Żegluga

Siedem ofert wpłynęło w przetargu na wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną - poinformował Urząd Morski w Gdyni. Jak dodał Urząd, w środę otwarto oferty od wykonawców zainteresowanych budową nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.

Oferty złożyły następujące podmioty:
- KOLİN İnşaat, Turizm Sanayi ve Ticaret A.Ş (Kolin Construction) z Turcji
- Budimex SA z Polski
- Polbud-Pomorze sp. z o.o. w konsorcjum z CRCC Harbour & Channel Engineering Bureau Group Co., Ltd. i China Railway 14th Bureau Group Co., Ltd. z Chin
- Sinohydro Corporation Ltd., Chiny
- Energopol Szczecin SA z Polski
- China Harbour Engineering Co., Ltd., Chiny
- konsorcjum NV Besix SA z Belgii, NDI SA, Polska oraz NDI Sp. z o.o.

Szczegóły ich ofert - tutaj.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną ma mieć 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m. Inwestycja, która znajduje się w granicach dwóch województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

Według resortu gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

W ramach przedsięwzięcia zaplanowano: budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, budowę kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz oznakowaniem nawigacyjnym, budynkami technicznymi, parkingami, punktem widokowym, oznakowaniem nawigacyjnym. Zbudowana zostanie sztuczna wyspa, tor wodny na Zalewie Wiślanym, przebudowany zostanie istniejący tor wodny na rzece Elbląg. Wybudowany zostanie most obrotowy nad rzeką Elbląg w miejscowości Nowakowo, nowy odcinek drogi powiatowej wzdłuż zachodniego brzegu rzeki Elbląg jak również drogi dojazdowe do obsługi nieruchomości oraz sieci elektroenergetycznych, teletechnicznych, robót instalacyjnych.

W połowie maja br. minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk informował, że na terenie przekopu Mierzei Wiślanej jest ok. 1,4 tony bursztynu o szacunkowej wartości 1,4 mln zł. Jak mówił, wartość tych złóż oszacowano na podstawie badań i próbnych odwiertów.

autorka: Agnieszka Libudzka

Komentarze   

0 I co politruki i kacapy z parti SPOKO
kanał budiet
22 maj 2019 : 15:29 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 co...
pażyjom, uwidim
22 maj 2019 : 18:52 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 już pisałem:
"taka prawda" i "dobra zmiana" to synonimy!!!
Teraz dopiszę: pakuj się!
22 maj 2019 : 19:38 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Chińczyki
Wśród ofert natłok chińskich firm. Tylko, żeby z kanałem nie było tak, jak z budową autostrad. Tam też był kanał...
22 maj 2019 : 15:47 Wac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Przekop
Psińco będzie nie przekop. Prom ze Szczecina też miał być.
22 maj 2019 : 16:15 Wierny Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 bez histerii
W ubiegłym wieku ,kiedy w Polsce nie było jeszcze tak wyspecjalizowanych ,czujnych ,ekologów pobudowano min.Zalew Zegrzyński,Zalew Soliński,Zalew Sulejowski.Wtedy bywało,że wysiedlano całe wsie,zalewano ogromne połacie lasów,czasami bez wycinki.Dzisiaj nikomu nie przychodzi do głowy podważanie sensu owych inwestycji.
22 maj 2019 : 16:39 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 bez retuszu
Bylo 20-tu oferentow jest 7 ofert,Nie prorocze - Wejdzie BUDIMEX SA
22 maj 2019 : 17:33 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Patriotyzm gospodarczy
Budimex jest hiszpanski
22 maj 2019 : 18:45 Enriqe Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 budżet
Budżet 880 mln-1.4 mln (bursztyn?), ewentualni wykonawcy wspominali coś o 1.3 mld+utrzymanie kanału i toru wodnego. A "port" w Elblągu ? Czy rzeka Elbląg jest żeglowna ma 5 m głębokości ?
22 maj 2019 : 19:00 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: