Żegluga

Wody Polskie przejmą uprawnienia właścicielskie Skarbu Państwa nad śródlądowymi drogami wodnymi o szczególnym znaczeniu transportowym - stanowi nowela Prawa wodnego, do której Senat w czwartek nie wniósł poprawek. 

Za podjęciem uchwały w tej sprawie głosowało 57 senatorów, 11 było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu. Teraz nowela trafi do podpisu prezydenta.

Nowe przepisy mają zapewnić też stabilne źródła finansowania Wodom Polskim.

Nowela przewiduje również rozwiązania usprawniające postępowania administracyjne. Uszczegółowione zostaną wymogi dotyczących wydawania zgód wodnoprawnych, a także decyzji: określających charakter wód, ustalających linię brzegu, zwalniających z zakazów obowiązujących na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Dzięki nowym rozwiązaniom szybciej mają być wydawane zgody wodnoprawne, również w przypadkach wymagających zgłoszenia, czyli dokonywanych w trybie "milczącej zgody".

Ustawa przesuwa na 31 grudnia 2026 termin wejścia w życie przepisów dotyczących stosowania przez podmioty do tego zobowiązane, przyrządów pomiarowych umożliwiających pomiar ilości pobranej wody oraz ilości ścieków odprowadzanych do wód lub do ziemi. Ten czas ma pozwolić na zebranie odpowiednich środków w budżecie Wód Polskich i przeprowadzenie przetargu.

Nowe przepisy zwiększają z 2 metrów do 3 metrów głębokości stawu, na którego budowę nie trzeba będzie mieć pozwolenia. Będzie się to odbywało za pomocą zgłoszenia wodnoprawnego.

Nowelizacja przewiduje ponadto, że w pozwoleniach wodnoprawnych maksymalna ilość pobieranej wody oraz wprowadzanych ścieków będzie określana w metrach sześciennych na sekundę. Chodzi o to, że opłaty za usługi wodne, ustalone w pozwoleniach wodnoprawnych wydanych przed 1 stycznia 2018 r., określano w m sześciennych na godzinę. Po zmianie przepisów będą one przeliczane w metrach sześciennych na sekundę.

Nowe prawo wdrażać będzie także dokładniejsze badanie stanu wód morskich według wystandaryzowanych kryteriów metodologicznych.
Ustawa stanowi ponadto, że działalności służb państwowych: Państwowej Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej, Państwowej Służby Hydrogeologicznej i Państwowej Służby ds. Bezpieczeństwa Budowli Piętrzących będzie finansowana z budżetu państwa, a nie jak jest obecnie przez Wody Polskie.

Michał Boroń

-4 Przekret oczywisty
Tak przekecic chca budowe portu w Kozlu,inwestycja stoi juz ponad rok,prawda MGWiZS,prawda,p ministrze??
27 wrzesień 2019 : 10:09 Stary kolejarz | Zgłoś
0 Wody polskie
Kiedy zakonczenie inwestycji w Raciborzu? Juz sam daje sobie minusik za pytanie(-)
27 wrzesień 2019 : 17:04 Zbiornik retencyjny | Zgłoś
0 drogi wodne muszą mieć gospodarza
Można by rzec NARESZCIE(!), ponieważ do tej pory nikt nie wiedział, kto stanowi o zapotrzebowaniu, utrzymaniu i rozwoju (MODERNIZACJI do klasy międzynarodowej, nie tej do III klasy, która z modernizacją nie miała nic wspólnego).
30 wrzesień 2019 : 17:46 gość | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0609 4.1429
EUR 4.3167 4.4039
CHF 4.4468 4.5366
GBP 5.0564 5.1586

Newsletter