Żegluga

Zarząd Morskiego Portu Gdynia podsumowuje dzisiaj kończący się sezon zawinięć wycieczkowców. PortalMorski.pl przedstawia najciekawsze zawinięcia wstępnie spodziewane w przyszłorocznym sezonie. Prezentujemy też nieoficjalne i nieostateczne, zapewne jeszcze niepełne zestawienie statków wycieczkowych spodziewanych w 2020 roku w polskich portach.  

Za największą "gwiazdę" sezonu zawinięć wycieczkowców do polskich portów w 2020 roku uznać chyba można statek Disney Magic. Będzie to pierwszy reprezentant Disney Cruises - armatora spod znaku Myszki Miki i Kaczora Donalda - w polskim porcie. Ma zawinąć do Gdyni jeden raz w przyszłym roku - 29 lipca.

Pierwszy o tej wizycie informował, w kwietniu bieżącego roku, PortalMorski.pl. Disney oferuje w 2020 roku kilka rejsów po Bałtyku, ale tylko raz na trasie bajkowego statku znajdzie się port polski. Zawinięcie do Gdyni będzie miało miejsce w ramach 11-dniowego rejsu zaczynającego się 25 lipca w angielskim Dover i kończącego się w Kopenhadze.

Morska wycieczka, na którą ceny dostępnych w kwietniu 2019 r. miejsc zaczynały się od 7670 euro, oferuje ponadto zawinięcia do Amsterdamu, Rostocku, Gdyni, St. Petersburga, Tallina i Sztokholmu.

Więcej informacji o Disney Magic w naszym materiale zapowiadającym wizytę statku:  W przyszłym roku po raz pierwszy polski port odwiedzi wycieczkowiec Disney'a

Porty i biznes okołoportowy przeliczają wizyty wycieczkowców na opłaty tonażowe i przystaniowe, przychody z zaopatrzenia i usług dostarczanych na statki i dla ich pasażerów oraz załóg. Podobnie operatorzy turystyki przyjazdowej, przewodnicy, taksówkarze, restauratorzy i właściciele sklepów. Miłośnicy statków i shipspotterzy wyglądają przede wszystkim statków pod jakimś względem niezwykłych (np. ustanawiających rekordy wielkości wśród jednostek odwiedzających nasze porty czy przyciągających wzrok najciekawszą architekturą) oraz premier - wizyt takich statków, których jeszcze w Polsce nie widzieliśmy.

W roku 2020 prawdziwych premier nie będzie dużo. Przytłaczająca większość statków zapowiedzianych do polskich portów na przyszły rok, to jednostki, które już znamy z wcześniejszych wizyt lub jednostki bliźniacze takich, które były wcześniej w polskich portach.
Choć niektóre się "kamuflują" nowymi imionami i barwami armatorskimi. Dla przykładu Marella Explorer 2 rozpoczął karierę jako Century - statek inicjujący serię statków należących najpierw do armatora Chandris / Celebrity Cruises, potem odwiedzających Polskę także w barwach TUI, jako pierwsze statki noszące imiona "Mein Schiff".
Operatorem Marella Explorer jest Marella Cruises (dawniej Thomson Cruises) - brytyjska linia wycieczkowa należąca do TUI Group.

Najciekawsze nowości i nieliczne premiery wśród zawinięć zapowiadanych na sezon 2020, to przede wszystkim statki należące do grupy tzw. wycieczkowców ekspedycyjnych. Warto tu wymienić zwłaszcza Le Bellot, Scenic Eclipse i World Voyager.

Le Bellot wprowadzony ma być do eksploatacji w roku 2020, czyli jego zawinięcie planowane w Gdańsku na 16 maja będzie miało miejsce w pierwszych miesiącach pracy statku. Będzie to piąty statek z sześciu zbudowanych już i zamówionych przez Compagnie du Ponant jednostek reklamowanych jako "jachty expedycyjne" (expedition yachts) i będących de facto ekspedycyjnymi wycieczkowcami przystosowanymi do żeglugi w rejonach polarnych. Należą do klasy "Explorer", reprezentowanej przez statki Le Champlain (wprowadzony do eksploatacji w 2018 r.), Le Laperouse (2018), Le Bougainville (2019), Le Dumont dUrville (wcześniej planowany jako Le Kerguelen, 2019), odwiedzający w tym roku Gdańsk i Le Jacques Cartier (początkowo zapowiadany jako Le Surville, z 2020 r.) nazywane na cześć francuskich odkrywców morskich.

Jednym z chyba najładniejszych wycieczkowców spodziewanych w przyszłym roku w Polsce będzie Scenic Eclipse. Jest to statek, którym Scenic (Scenic Tours Australia), znana dotąd jako organizator wycieczek na statkach śródlądowych, wszedł - w 2019 roku - na rynek morski. Pierwotnie wprowadzenie do eksploatacji przewidywane było w sierpniu 2018 roku, ale w wyniku przedłużającej się budowy przeniesiono je najpierw na styczeń, potem na kwiecień 2019 roku.

Statek jest reklamowany jako megajacht ekspedycyjny i zewnętrznie jest bardziej podobny do wielkiego prywatnego jachtu multimiliardera niż do wycieczkowca, ale oferuje nie kilkanaście czy niewiele dziesiątków miejsc dla gości, jak w przypadku prawdziwych prywatnych megajachtów, lecz 288 miejsc dla pasażerów.
Cechy i wyposażenie, które czynią z niego wycieczkowiec ekspedycyjny, to m.in. kadłub wzmocniony do żeglugi w lodach, lądowisko dla śwmigłowców (dwa wiropłaty Airbus H130), "marina" na rufie, ułatwiająca uprawianie sportów wodnych i flota tzw. "zodiaków" - dużych pontonów z silnikami doczepnymi i 7-miejscowy pojazd podwodny (miniaturowa łódź podwodna).

World Voyager to kolejny zupełnie nowy wycieczkowiec, jaki ma odwiedzić w przyszłym roku polski port. Został zaprojektowany i zbudowany (w portugalskiej stoczni WestSEA - dawniej Viana do Castelo) specjalnie dla eksploatacji w rejonach polarnych (w Aktyce i Antarktyce). Należy do zarejestrowanego w Portugalii armatora Mystic Cruises (z grupy Mystic Invest), a jego operatorem (czarterującym) jest Quark Expeditions w sezonie na rejsy w rejony polarne oraz Nicko Cruises, znanym dotąd z eksploatacji śródlądowych statków wycieczowych, w pozostałych porach roku.

PBS

Zawinięcia wycieczkowców w 2020 roku

 

Zawinięcia wycieczkowców w 2020 roku

Komentarze   

+1 A Szczecin tylko 2 razy
Mamy w Szczecinie piękne nabrzeże przy Wałach Chrobrego , a wycieczkowe jakoś nas omijają. Z jakiego powodu?
07 październik 2019 : 05:57 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 ZBYT DALEKO OD MORZA I SŁABA INFRASTRUKTURA
Szczecin to piękne miasto, ale jest zbyt daleko od morza i ma zbyt słabą infrastrukturę na statki wycieczkowe. Może po pogłębieniu będzie nieco lepiej.
07 październik 2019 : 06:45 M Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 uwaga na miny
niewypaly na torze wodnym.
07 październik 2019 : 06:38 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety