Żegluga

Sevmorput, barkowiec typu LASH przystosowany do przewozu kontenerów zacumował przy terminalu Seroglazka (należącym do holdingu Norebo, położonym nad zatoką Sergolazka koło Pietropawłowska Kamczackiego w okręgu Kamczackij Kraj). Według informacji regionalnego rządu, statek z napędem nuklearnym, korzystając z Północnej Drogi Morskiej, dostarczy ryby złowione w rejonie Kamczatki do przetwórni w Sankt Petersburgu.  

Sevmorput ma zabrać w najbliższy rejs ładunek około 5000 ton ryb (przy nośności statku ponad 26 tys. ton). Pokonanie trasy do terminalu kontenerowego Petrolesport (terminal partnerski APM Terminals) zajmie do około trzech tygodni.

Według Władimira Waltera, dyrektora generalnego Seroglazka Terminal (Norebo holding), na rok bieżący zaplanowano dwie podróże barkowca do St. Petersburga i z powrotem. Regularne połączenie na tej trasie są przedmiotem negocjacji.

Sevmorput (nazwa statku oznacza Północną Drogę Morską) został zbudowany w Kerczu na Ukrainie (w byłym ZSRR) w stoczni Zaliv. Stępkę pod jego budowę położono w listopadzie 1984 r., wodowanie odbyło się w lutym 1986, a wprowadzenie do eksploatacji tego jednego z bardzo nielicznych w świecie cywilnych statków z napędem jądrowym miało miejsce 31 grudnia 1988 r.

Statek charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 38 226, netto - 11 468, nośnością w warunkach letnich - 33 980 t, w arktycznych - 26 480 t, wypornością przy letniej linii załadunkowej 61 880 t, długością całkowitą 260,30 m, szerokością 32,20 m, zanurzeniem 11,80 m (letnie) / 10,65 m (arktyczne) i wysokością boczną 18,30 m.
Sevmorput mieści 74 barki typu LASH (po 300 ton każda) lub 1328 TEU kontenerów.
Atomowy barkowiec-kontenerowiec wyposażony jest w reaktor KLT-40 (135 MW). Na napęd główny statku składają się: turbina parowa o mocy 29 420 kW, przekładnia redukcyjna i czteroskrzydłowa nastawna śruba napędowa o średnicy 6,7 m, w dukcie (półtunelu).
Statek może osiągać prędkość do 20,8 węzłów w pływaniu swobodnym i do 2 węzłów (ok. 3,7 km/h) w lodzie o grubości 1 m.

PBS  

Barkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput
Barkowiec LASH - kontenerowiec SevmorputBarkowiec LASH - kontenerowiec SevmorputBarkowiec LASH - kontenerowiec SevmorputBarkowiec LASH - kontenerowiec SevmorputBarkowiec LASH - kontenerowiec SevmorputBarkowiec LASH - kontenerowiec Sevmorput

Komentarze   

+10 Sevmorput
Zadziwia mnie ten rejs. Po pierwszym roku eksploatacji dzienny koszt określono na 90 tys $. Straty w pierwszym roku wyniosły 20 mln $.
Warto nadmienić, ze statek był czwartą i ostatnią jednostką z napędem jądrowym na jednostce handlowej.
Savannah 182 m 13599 GT, IMO 5314793 zbudowany 1959
Otto Hahn 172 m 16870 GT, IMO 6416770 zbudowany 1964
Mutsu (Mirai) 130 m 8706 GT, IMO 6919423 zbudowany1972. W 1995 zdemontowano reaktor,statek został badawczym Mirai.
Sevmorput 260 m 38266 GT, IMO 8729810. Statek w eksploatacji 1988-2007 i po przebudowie od 2016.
Historia każdego z nich jest bardzo ciekawa,ale chyba z trudnym życiorysem.
Aktualnie pływa duża grupa rosyjskich lodołamaczy. Na nowej Arktyce są 2 reaktory RITM 200 po 140 mln $ każdy.
Trzy jednostki buduje Baltiyskiy Zavod w St. Petersburgu plus 2 w opcji.
29 sierpień 2019 : 10:45 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 W Rosji bez zmian.
Oczywiście kwestie ekonomiczne nie grają tam roli. Rejs z Kamczatki do Murmańska z 1/5 ładunku i to ryb to obrazuje. To nie ma bliżej przetwórni ryb? Utrzymują ten i podobne statki głównie z racji prestiżowych. Zaś ostatnio spotkałem się z opinią iż reaktywacja tej jednostki po długim przestoju ma podłoże militarne. Jest to po prostu idealny zaopatrzeniowiec dla rozsianych na pólnocy baz wojskowych: nieograniczony zasięg, zdolność krusznia lodu oraz niezależność za/rozładunku. Wpisuje się to w konepcję zwiększenia obecności militarnej na Północy.
29 sierpień 2019 : 15:56 Mc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1