Żegluga

Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne – powiedział w czwartek na Kanale Jamneńskim w Mielnie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, informując o podpisanej umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy kanału.

Inwestycję na Kanale Jamneńskim w gminie Mielno (Zachodniopomorskie) w 2013 r. zrealizował likwidowany Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. W styczniu 2018 r. to PGW Wody Polskie przejęło nadzór nad urządzeniami i wodami w Polsce i to ono zajęło się sprawą jeziora Jamno, które przez budowę niesterownych wrót sztormowych, od 6 lat ulega degradacji.

W czwartek, podczas konferencji prasowej na Kanale Jamneńskim w Mielnie Gróbarczyk poinformował o podpisanej 12 czerwca umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy inwestycji, którą minister nazwał "jednym z elementów partactwa dokonanego na jez. Jamno".

„Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne - dokończenie tej inwestycji, a przede wszystkim przebudowanie jej w sposób zgodny ze sztuką budowlaną, a na pewno naprawienie tego, z czym mamy do czynienia obecnie. W związku z tym zaczynamy ten proces inwestycyjny poprzez podpisanie umowy z wykonawcą na koncepcję wielozadaniową, w tym zakresie” – powiedział Gróbarczyk. Zaznaczył, że "cieszy się, że udało się ten przetarg doprowadzić do końca", a jednocześnie przeprosił, że „tak długo to trwa”.

Wyjaśnił przy tym, że to wynika z potrzeby uniknięcia błędów poprzedników, czyli „budowania bez pozwoleń, bez odpowiednich badań, bez raportów”.

Gróbarczyk, mówiąc o założeniach dotyczących inwestycji, w pierwszej kolejności wymienił naprawę obecnego stanu, sterowności wrót, co pozwoli na utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w jeziorze. Następnie powiedział o przebudowie "całej inwestycji". "I tu oczekujemy na koncepcję, którą przedstawi wykonawca w zakresie właśnie podpiętrzenia stopnia wodnego oraz śluzy” – zaznaczył minister. Podkreślił, że nadal brany jest pod uwagę wariant przywrócenia żeglugi z zakresie turystycznym, umożliwienia swobodnego wyjścia z jeziora na morze.

Dodał, że to wiąże się z przebudową stojącego na morzu falochronu, który nazwał „dziwactwem”. To zadanie, które jest w kompetencjach Urzędu Morskiego, też ma zostać ujęte w koncepcji. Ta ma być gotowa do 15 listopada 2019 r.

Przebudowę inwestycji na Kanale Jamneńskim, w tym wrót sztormowych, Gróbarczyk zapowiedział 22 września 2018 r. podczas konferencji prasowej w miejscu inwestycji. Wstępnie ocenił wówczas koszt robót na ok. 20 mln zł.

autor: Inga Domurat

+7 Jamno
W latach 70-tych XX w Polska Ludowa miala koncepcje budowy w Mielnie portu morskiego, wiekszego od Kolobrzegu. Moze ministerstwo zeglugi przymierza sie do nastepnej inwestycji ??
13 czerwiec 2019 : 18:37 Stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 PRL bis
Wraca Polska Ludowa, I Sekretarza KC Partii już mamy, to może i koncepcja wraca.
14 czerwiec 2019 : 14:41 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Niezwykle ważny minister
A co nie jest niezwykle ważne ? Może stępka promu, leżąca już dwa na pochylni Wulkan w Szczecinie ?! To również zasługa ministra Gróbarczyka, on też był jednym z jej ojców chrzestnych.
14 czerwiec 2019 : 14:28 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 co tam minister...
Głównym celebrantem w Szczecinie był pan PREMIER ,specjalista od obietnic. Czy przy umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy kanału był "pokropek". Jeżeli nie, to nieważna.
14 czerwiec 2019 : 18:54 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Jamno
Uważam, że najlepszym pomysłem byłoby wybudowanie na akwenie jeziora Jamno, po zrobieniu z niego zatoki Jamno, tak dzisiaj potrzebnego z racji stanu głębokowodnego terminalu kontenerowego na 1,5 miliona TEU. W zeszłym roku przeładowano w polskich portach niecałe 2 mln TEU. Możliwości istniejących terminali to 5 mln TEU. Pan Minister zadecydował więc by wielkie inwestycje portowe zaistniały w szczególny sposób właśnie w postaci terminali kontenerowych. Stąd rozbudowa gdańskiego DCT o T3 co da nam kolejne 1,5 mln, a projekty terminali w gdańskim porcie centralnym (2 x 2mln TEU), w Gdyni (2mln TEU) i Świnoujściu (1,5mln TEU dadzą nam łącznie 14 mln TEU. Terminal na zatoce Jamno podniósłby oczekiwania ministra do 15,5 miliona . Błogosławieństwo wielkiego inwestora PRL Edwarda Gierka murowane. Panie Ministrze niech Pan skorzysta z tej koncepcji i z tego patronatu a przejdzie Pan do Historii Prawa i Sprawiedliwości i nie tylko. Drugiej takiej okazji nie będzie.
17 czerwiec 2019 : 15:07 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło:

Newsletter