Żegluga

To historyczny dzień dla Polski - powiedział o podpisaniu umowy ws. budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. Dodał, że otwarcie tej drogi uniezależni Polskę od wschodniego sąsiada.

Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.

Podpisy pod umową w obecności ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka złożyli dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kapitan żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski oraz przedstawiciele polsko-belgijskiego konsorcjum prezes NDI Małgorzata Winiarek - Gajewska oraz menedżer regionalny firmy Besix, Nic de Roeck.

"To historyczny dzień dla Polski, to historyczny dzień dla Polski wschodniej, dla Pomorza, dla województwa warmińsko-mazurskiego, dla Elbląga i w końcu dla całego Zalewu Wiślanego. Otwarcie tej drogi, otwarcie dostępu to rzecz, która dla nas była priorytetem. Od dziesięcioleci mówiło się, obiecywało się, że ta inwestycja musi być zrealizowana. To przez te 30 lat mówiono o tym. Dzisiaj to staje się faktem, faktem podpisania umowy i rozpoczęcia już realizacji, czyli podjęcia prac na przekopie" - powiedział podczas uroczystości podpisania umowy minister Gróbarczyk.

Jak ocenił, "inwestycja jest bardzo skomplikowana". "Po raz pierwszy na taką skalę chyba budowana w Polsce, a przede wszystkim o ogromnym znaczeniu politycznym, bo uniezależniająca nas od naszego wschodniego sąsiada" - wskazał Marek Gróbarczyk.

"Chciałem wszystkim bardzo serdecznie podziękować. Tym wszystkim, którzy wpisali się i tak mocno wspierali tę realizację, którzy nie zwątpili, bo przecież tych momentów było bardzo dużo, kiedy próbowano z jednej strony na drugą szafować argumentami, po to, aby nie rozpocząć tej budowy" - podkreślił minister Gróbarczyk. Podziękował także wykonawcom konsorcjum NDI i Besix oraz dyrektorowi i zespołowi Urzędu Morskiego w Gdyni.

Przypomniał, że tym ostatnim "nie obiecywano sukcesów, mówiąc, 'że to jest za trudny proces, za długotrwały, a w ogóle przerastający możliwości'". Jak ocenił, przygotowanie inwestycji to także dowód na to, że "administracja państwowa, rządowa, morska jest świetnie przygotowana do realizacji takich zadań". Minister podziękował także wojewodzie pomorskiemu, który, jak ocenił Gróbarczyk, "poprzez bardzo skrupulatną procedurę i konieczność dochowania przez nas wszystkich postanowień prawa wydał pozwolenie na budowę, które wieńczy cały proces przygotowawczy".

"Dziś rozpoczynamy nowy czas dla Zalewu Wiślanego, nie tylko dla Elbląga, ale dla wszystkich przystani, portów Zalewu Wiślanego" - ocenił minister.

autorka: Agnieszka Libudzka

Komentarze   

-5 Wyrzucone pieniądze
Rząd wybuduje "przekop i kanał do Elbląga" ale zapomina że Elbląga nie stać na by własny koszt budować nowe mosty ,nadbrzeża portowe do obsługi takich statków które rzekomo mają zawijać do Elbląga. Wniosek jest jeden, to jest cel tylko polityczny który niema nic wspólnego z ekonomią gospodarczą. bez rozbudowy portu Elbląg.
05 październik 2019 : 06:55 Głos rozsądku Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 niech buduja
Efekty ocenimy za 3 lata.
05 październik 2019 : 14:49 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Wyrzucone pieniądze.
Wybudują tylko podejście do Portu Elbląg , popatrz na mapę gdzie te statki 100m długości mają się obrócić w porcie? brak miejsca na tzw obrotnicę.Więc po co te kłamstwa że to dla Elbląga, niech powiedzą wprost że to tylko przejście dla jachtów i trzeba będzie zdrowo do tego dopłacać po wsze czasy do czasu gdy będzie każdy Polak miał po jachcie pełnomorskim.
Można te pieniądze mądrzej wydać i mieć korzyści na przyszłość.
06 październik 2019 : 07:18 Głos rozsądku Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 stawiam na co najmniej trzy duże balony
Możliwe że wybudują ale za zdecydowanie większe pieniądze. Obstawiam trzy duże balony bez kosztów ubocznych [czytaj: bez przytulania funduszy]. To za kanał a ile za drogę wodną oraz odnowienie infrastruktury portowej w Elbing? Obsługa logistyczna jednostek śluzowanych to kolejny balon.
06 październik 2019 : 11:52 WilkBandytaSkrżypyta Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Chory pomysl
Od poczatku jest to chora koncepcja. Zamiast rezerwatu ptakow, ryb i przyrody powstanie kosztowna w utrzymaniu inwestycja dla statkow ktorych nikt nie zmusi do plywanie do Elblaga bo tak somie wymyslili politycy i lobbysci pislamowi.
Zeglarze sie ciesza, tylko czemy my podatnicy mamy placic 3 mld za taka ucieche? Zenada i hucpa. :(
09 październik 2019 : 13:32 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety