Żegluga

Najkorzystniejszą ofertę w przetargu na pierwszy etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej złożyła belgijska spółka N.V.Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o.; cena za wykonanie prac wynosi 992 mln 270 tys. 523 zł - poinformowali przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni.

Aktualne informacje związane z przetargiem dotyczącym pierwszego etapu prac na Mierzei Wiślanej przekazali w poniedziałek na konferencji prasowej zorganizowanej przed Urzędem Morskim w Gdyni dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski oraz zastępca dyrektora do spraw technicznych Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

Oferty w przetargu na budowę przekopu zostały otwarte pod koniec maja. Ceny zaproponowane przez sześciu inwestorów wahają się od ponad 992,2 mln zł do 1,4 mld zł.

Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy chciał przeznaczyć ponad 718 mln zł.

Według resortu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

autor: Anna Kisicka, Łukasz Pawłowski

Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Komentarze   

+8 Brawo!
Brawo. Teraz przydało by się więcej szczegółów dotyczącej zwycięskiej oferty, a zwłaszcza zaproponowany harmonogram prac.

Pozytywny przebieg inwestycji, a zwłaszcza sprawne uruchomienie przeładunków w Elblągu, w połączeniu z modernizacją drogi wodnej E-40 mogą zapewnić skokowy rozwój wolumenu wymiany towarowej realizowanej dla naszego sąsiada ze wschodu w naszych portach Zatoki Gdańskiej. Ku obopólnemu pożytkowi obu zainteresowanych państw. Na pohybel kacapom.
Lektura do poczytania: https://www.czasopismologistyka.pl/artykuly-naukowe/send/313-artykuly-drukowane/5482-artykul
15 lipiec 2019 : 14:16 #PiSorgpl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Modernizacja E-40 ante portas.
Cytuję #PiSorgpl:
Brawo.


I jeszcze parę linków:

1. https://www.polskieradio.pl/75/921/Artykul/1675743,Bialorus-ministrowie-Grobarczyk-i-Adamczyk-o-zaciesnieniu-wspolpracy

2. https://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/wisla-z-gdanska-na-bialorus-samorzady-sa-za-ale-moze-byc-problem-z-warszawa,105872.html

3. http://www.radiomaryja.pl/informacje/port-gdansk-pomoze-rozwijac-polska-zegluge-srodladowa/

Gra toczy się o naprawdę dużą stawkę, również w wymiarze geopolitycznym. Sukces projektu to dla obu zainteresowanych stron klasyczne "win-win". A że nie podoba się to Moskalom? No cóż, los bywa okrutny ;->
15 lipiec 2019 : 14:23 #PiSorgpl Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 minister
panie gróbarczyk czemu pan kłamiesz ? dziś mieliśmy poznać wykonawcę, pamiętasz co ostatnio mówiłeś ? czy pamięć już nie ta
15 lipiec 2019 : 14:25 Pinokio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Przekop
nie jest potrzebny. Towary można wysłać z Gdańska do Płocka, tam przenieść na kolej i dalej do Kutna. A z Kutna obsłużyć można południe kraju i naszych sąsiadów. Testowano połączenie wodne Gdańska z Warszawą. I jest to możliwe. Ale w takim projekcie nie ma miejsca na Elbląg.
15 lipiec 2019 : 18:19 artek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Budowac, budowac,budowac
Teraz polska musi postawic na kolej ,to jest warunek funkcionowania portu Elblag!
15 lipiec 2019 : 18:42 Stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: