Żegluga

Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne – powiedział w czwartek na Kanale Jamneńskim w Mielnie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, informując o podpisanej umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy kanału.

Inwestycję na Kanale Jamneńskim w gminie Mielno (Zachodniopomorskie) w 2013 r. zrealizował likwidowany Zachodniopomorski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. W styczniu 2018 r. to PGW Wody Polskie przejęło nadzór nad urządzeniami i wodami w Polsce i to ono zajęło się sprawą jeziora Jamno, które przez budowę niesterownych wrót sztormowych, od 6 lat ulega degradacji.

W czwartek, podczas konferencji prasowej na Kanale Jamneńskim w Mielnie Gróbarczyk poinformował o podpisanej 12 czerwca umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy inwestycji, którą minister nazwał "jednym z elementów partactwa dokonanego na jez. Jamno".

„Jezioro Jamno jest dla nas niezwykle ważne - dokończenie tej inwestycji, a przede wszystkim przebudowanie jej w sposób zgodny ze sztuką budowlaną, a na pewno naprawienie tego, z czym mamy do czynienia obecnie. W związku z tym zaczynamy ten proces inwestycyjny poprzez podpisanie umowy z wykonawcą na koncepcję wielozadaniową, w tym zakresie” – powiedział Gróbarczyk. Zaznaczył, że "cieszy się, że udało się ten przetarg doprowadzić do końca", a jednocześnie przeprosił, że „tak długo to trwa”.

Wyjaśnił przy tym, że to wynika z potrzeby uniknięcia błędów poprzedników, czyli „budowania bez pozwoleń, bez odpowiednich badań, bez raportów”.

Gróbarczyk, mówiąc o założeniach dotyczących inwestycji, w pierwszej kolejności wymienił naprawę obecnego stanu, sterowności wrót, co pozwoli na utrzymanie odpowiedniego poziomu wody w jeziorze. Następnie powiedział o przebudowie "całej inwestycji". "I tu oczekujemy na koncepcję, którą przedstawi wykonawca w zakresie właśnie podpiętrzenia stopnia wodnego oraz śluzy” – zaznaczył minister. Podkreślił, że nadal brany jest pod uwagę wariant przywrócenia żeglugi z zakresie turystycznym, umożliwienia swobodnego wyjścia z jeziora na morze.

Dodał, że to wiąże się z przebudową stojącego na morzu falochronu, który nazwał „dziwactwem”. To zadanie, które jest w kompetencjach Urzędu Morskiego, też ma zostać ujęte w koncepcji. Ta ma być gotowa do 15 listopada 2019 r.

Przebudowę inwestycji na Kanale Jamneńskim, w tym wrót sztormowych, Gróbarczyk zapowiedział 22 września 2018 r. podczas konferencji prasowej w miejscu inwestycji. Wstępnie ocenił wówczas koszt robót na ok. 20 mln zł.

autor: Inga Domurat

Komentarze   

+7 Jamno
W latach 70-tych XX w Polska Ludowa miala koncepcje budowy w Mielnie portu morskiego, wiekszego od Kolobrzegu. Moze ministerstwo zeglugi przymierza sie do nastepnej inwestycji ??
13 czerwiec 2019 : 18:37 Stary kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 PRL bis
Wraca Polska Ludowa, I Sekretarza KC Partii już mamy, to może i koncepcja wraca.
14 czerwiec 2019 : 14:41 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Paszoł won....
Poza pieprzeniem farmazonów ten człowiek nic innego nie potrafi, a chyba że dzielenie kasy miedzi swoich przydupasów.
13 czerwiec 2019 : 22:14 antysekta pisowska Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Niech zostaje
O ile uda się przekop Mierzei Wiślanej, to nawet gdyby policzyć mu za zasługę tylko tę jedną sprawę, będzie miał dokonania większe od tuzina poprzedników. Także tych, którzy wsławili się tą głupotą na jeziorze Jamno. Tyle w temacie. Biadoleniami sekty czy antysekty przejmują się jedynie insekty.
14 czerwiec 2019 : 06:04 miłośnik żeglugi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Nie tylko Srebrna
Przekop Mierzei, jak się powiedzie, to będzie zasługa Najjaśnieszego Prezesa, a nie jakiegoś tam ministra. Kto wbił pierwszą łopatę ?
14 czerwiec 2019 : 14:45 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Niezwykle ważny minister
A co nie jest niezwykle ważne ? Może stępka promu, leżąca już dwa na pochylni Wulkan w Szczecinie ?! To również zasługa ministra Gróbarczyka, on też był jednym z jej ojców chrzestnych.
14 czerwiec 2019 : 14:28 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 co tam minister...
Głównym celebrantem w Szczecinie był pan PREMIER ,specjalista od obietnic. Czy przy umowie z Energą Invest na wykonanie koncepcji przebudowy kanału był "pokropek". Jeżeli nie, to nieważna.
14 czerwiec 2019 : 18:54 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Jamno
Uważam, że najlepszym pomysłem byłoby wybudowanie na akwenie jeziora Jamno, po zrobieniu z niego zatoki Jamno, tak dzisiaj potrzebnego z racji stanu głębokowodnego terminalu kontenerowego na 1,5 miliona TEU. W zeszłym roku przeładowano w polskich portach niecałe 2 mln TEU. Możliwości istniejących terminali to 5 mln TEU. Pan Minister zadecydował więc by wielkie inwestycje portowe zaistniały w szczególny sposób właśnie w postaci terminali kontenerowych. Stąd rozbudowa gdańskiego DCT o T3 co da nam kolejne 1,5 mln, a projekty terminali w gdańskim porcie centralnym (2 x 2mln TEU), w Gdyni (2mln TEU) i Świnoujściu (1,5mln TEU dadzą nam łącznie 14 mln TEU. Terminal na zatoce Jamno podniósłby oczekiwania ministra do 15,5 miliona . Błogosławieństwo wielkiego inwestora PRL Edwarda Gierka murowane. Panie Ministrze niech Pan skorzysta z tej koncepcji i z tego patronatu a przejdzie Pan do Historii Prawa i Sprawiedliwości i nie tylko. Drugiej takiej okazji nie będzie.
17 czerwiec 2019 : 15:07 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety