Żegluga

Może nie jest to "łódź Bonda", ale na pewno nowoczesna i o parametrach techniczno-eksploatacyjnych, których nie musi się wstydzić na dzisiejszym rynku małych jednostek roboczych. Szczecińscy piloci otrzymają wkrótce nową pilotówkę.  

W estońskiej stoczni Baltic Workboats AS dobiegają końca prace przed przekazaniem łodzi pilotowej Pilot 61 zbudowanej na zamówienie obsługującego ruch statków m.in. w Szczecinie, Świnoujściu i Policach przedsiębiorstwa Szczecin Pilot Sp. z o.o.

Łódź motorowa, która będzie bazowała w Świnoujściu, została już (jak wiadomo z materiału video armatora - patrz pod artykułem) ochrzczona.

Polskie stacje pilotowe obsługiwane są dotąd zarówno przez pilotówki używane, jak i (zwłaszcza w ostatnich latach) nowo-budowane. Pilot 61, reprezentujący typoszereg Pilot 15 WP (15 meter Wave Piercing Pilot Boat) stanie się prawdopodobnie najnowocześniejszym i najbardziej zaawansowanym technicznie (jak na swoje czasy) kutrem pilotowym wprowadzonym do eksploatacji przez polskie przedsiębiorstwa pilotowe.
Z motorówek tego projektu korzystają już takie organizacje pilotowe, jak Danpilot z Danii, Estonian Pilots z Estonii i Port Everglades Pilots Association z Florydy.

Charakterystyka techniczna i właściwości kutrów pilotowych projektu Pilot 15 WP:

Pilot 15 WP, a więc i szczeciński Pilot 61, charakteryzuje się m.in. stosowanym na pilotówkach przez różne stocznie od relatywnie niedługiego czasu, specjalnym kształtem kadłuba w części dziobowej z charakterystyczną gruszką o ostrych krawędziach. Kształt kadłuba opracowany dla kutra pilotowego typu Pilot 15 WP pozwala mu bardziej wchodzić w fale (stąd określenie wave piercing - przeszywający fale), w związku z czym dziób jednostki jest w mniejszym stopniu podbijany na falach i nie opada tak głęboko między nimi, jak przy tradycyjnym kształcie kadłuba, co wpływa zarówno na poprawę komfortu, jak i bezpieczeństwo obecnych na pokładzie.
Projektantom i budowniczym ze stoczni Baltic Workboats AS udało się także osiągnąć dość niski, jak na tego typu szybkie łodzie motorowe, poziom hałasu w sterówce.

PBS

Kuter pilotowy typu Pilot 15 WP - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9878424
armator - Szczecin Pilot Sp. z o.o.
stocznia - Baltic Workboats AS, Estonia
stoczniowy nr budowy - 90192
położenie stępki - 20 grudnia 2018
zamówienie - listopad 2018
długość całkowita - 14,95 m
szerokość konstrukcyjna - 4,50 m
zanurzenie maksymalne - 1,34 m
nośność - 22 t
wyporność - 22,90 t
tonaż pojemnościowy brutto - 19
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 286
moc napędu głównego - 2 x 368 kW
prędkość eksploatacyjna - 27 węzłów (według niektórych źródeł - 32 w.)
szacowany zasięg - 270 Mm
poziom hałasu w sterówce / pomieszczeniu pilotów - 65 dB przy pełnej prędkości
warunki zewnętrzne - powietrze -25 / +35 C; woda morska 0 / +27 C
łamanie lodu o grubości - do 5 cm
pojemność zbiorników
- paliwo - 1600 l
- woda - 50 l
- ścieki - 150 l
silniki napędu głównego - 2 x Volvo Penta D13 MH
śruby napędowe - 2, o stałym skoku
przekładnia redukcyjna - ZF 325-1
materiał konstrukcyjny - aluminium
liczba miejsc - 2 osoby załogi + 6 pilotów
klasyfikacja - Lloyd's Register

Budowa jednostki Pilot 61:

Film promocyjny pilotówek typu Pilot 15 WP:

 

Pilotówka typu Pilot 15 WP - plan ogólny
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP
Pilotówka typu Pilot 15 WP - plan ogólny
Pilotówka typu Pilot 15 WP - plan ogólnyPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WPPilotówka typu Pilot 15 WP - plan ogólny

Komentarze   

+2 60
Oby tylko powstała wg czystego projekty stoczni, bez chorych udziwnień wprowadzanych przez służby techniczne Szcecin Pilot. Które wcześniej totalnie zmieniły, a wręcz zniszczyły projekt Pilot 60, czy karykaturalnie przebudowały 64. Dziwne też, że SzP kupuje sobie kolejna szybką zabawkę, a codzienna czarna robotę dalej odwalaja wiekowe babcie 63 i 69, tak samo zimą, w lodach. Czas najwyższy je wymienić, ale piloci wolą szybkie zabawki, a zimą jakoś to będzie.
08 lipiec 2019 : 05:13 Zero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 a na czym polegały te udziwnienia?
jakie modyfikacje wprowadzono?

może pilotom z nimi dobrze?
08 lipiec 2019 : 06:44 akrim Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Inz
Panowie ynzynerowie wyrzucili do wnętrza tyle dodatkowych konstrukcji i wzmocnień, że jednostka jest totalnie przeciazona. Płynie jak ciąg i ledwie wchodzi w ślizg. Technomarine zaprojektował fajną pilotowke, ale pozwolił na zmiany armatorów, w efekcie jest tragedia na wodzie. Tyle, ze ładnie wygląda.
08 lipiec 2019 : 06:49 Zero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 wave, wave, wave
Nie "vawe piercing" a "wave piercing". Czeski błąd :)
08 lipiec 2019 : 06:20 Leoneol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Zamówienie państwowe
a realizuje go obca stocznia Estońska tak samo było z jednostkami dla urzędów morskich które zbudowano w Finlandii
a polskie stocznie nawet funta kłaków z tego nie mają , skandal mało powiedziane .
08 lipiec 2019 : 08:52 i co dalej Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 to pan / pani nie wie?...
to nie jest zamówienie państwowe.

przedsiębiorstwa pilotowe są prywatne.
08 lipiec 2019 : 09:37 arul Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 zanurzenie 1,34 m
Przygotowany do transportu PINOKIA z ekipa podczas, uroczystosci otwarcia inwestycji morskich !!
08 lipiec 2019 : 09:24 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 zanurzenie
Przygotowana do pracy na nowej magistrali wodnej Mierzeja Wiślana-Elbląg.
08 lipiec 2019 : 19:34 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1