Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Żegluga

Wstrzymana została żegluga na rzece Szkarpawie w Rybinie w związku z awarią mostu w ciągu drogi wojewódzkiej 502 prowadzącej na Mierzeję Wiślaną - poinformował w piątek PAP Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Zepsuło się ruchome przęsło mostu zwodzonego.   

Jak podał rzecznik RZGW PGW Wody Polskie w Gdańsku Bogusław Pinkiewicz, przewidywany czas wstrzymania żeglugi potrwa do 8 czerwca 2019 r. Utrudnienia wiążą się ze zgłoszoną przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku awarią mostu zwodzonego.

"W związku z koniecznością przeprowadzenia pilnych prac konserwacyjnych przy mechanizmach podnoszenia przęsła ruchomego mostu zwodzonego na rzece Szkarpawa w ciągu drogi wojewódzkiej 502 w Rybinie most pozostanie zamknięty dla ruchu żeglugowego przez 2 miesiące od dnia podpisania umowy z wykonawcą, która nastąpi 8 kwietnia" - poinformował rzecznik.

Ruch samochodowy odbywa się normalnie, należy się jednak liczyć z trwającymi 1-2 godz. utrudnieniami polegającymi na wprowadzeniu kierowanego ręcznie ruchu wahadłowego. Może też wystąpić czasowe - najwyżej kilkunastominutowe - całkowite zamknięcie mostu dla ruchu.

Jedyna droga wodna z zachodu na Zalew Wiślany od strony Wisły prowadzi przez śluzę Biała Góra i rzeką Nogat.

Most położony jest we wschodniej części miejscowości Rybina, nad rz. Szkarpawa, w ciągu drogi wojewódzkiej Nr 502 Stegna - Nowy Dwór Gdański, w km. 4 + 903, spina on brzegi ważnego szlaku wodnego i jego funkcja zwodzenia zawsze była i jest aktywna. Kąt skrzyżowania osi podłużnej mostu z osią rzeki wynosi 90°.

Most powstał w 1934 roku w miejscu drewnianego obiektu z 1874 roku. Budowa mostu związana była z szerszym programem modernizacji dróg na terenie Wolnego Miasta Gdańsk związanego z przystosowaniem mostów do zwiększonych obciążeń normatywnych. Celem było stworzenie infrastruktury dopasowanej do potrzeb zmechanizowanej armii posługującej się ciężkim sprzętem bojowym. Projekt mostu zatwierdzony był przez Ministerstwo Wojny. Po odbudowie mostu po wojnie (został zniszczony w 1945 roku), obiekt był wielokrotnie remontowany i kilka razy modernizowany.

Jednak ostatnio, przez dziesiątki lat, most poddawany był w zasadzie jedynie zabiegom utrzymaniowym, a ostatni kompleksowy remont przeprowadzono na przełomie XX i XXI wieku.

Agnieszka Libudzka (PAP), rel (RZGW)

Komentarze   

+4 zwodzone mosty
To teraz najblizszy objazd mostem Zulawki - Drewnica, a swoja droga Szkarpawa na swojej calej dlugosci ma 25 km. to najkrotsza droga wodna Elbrag -Gdansk. Poglebic, przebudowac sluzy i infrastrukture portowa . Bedzie spokoj od Ruskich, Ekologow , Brukseli, Opozycji itd..O mniiejszym koszcie inwestycji nie wspomne!!
06 kwiecień 2019 : 22:13 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Młodszy
Przecież nie o to chodzi żeby koszt był mniejszy i żeby to miało sens. O tym że połączenie wodne z Zalewem Wiślanym jest, wiedzą chyba wszyscy żeglarze i motorowodniacy. Trzeba by tylko , tak jak piszesz, pogłębić, powiększyć , zmodernizować. Tyle że jest to bardzo niemedialne i słabo się wpisuje w przekaz. A przekop mierzei (bo o znacznie większym problemie czyli utrzymaniem głębokości toru wodnego do Elbląga nikt jakoś nie wspomina) będzie powstawał tak jak Szczeciński prom-widmo.
Przecież nie chodzi o to żeby złapać króliczka, tylko by gonić go.
08 kwiecień 2019 : 06:32 Asasan Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: