Żegluga

Wskazanie wykonawcy, który wykona przekop Mierzei Wiślanej powinno nastąpić w ciągu najbliższych kilku tygodni - poinformował PAP wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.  

Wiceminister przypomniał, że 15 lipca tego roku Urząd Morski w Gdyni wskazał jako najkorzystniejszą ofertę konsorcjum spółek N.V.Besix SA, NDI SA oraz NDI sp. z o.o. To belgijsko-polskie konsorcjum zaproponowało cenę 992 mln 270 tys. zł.

"Urząd Morski w Gdyni jako inwestor ocenił oferty. Najwyższą ocenę otrzymało konsorcjum firm z Belgii i Polski. Urząd czeka teraz na komplet dokumentów ze strony oferenta i będzie mógł przystąpić do podpisania umowy. Nastąpi to w ciągu najbliższych kilku tygodni. Cieszę się, że wskazana została najkorzystniejsza oferta spośród sześciu propozycji, bo wcześniej wieszczono, że firmy będą się bały przystąpić do tego przetargu" - powiedział PAP Witkowski.

"Naszą intencją jest, aby już na przełomie września i października ciężki sprzęt pojawił się na terenie przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Oczekujemy też ofert ze strony polskich firm hydrotechnicznych na pogłębianie toru wodnego pomiędzy miejscem przekopu a portem w Elblągu. Trzeba też pogłębić rzekę Elbląg, dlatego jest to tak czasochłonne i kosztochłonne" - dodał wiceminister.

Zdaniem wiceministra Witkowskiego belgijska firma N.V.Besix to światowy potentat jeśli chodzi o prace hydrotechniczne. "Jesteśmy spokojni, gdyż mają duże doświadczenie. Urząd Morski czeka na komplet dokumentów, aby mógł ostatecznie rozstrzygnąć przetarg. Na chwilę obecną ta oferta jest najlepsza" - stwierdził.

Wiceminister liczy, iż biorące w tym postępowaniu firmy nie złożą odwołań. "Jednak mimo wszystko zakładamy taką możliwość i uwzględniliśmy to w harmonogramie prac budowlanych, a te rozpoczną się jesienią" – dodał.

Koperty z ofertami firm chętnych do wykonania pierwszego etapu przekopu przez Mierzeję Wiślaną zostały otwarte pod koniec maja. Ceny zaproponowane przez sześciu inwestorów wahały się od ponad 992,2 mln zł do 1,4 mld zł (tę ostatnią ofertę złożyło konsorcjum Polbud Pomorze z chińskimi firmami - PAP).

Zamawiający określił, że wykonawca na zakończenie prac ma 40 miesięcy, zadeklarował jednak, że przyzna dodatkowe punktu w przetargu za skrócenie czasu budowy. Wszyscy oferenci zadeklarowali skrócenie budowy o osiem miesięcy oraz pięcioletnią gwarancję dla inwestycji.

Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi o budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć, wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego, oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.

Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych. Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata.

Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Łukasz Pawłowski 

Komentarze   

-5 Kasa w bloto
Taaak, propaganda trwa. Belgowie zrobia to ale za 992 mln €uro. Nic z tego nie bedzie...
22 lipiec 2019 : 08:49 Zenek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kowalski
Sztandarowe inwestycje troglodytów to Lotnisko w Radomiu i Przekop Mierzei.
Do czego mają służyć? Nikt nie wie.
Niezorientowanym przypomnę ich poprzedni cud gospodarczy – stację we Włoszczowej (Włoszczowie). Rewelacja!
Jeśliby dokończyli Świątynię Opatrzności Bożej w Warszawie byłoby z większym pożytkiem.
12 sierpień 2019 : 10:19 Tome Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 harmonogram
"Naszą intencją jest, aby już na przełomie września i października ciężki sprzęt pojawił się na terenie przekopu przez Mierzeję Wiślaną."
-WIADOMO WYBORY !
"Przetarg na wykonanie pierwszej części inwestycji nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną"
- BO PO CO
"Ogłoszenie drugiej części budowy kanału powinno nastąpić jesienią br. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, czyli obudowy brzegów oraz robót czerpalnych."
- ZA ILE ?
"Ogłoszenie ostatniego, trzeciego postępowania - na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - wstępnie zaplanowano za 1,5 - 2 lata."
-Czyli, będzie przekop, nowy port w Elblągu nie będzie kanału.
Na razie mamy jeden przetarg za 1.2 mld PLN, póżniej drugi ZA ILE ? i trzeci ZA ILE ? Pewnie dlatego prezes NBP Glapiński sprowadza nasze złoto z Anglii.
22 lipiec 2019 : 08:52 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kompletowanie dokumentacji
Ile to jest kilka tygodni ? cztery czy szesc, 10 tyg to juz kilkadziesiat, czyli ok 2 miesiecy.... A do czasu poglebienia toru wodnego Przekop Elblag, juz kajaki i jachty moga przeplynac na otwarte morze
22 lipiec 2019 : 12:55 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Ignorancja
Wybaczcie ale budowanie za miliardy przeprawy z Zalewu Wislanego na Zatoke Gdanska dla kajakow i jachtow to zwykla rozrzutnosc
i glupota. Mamy wazniejsze inwestycje jak tunel w Swinoujsciu.
23 lipiec 2019 : 07:25 Zenek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Budowa przekopu
Zenek czytaj uwaznie i miej wyobraznie !!
23 lipiec 2019 : 17:38 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: