Żegluga

Dwa holowniki obsługujące na co dzień statki w portach Gdyni oraz Szczecina i Świnoujścia wspierały obsługę statku Solitaire układającego gazociąg podmorski Nord Stream 2. 

Holowniki wyszły ze Świnoujścia i z Gdyni 18 kwietnia i były w rejonie operacji Solitaire następnego dnia po południu. Statek ten układa obecnie gazociąg Nord Stream 2 w pobliżu szwedzkiej wyspy Gotlandia.   

Holowniki z Polski asystowały przy operacji bunkrowania statku (dostawy paliwa na statek) Solitaire służący do układania rurociągów podmorskich. Dopychały m.in. zbiornikowiec bunkrowy Bothnia do pływających odbojnic (znanych pod potoczną, żargonową nazwą: "yokohamy") przy burcie Solitaire w czasie operacji bunkrowania.

Uran (4582 KM mocy napędu głównego, 55 ton uciągu na palu) przybył z powrotem do Gdyni w nocy z soboty na niedzielę (20/21 kwietnia), a Centaur II, (1921 KM mocy napędu głównego, 45 ton uciągu na palu) pozostał przy Solitaire nieco dłużej (miał też nieco dalej do portu bazowego) i oczekiwany był w Świnoujściu o niemal dobę później - późnym wieczorem w niedzielę 21 kwietnia.

Armator ostateczny holowników eksploatowanych przez Fairplay Towage Polska - Fairplay Schleppdampfschiffs-Reederei Richard Borchard GmbH (Fairplay Towage Hamburg), dzięki posiadaniu relatywnie dużej floty holowników rozlokowanych w kilku portach Bałtyku i Morza Północnego, może elastycznie korzystać ze swojej floty, przerzucając w zależności od bieżących potrzeb holowniki między portami lub kierując je do innych prac i miejsc, jak w przypadku asysty przy bunkrowaniu na środkowym Bałtyku.

Solitaire to jedna z największych w świecie jednostek do układania rurociągów podmorskich - druga w świecie pod względem tonażu pojemnościowego brutto wśród "rasowych" układaczy rurociągów (czyli w rankingu nie uwzględniającym jednostek dostosowywanych - przejściowo uzbrajanych jako statki czy barki do układania rurociągów, jak np. Pioneering Spirit).
Solitaire (przebudowany w 1998 r. z masowca) charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 94 855 jedn. i nośnością 127 435 ton, długością całkowitą 299 m i szerokością 40,60 m. Jego zbiorniki paliwowe mają łączną pojemność 5435 m³.

Widoczne na załączonych zdjęciach (wykonanych z pokładu statku do układania rurociągów, przy którym pracowały holowniki Uran i Centaur II) czerwono-pomarańczowe elementy, to fragmenty konstrukcji żurawia ze specjalną chwytnią przeznaczonego do do załadunku rur ze statku zaopatrzeniowego i do manipulacji rurami już na pokładzie Solitaire.

PBS

Fot.: Jelle Kralt

Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów Solitaire. Fot.: Jelle Kralt.
Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów Solitaire
Statek do układania rurociągów Solitaire

 

Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów Solitaire. Fot.: Jelle Kralt.Uran i Centaur II przy zbiornikowcu bunkrowym Bothnia i statku do układania rurociągów SolitaireStatek do układania rurociągów Solitaire

