, dlatego najsensowniejszym rozwiązaniem jest połączenie tej rzeki z Odrą za pomocą Kanału Śląskiego. „Tutaj mamy już wyłączenie i zabezpieczenie terenów pod kątem budowy tego kanału, a więc przyłączenie Krakowa, poprzez drogi śródlądowe do Odry i do portów w Szczecinie i Świnoujściu, to jest ten kierunek, który jak najbardziej spina się pod kątem finansowym i rokuje na rozwój” - ocenił szef resortu podczas briefingu w Krakowie.

W jego ocenie nowa droga wodna będzie dopełnieniem systemu transportu drogowego i kolejowego w Polsce.

Gróbarczyk zapowiedział, że w styczniu przyszłego roku zostanie zaprezentowane studium wykonalności dla tej inwestycji, które wskaże m.in. przebieg nowej drogi wodnej, nakłady potrzebne na jej wykonanie i ramy czasowe inwestycji. „Nie zakładamy, że kanał będzie w przeciągu siedmiu lat wybudowany” - ocenił minister i dodał, że przedsięwzięcie będzie zgłoszone do ubiegania się o dofinansowanie unijne w ramach rewizji programu Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Analizy techniczne dla Programu Rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej przygotowuje zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poinformował też, że w przyszłym roku rozpoczną się prace przygotowawcze do budowy najistotniejszej inwestycji hydrotechnicznej na Wiśle, czyli budowy stopnia wodnego w Niepołomicach k. Krakowa.

Zadanie, które zabezpieczy poziom wody niezbędny do tzw. czwartej klasy żeglowności wynoszący 2,5 metra oraz będzie pełnić funkcje ochrony przeciwpowodziowej, miałoby zostać zrealizowane w ciągu siedmiu lat – zapowiedział Gróbarczyk. Według niego inwestycja została ujęta w przyjętym przez rząd Programie Rozwoju Retencji, który zapewnia jej finansowanie na poziomie około 500 mln zł. Będzie realizowana przez Państwowe Gospodarstwo Wody Polskie.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział podczas briefingu w Krakowie, że rząd premiera Mateusza Morawieckiego „podejmuje wiele wysiłków, aby zwiększyć potencjał portów morskich i śródlądowych dróg wodnych”. „Jest absolutną koniecznością, żeby w tych staraniach uwzględnić Kraków i ziemię małopolską, która dysponuje potencjałem dzisiaj nieobudzonym. Ten potencjał wymaga wielu nakładów, wielu inwestycji, ale przede wszystkim determinacji i my tę determinację mamy - mamy pomysł jak to zrobić i chcemy to zrobić” - zaznaczył Adamczyk.

autor: Rafał Grzyb

Komentarze   

-7 kanał
Wydaje mi się, że Pan Minister znowu nie odrobił lekcji. Te 2,5 metra to nie oznacza poziomu wody. W Załączniku 1 Rozporządzenia Rady Ministrów nr 77 z dnia 7 maja 2007 w zakresie IV klasy żeglowności 2,5 m to wartość maksymalnego zanurzenia !!! statków z napędem i barek. Dla zestawów pchanych zanurzenie max ma wynosić 2,5- 2,8 metra. Czy ktoś w tym ministerstwie kuma o co chodzi? Wątpię.
09 październik 2019 : 18:23 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 A ja nie wątpię, że jesteś zwyczajnym trollem od...po-kemonów
8 la t nierządu po-lszewi, a teraz ból, że jednak można coś w tym kraju budować
10 październik 2019 : 10:01 Brejza Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Można?
Na przykład promy dla PŻB buduje się od ponad trzech lat. A teraz się je zaprojektuje. Można? Można, w matrixie.
10 październik 2019 : 17:29 P-11 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Kanał
Wielce Nieszanowny pisowski trolu. Jeśli nie zgadzasz się z moją informacją to podaj co w niej jest nieprawdziwe. Masz problem psychiatryczny spowodowany zapewne , jak mawia ojciec Tadeusz, ze zbyt agresywną niszczącą twoją osobowość masturbacją. Zastanów się nad swoim postępowaniem i jeśli nie możesz lub nie potrafisz zająć merytorycznego stanowiska, bo cierpisz z powyższego powodu, to lepiej się nie męcz pisaniem.
10 październik 2019 : 16:48 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 a jednak drogi wodne w Polsce to nie bajka
Witam, drogi wodne w Polsce istnieją. Ale poprzez zaniedbania i aroganckie podejście poprzednich NIErzadów (szczegolnie w gospodarowaniu WODĄ) nasza gospodarka nie miała szczęścia... korzystać z nich. Mity które narosły dopiero Rząd PiSu spróbował rozwiać zabierając się do inwentaryzacji problemu i co wyszło??? Pracuje nad magazynowaniem WODY. Szacuneczek za takie podejście. Bedzie dobrze.
11 październik 2019 : 07:58 gość Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety