Żegluga

Pojawił się nowy gracz na bałtyckim i północno-europejskim rynku przewozów ładunków ciężkich i wielkogabarytowych. Zarazem do Gdyni po raz pierwszy zawinął nowy tutaj ciężarowiec pokładowy.  

Rauma Cata Oy z Finlandii zajmowała się dotąd usługami holowniczymi, lodołamaniem oraz wsparciem logistycznym morskich i portowych prac budowlanych. W swojej flocie posiadała dotąd jedynie holowniki i nieliczne barki lub barko-pontony. Wraz zakupem statku, noszącego obecnie nazwę Enough Talk ("Dość Gadania"), wchodzi na rynek morskich przewozów ładunków inwestycyjnych (project cargo), ciężkich i wielkogabarytowych.

Podobne, pokładowe ciężarowce (heavy deck cargo carriers / module carriersopen deck carriers), w tym jeden zbudowany w Polsce, eksploatuje w naszym regionie firma Meriaura, również z Finlandii. Na krótko zanim ciężarowiec Enough Talk zawinął po raz pierwszy do europejskiego portu, Meriaura i jej właściciel zdążyli ogłosić zawarcie umowy czarterowej na czas (time charter), na mocy której Meriaura eksploatować będzie statek w swoim zarządzie komercyjnym (czyli będzie jego operatorem).
W oficjalnym komunikacie Meriaura wskazała, że wzmocnienie floty o trzeci podobnej wielkości ciężarowiec pokładowy, zwiększa elastyczność jej usług lub pozwoli zaangażować jeden ze statków przy obsłudze długoterminowych projektów (w przeszłości jeden ciężarowców pokładowych Meriaury był przejściowo "dozbrojony" i używany jako kablowiec).

Pierwszym dla Enough Talk portem w Europie (poza kilkugodzinnym postojem w Gibraltarze w celu zatankowania paliwa) okazała się Gdynia. Enaugh Talk wszedł do polskiego portu po południu, w poniedziałek, 18 lutego br., gdzie - przy nabrzeżu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT Gdynia) - wyładowano z niego partię łopat wirników turbin wiatrowych.

Zakupiony przez Rauma Cata Oy i przemianowany w sierpniu statek wyruszył z Chin w drogę do Europy 22 listopada ub.r. Poprzednio nazywał się Jian Yang Cheng Yun i należał do chińskiego armatora Shanghai Vasteast International Shipping Management Co Ltd.

Enough Talk oferuje 2253 m² powierzchni pokładu (90 × 26 m), a załadunek może się odbywać przez burty lub przez rufę, metodami ro-ro lub przesunięcia na "szynach" (skidding).

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Meriaura, Erki Kubpart

Enough Talk  - charakterystyka podstawowa: 
nr IMO - 9615638
państwo bandery - Finlandia
armator (właściciel) - Rauma Cata Oy, Finlandia
operator (czarterujący) - Meriaura Ltd., Finlandia
rok budowy - 2011
stocznia - Zhejiang Hangchang Shipbuilding Co Ltd - Linhai ZJ Yard, Chiny
długość całkowita - 105,40 m
długość między pionami - 100,80 m
szerokość maksymalna - 26,00 m
szerokość konstrukcyjna - 22,00 m
zanurzenie maks. - 4,30 m
wysokość boczna - 6,00 m
nośność - 5155 t
tonaż pojemnościowy brutto - 3583
tonaż pojemnościowy netto - 1075
powierzchnia robocza pokładu - 2340 m² (90,00 × 26,00 m)
prędkość maksymalna - 14,5 węzła
prędkość eksploatacyjna - 10,5 węzła
moc silników napędu głównego - 2 × 1031 kW
śruby napędowe i stery - 2 + 2
moc zespołów prądotwórczych - 2 × 250 kW / 400 V
moc dziobowego steru strumieniowego - 1 × 150 kW (204 KM)
klasyfikacja - RINA (Registro Italiano Navale)

Enough Talk w Gdyni
Enough Talk w Gdyni
Enough Talk w Gdyni
Enough Talk w Gdyni
Enough Talk w Gdyni
Enough Talk
Enough Talk
Enough Talk w GdyniEnough Talk w GdyniEnough Talk w GdyniEnough Talk w GdyniEnough Talk w GdyniEnough TalkEnough Talk

Komentarze   

+1 spore śmigiełka
M.in. o takie przewozy chodzi w budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Tego TIR-em czy pociągiem się nie przewiezie. A jednym z argumentów przeciwników budowy kanału jest że "przecież kilkadziesiąt kilometrów obok są porty Trójmiasta, ekspresówką chwila moment..."
Pozdrawiam!
20 luty 2019 : 10:33 Wociek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Ostatnie ankiety