Żegluga

Kanał Śląski, który ma połączyć Wisłę z Odrą, to szansa rozwoju nowoczesnego, opłacalnego i przyjaznego dla środowiska transportu wodnego – przekonywali zgromadzeni w piątek w Sosnowcu (Śląskie) eksperci.

Na sosnowieckim Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego zorganizowano konferencję naukową pt. "Kanał Śląski i Droga Wodna Górnej Wisły – szanse i wyzwania".

"Ma to być arteria łącząca Kraków, Małopolskę z Katowicami i Wrocławiem, czyli potężna magistrala żeglowna, która ma za zadanie przenieść ruch z autostrad na autostrady wodne" – powiedział dziennikarzom kierujący Śląskim Centrum Wody Uniwersytetu Śląskiego prof. Andrzej Woźnica.

"Konferencja ma na celu przekonanie się, w którym miejscu jesteśmy, jakie mamy informacje na temat kanału, co jest jeszcze potrzebne i budowanie pewnego konsensusu między samorządem i rządem. My, naukowcy, chcemy to wspierać od strony fachowej" – dodał dr hab. Damian Absalon z Uniwersytetu Śląskiego.

Kanał ma mieć 93 km. "Ostatnio takie kanały budowaliśmy na początku XIX w., w zupełnie innych warunkach, czyli Augustowski i Elbląski. To jest bardzo nowoczesne i bardzo duże wyzwanie. Są kwestie, które wymagają rozstrzygnięcia ocen czy analiz. Postaramy się do tego wszystkiego ustosunkować przed rozstrzygającym studium wykonalności" - podkreśliła prof. Elżbieta Nachlik z Politechniki Krakowskiej.

Z zobowiązań zawartych w tzw. białej księdze wobec Unii Europejskiej wynika, że do 2030 r. drogą wodną powinno odbywać się 30 proc. transportu w Polsce. Szacowany koszt budowy Kanału Śląskiego wynosi 11 mld zł, według wstępnych założeń miałby powstać do 2030 r.

autorka: Anna Gumułka

lun/ skr/

Komentarze   

+2 Kanal Slaski?
Czy nie lepiej i taniej wybudowac kanal zeglugowy Ostrava -Kedzierzyn-Kozle? I przedluzyc "SZEROKi TOR" Slawkow-Port Gliwice, oraz skupic sie na zeglownosci w gore Wisly z Krakowa!?
23 marzec 2019 : 10:42 Stary kolejsrz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Popieram
Ale my nie mamy zasobow ludzkich, ktore sa w stanie, to zrobic w ciagu dwoch , trzech lat. Takie bajkeczki
o roku 2022 czy 2030, to mozna sobie opowiadac przy piwku w marinach i kanajpkach zeglarskisz.
23 marzec 2019 : 16:06 Andrzej C Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 W kanał ?
O planach kanału , zbiornikach retencyjnych zapewniających bezpieczeństwo p.powodziowe i rozwój żeglugi słuchałem na bezdechu na lekcjach locji i nawigacji u M.Szwarca w połowie sześćdziesiątych lat ubiegłego wieku . Z tą różnicą , że PAN Marian nie zamierzał kandydować do parlamentu europejskiego a żegluga śródlądowa miała się wyśmienicie i wtedy miało to sens . Na dzisiaj było by wspaniale gdyby w ,, suchym zbiorniku Racibórz " / jakaś paranoja /pojawiła się woda a typowe stopnie wodne jak Malczyce będą oddawane co roku aby uzyskać IV kl. żeglowności . I tak zajmie to . . . dzieści /a/ lat . A więc Panie i Panowie od żeglugi mniej sympozjów , konferencji i wywiadów , koniec z ble,ble i do roboty . Pozdrawiam wszystkich wielbicieli wód słonych , słodkich i gatunkowych .
24 marzec 2019 : 09:38 ja cuś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: