Żegluga

Norweska linia żeglugowa Sea-Cargo rozpoczęła działalność od 5 kwietnia br. w ramach serwisu między Świnoujściem, duńskim portem Esbjerg i zachodnim wybrzeżem Norwegii.   

Jest to morski przewozowy serwis przemysłowy (industrial service), czyli połączenie żeglugowe ustanowione specjalnie dla realizacji potrzeb konkretnego klienta - producenta, który gwarantuje utrzymanie linii swoimi ładunkami, a ewentualne pozostałe, wolne zdolności przewozowe na tym połączeniu żeglugowym mogą być przez jego operatora oferowane na otwartym rynku.

Przewożone mają być głównie komponenty do farm wiatrowych, np. łopaty wirników turbin wiatrowych, ale nie tylko, będzie bowiem również możliwość transportu innych ładunków, w tym m.in. kontenerów oraz ładunków drobnicowych, tocznych i wielkogabarytowych.

W serwisie Sea-Cargo (armatora Sea-Cargo Skips AS) z zawinięciami do Świnoujścia zatrudniono statek SC Astrea.
Jest to towarowa jednostka typu ro-lo, zbudowana w 1991 roku w stoczni Langsten Slip & Båtbyggeri (nr IMO 8917895), o długości 129,00 m, szerokości 21,00 m, zanurzeniu 6,71 m, wysokości bocznej 13,25 m, nośności 7301 ttonażu pojemnościowym brutto 9528 i netto 2858.
SC Astrea może przewozić 224 kontenery 20-stopowe i 21 40-stopowych lub 133 40-stopowe i 9 20-stopowych (451 TEU) i oferuje 824 m długości pasa ładunkowego ro-ro.
Statek ma jedną długą ładownię z międzypokładem. Część ładowni nad międzypokładem może być obsługiwana zarówno w systemie ro-ro, jak i lo-lo. Luk w pokładzie górnym ma wymiary 79,00 m na 17,70 m.
Zewnętrzna, osiowa rampa ro-ro umożliwia przeładunek obiektów o masie do 120 ton, a furta rufowa jest szeroka na 14,97 m i wysoka na 6,92 m.
Statek dysponuje napędem głównym o mocy 4856 kW pozwalającym mu na osiąganie prędkości eksploatacyjnej 13,5 węzła.

Nowy serwis nastawiony jest w głównej mierze na stałe świadczenie przewozów wahadłowych dla klienta przemysłowego. W nadchodzących kwartałach br. możliwe jest zwiększenie zdolności przewozowych (dodanie statku lub wymiana na większy) i dodanie kolejnych portów norweskich do rozkładu zawinięć. Najbliższe zawinięcia w Norwegii będą miały miejsce w Haugesund, Havik, Tananger, Egersund, Stord i Kvinesdal.

Operacje Sea-Cargo koncentrują się na zapewnieniu operacji żeglugi liniowej krótkiego zasięgu na morzu z wykorzystaniem wielozadaniowych jednostek pływających. To nowe połączenie to pierwsze rozwiązanie roll-on roll-off wprowadzone na rynek norweski ze Świnoujścia (dotychczas dostępne były zdolności przewozowe w systemie sto-ro) i nowe połączenie z Esbjerg. Usługa zapewni również opcje przeładunku do brytyjskich portów Aberdeen i Immingham.

rel (ZMPSziŚ)

Fot. Sea-Cargo 

 

1