Komentarze   

+23 Fairplay Towage
powinien być z polski wygoniony ,jest to koń trojański ,który pojawił się w naszych portach za rządów Tuska tak samo jak armator promowy TT Line ciekawe czy Niemcy tak ochoczo udostępniają nam własne porty dla polskich holowników lub promów. Panie ministrze gospodarki morskiej może już czas aby tego niemieckiego konia trojańskiego pogonić z polski .
A tak na koniec jedynie Port Gdańsk nie sprzedał się Fairplay , tam można było utrzymać to w polskich rękach , ale dlaczego nie w Szczecinie i Gdyni czyżby poszły duże koperty dla łapówkarzy.
21 kwiecień 2019 : 17:34 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-17 "taka prawda" i "dobra zmiana" to synonimy!
.
21 kwiecień 2019 : 18:30 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Dawno
Fairplay pojawił się w Polsce dużo, dużo wcześniej. W Szczecinie w 2003, później w Świnoujściu i Gdyni i to się działo za "pierwszego PiSu". A ta akcja nie była ani pierwsza, ani jedyna, nasze holowniki pływają tam regularnie. Zresztą też za "pierwszego PiSu" kontrolowany prze z Ministerstwo Gospodarki Morskiej Instytut Morski wykonywał swoim statkiem Imor prace dla "pierwszego Nord Streamu". Nie mówiąc od stoczniach w Szczecinie i Świnoujściu które regularnie serwisują jednostki budujące oba Nord Streamy. Biznes to biznes, politycy niech pilnują swojego nosa i nie przeszkadzają w zarabianiu kasy.
21 kwiecień 2019 : 18:22 Gryf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+27 Bzdury na resorach
PiS rządził przez półtora roku 2006 do 2008 może wprowadzenie TT Line to tez było za PiS
21 kwiecień 2019 : 18:41 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+19 W 2008 to już PO rządziła
Rząd PiS trwał od 31 października 2005 do 16 listopada 2007, przy czym w koalicji od 5 maja 2006 do sierpnia 2007, z krótką przerwą na jesieni 2006.
Gryf ma słabą pamięć.
TT-Line wpuścił w 2013 r. prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej, działacz PO.
Imor robił badania w 2010 r.
21 kwiecień 2019 : 20:13 insajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 chore
Zbiera sie na wymioty jak czytam wasze komentarze. Wszedzie spisek przeciw Polsce, wszedzie polityka. Wylaczcie TV i zacznijcie cieszyc sie swoim szarym zyciem!!!
22 kwiecień 2019 : 11:14 krzysiek91 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Fairplay won z Polski
Pogonic te firme z Polski.Dośc!!! Panie ministrze Gróbarczyk proszę poczynić kroki w celu wyrzucenia tej firmy z Polski.
23 kwiecień 2019 : 05:40 Agat Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Boluda
Ciekawe czy jak przyjdzie firma z Hiszpanii to też tak dzielnie będziecie bronić polskich interesów?
Holowniki pod Polską banderą. Pracownicy zatrudnieni na umowy o pracę. Podatki płacone w Polsce.
Ruscy zawsze się z Niemcami dogadają i zbudują nawet trzeci Nord Stream jak będą chcieli.
Ludzie cieszcie się tym, że macie zdrowie, pracę i pokój, bo to się liczy.
Nie dajcie się wciągać w manipulację polityków, bo oni chcą ludzi tylko ogłupić, bo takimi jest łatwiej sterować.
23 kwiecień 2019 : 07:08 Vincente Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Boluda 2
Polski Port obsługiwany przez Niemieckiego armatora który tylko odcina kupony heee... Jedyne nowe holowniki to te które zostały po WUZ reszta która pracuje to skansen... Wystarczy spojrzeć na Gdańsk jak się rozwija i jakimi dysponuje holownikami.. Fakt że jest Portem większym ale nie o to chodzi... Wyciąganie pieniędzy przez cfaniakow taka prawda... No ale jak to Pan wyżej zauważył załogi mają rarytas umowy o pracę.. Wow wow..!!!! Tylko spytaj się Pan ile oni tam zarabiają a chyba nie ma tam cudów bo wieekowi ludzie tam na jednostkach a prawda jest taka że młodzi maja wymagania a starzy się boją bo łatwo ich zastraszyc, więc idąc ta droga obserwacji i komentarzy miejmy nadzieję że coś się zmieni tego wszystkim życzę.
23 kwiecień 2019 : 09:30 Janosik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Pie...
Pier...dla pier... czy nie wiesz o czym mówisz? Zobacz jakie holowniki Fairplaya (pod polską banderą i z polskimi załogami) obsługują gazowce w Świnoujściu czy wielkie kontenerowce w Gdyni. Nigdy wcześniej żaden polski armator nie miał niczego porównywalnego, dopiero od niedawna gdański ZUŻ ma coś na tym poziomie.
23 kwiecień 2019 : 11:28 Gryf Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Pie...
Witam pozwoliłem sobie na spacer z okazji fajnej pogody i przypadkowa rozmowę z 3 Panami którzy pracują na tych holownikach nie wiem jaka funkcje tam pełnia ale nie jest to istota naszych wywodów... Więc do Pana wyżej pod Polska banderą nie znaczy że są Polskie wręcz przeciwnie my czyli Port czyli Polacy o ile dobrze zrozumiałem to płacimy za ich użytkowanie i podobno nie są to małe pieniądze ponieważ usługi te są specificzne i dochodowe. Co do obsługiwana tych kontrnerowcow to nie dokonca jest tak jak Pan to opisuje ponieważ uzyskałem informację że holowniki z Gdańska pomagają w Gdyni co mnie zdziwiło ale ten Fairplay nie jest taki jak Pan go przdstawiasz no chyba że jest Pan tam jakimś... ..
24 kwiecień 2019 : 07:46 Janosik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Pie
Co do obslugi tych gazowcow to Panowie mówili o 2 holownikach które były Polskie wybudowane za ich pieniądze tnz jako pracownicy składali się na nie... Nie dziwię się że czują się oszukani wogole nie rozumiem tej sytuacji coś tu nie pasuje... To nie jest normalna sytuacja albo też nie rozumiem ekonomi... Kończąc życzę wszystkim czytajacym miłego dnia a Panom tam pracującym uśmiechu bo mili ale jacyś zmaronoawni
24 kwiecień 2019 : 07:47 Janosik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1