Żegluga

Wojewoda pomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności i dotyczy części znajdującej się w województwie pomorskim- podało PAP w piątek biuro prasowe wojewody pomorskiego.

Jak wskazało biuro prasowe w komunikacie przesłanym PAP, decyzja budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską została wydana w piątek.

"Zgodnie z art. 10 ustawy decyzja została doręczona tylko wnioskodawcy, natomiast w stosunku do pozostałych stron zawiadomienia i obwieszczenia o wydaniu decyzji zostaną wysłane i wywieszone w poniedziałek 18 lutego 2019 roku. Decyzja jest zgodna z wnioskiem Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i posiada wszystkie niezbędne pozwolenia, uzgodnienia i opinie" - wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego.

Z kolei Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poinformowało PAP w piątek, iż zezwolenie wydane przez wojewodę pomorskiego i przesłane Urzędowi Morskiemu w Gdyni obejmuje realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” wraz z zatwierdzeniem projektu podziału nieruchomości. Dokument obejmuje część inwestycji znajdującą się na terenie województwa pomorskiego czyli kanał, wyspę i część toru podejściowego na Zalewie Wiślanym- podał resort.

"W związku z tym zgodnie z Art. 25 specustawy z dnia 24 lutego 2017 r. o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską tego samego dnia Urząd Morski w Gdyni podpisał porozumienie z Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe – Nadleśnictwo Elbląg obejmujące wycinkę drzew i krzewów oraz ich uprzątnięcie. Z uwagi na rozpoczynający się za kilka tygodni sezon lęgowy ptaków, zgodnie z raportem odziaływania na środowisko do działań przystąpiono niezwłocznie. Muszą się one zakończyć przed jego rozpoczęciem, tak aby nie ucierpiały żadne zwierzęta. Podobna procedura ma miejsce w przypadku wycinki drzew pod budowę nowych dróg"- podało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Wskazało, że to nadal są to prace przygotowawcze. Rozpoczęcie głównych prac budowlanych nastąpi po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy z wyłonionym wykonawcą. Prace z użyciem specjalistycznych maszyn będą kontynuowane przez kolejne dni. "W celu zapewnienia bezpieczeństwa i uniknięcia zagrożenia dla zdrowia i życia ludzkiego, obszar prac został wygrodzony. Obowiązuje tam całkowity zakaz wstępu" - podał resort.

"Dziś, tuż po wydaniu przez Wojewodę Pomorskiego Dariusza Drelicha pozwolenia na realizację przekopu ruszyła wycinka drzew na Mierzei Wiślanej. Nie jesteśmy zaskoczeni faktem wycinki, ponieważ mamy świadomość determinacji obecnych władz, by realizować tę inwestycję. Możemy ubolewać, że odbywa się to bez poszanowania faktu dot. istniejących kontrowersji i nierozwianych wątpliwości a także pomimo toczącego się postępowania przed Generalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w sprawie odwołań od decyzji środowiskowej"- podał w komunikacie przesłanym PAP Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku.

Inwestor, czyli Urząd Morski w Gdyni ma decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie. Nie jest ona prawomocna, bo odwołania od niej złożyli do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska zarząd woj. pomorskiego i organizacje ekologiczne.

Urząd Morski w Gdyni ma pozwolenie wodnoprawne wydane przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na wykonanie urządzeń wodnych. Dyrektor Zarządu Zlewni w Elblągu, wydał natomiast pozwolenie wodnoprawne na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i nowych obiektów budowlanych oraz na gromadzenie na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią materiałów, które mogą zanieczyścić wody w ramach inwestycji pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Pozwolenia wodnoprawne zostały wydane na obszar województwa pomorskiego. Te dotyczące województwa warmińsko - mazurskiego zostaną wydane później. Ogłoszono także przetarg na przekop. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym.

Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku.

W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.

Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

autorka: Agnieszka Libudzka

Komentarze   

-20 Po co pisać, że masło jest maślane
Po co pisać, że masło jest maślane Przecież wojewoda jest przedłużeniem władzy rządowej, która forsuje budowę przekopu/ Pic na wodę, fotomontaż...
15 luty 2019 : 15:44 Pies _na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-23 Po co pisać, że masło jest maślane
Jestem gorącym zwolennikiem budowy przekopu, a mój wpis powyżej dotyczy - no właśnie - czytajcie ze zrozumieniem...
16 luty 2019 : 08:42 Pies _na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+28 Bardzo dobra inwestycja
Bardzo dobra decyzja, może port jachtowy... turystyka rozwinie się bardziej, ruszą inwestycje w hotele....
15 luty 2019 : 21:52 buldi1607 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 7GREK
Wiesz jak konstrukcyjnie różni się jacht morski od takiego na zalew?
Hotele turystyczne w Elblągu?
Proszę każdego kto wypowiada się na Portalu Morskim o zdobycie odrobiny wiedzy!
Wszędzie pełno widzimisiów...
17 luty 2019 : 06:24 Ypsyl0n Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 Mądra decyzja
Mądra decyzja i właściwe działania, takie powinny być wszytkie decyzje, tak jak przystało na państwo z 1000 letnią historią, historią unikalną w skali Świata!
16 luty 2019 : 06:37 Mark Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-25 Obywatel
Niedługo odczujemy na własnej skórze tą błędną decyzję
16 luty 2019 : 08:58 Adaku Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-19 Każde
Każde państwo ma historię unikalną w skali świata. Jesteśmy wspaniałym narodem, dumnym z naszego państwa, ale nie jesteśmy żadnym mesjaszem czy ordynarnym rarogiem. Jesteśmy normalnym, silnym i dumnym państwem. Jak grubo ponad 100 innych państw na Ziemi.
16 luty 2019 : 11:20 Polski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Argumenty przeciw...
Jak skomunikowany jest Elbląg z tą połową Polski leżącą na wschód od niego? Ile miliardów trzeba wydać aby to zmienić?
Obecnie całość mocy przeładunkowych Elbląga obsługuje handel z Kaliningradem za pomocą barek. W założeniach rządowych kierunek się nie zmienia, ma się zmienić środek transportu!
Zniszczone środowisko, mierzeja (wpływ jak portu we Władysławowie na Mierzeje Helską-zainteresowani znajdą) versus zamki na piasku.
Jeszcze dodam, że jachty morskie i na zalew mają zupełnie inną konstrukcję.
17 luty 2019 : 06:37 Ypsyl0n Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+16 dobry początek
Jak rozumiem głębokość techniczna toru została zaplanowana tylko po to aby mogły wypływać z urobkiem z pogłębiarek,zaś docelowa głębokość toru wodnego do Elbląga to będzie jakieś 9m+.
17 luty 2019 : 07:12 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-17 czas najwyższy...
Ta obecna władza to śmiech na sali , ale przekop popieram !! Dość już może chodzenia po prośbie do ruskich , żeby móc pływać po własnych wodach terytorialnych . Wiele jest pieniędzy zupełnie wywalonych w błoto , a kanał ma sens ! i nie zawsze musi to być sens ekonomiczny!!
17 luty 2019 : 15:06 lidka3232 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Sam jesteś śmiech na sali tępy ruski trollu..
Przez takich agentów, to jesteśmy ciągle uzależnieni od ruskich, albo zydokomuny z brukseli
17 luty 2019 : 23:15 PO-na madagaskar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 bez niepotrzebnego zadęcia
Inwestycja jest prowadzona nie przeciwko komuś,lecz dlatego,że jest potrzebna Polsce.
17 luty 2019 : 16:06 8989 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Mierzeja wiślana
Witam
Przekop mierzei wiślanej jest potrzebny \zarówno dla celów żeglugi morskiej jak i turystycznej.
Najważniejsze żeby odłączyć się od jebanych rusków którzy czcą żądzić polską.
Pozdrawiam
18 luty 2019 : 07:55 Leszek Garwolin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-11 Chaos
Co za farmazony, duma, historia, rusofobia i megalomania. Wydanie miliarda albo i wiecej na to zeby kilkudziesieciu zeglarzy plywalo lodkami na skroty na Zalew to moze robi bogate panstwo jak Holandia czy Norwegia. Ta inwestycja przekopu mierzeji wislanej nie ma uzasadnia ekonomicznego nigdy sie nie zwroci. Powtarzam sa to pieniadze wyrzucone w bloto. Jakies mrzonki o porcie morskim w Elblagu to bajki dla naiwnych lobbystow. Zagrozenie jakie stwarza ta sluza to jest jawny sabotaz i winni tego beda za to odpowiadac jak Zulawy i Elblag zostana zalane. Nie pozwolmy malpie bawic sie brzytwa. Czego sie nie tkna pislamowcy to spieprza. Czas na zmiane dewelopera Polski!
18 luty 2019 : 08:45 Zygmunt Stary Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 deweloper polski
Tak, oczywiście. Niech rządzi peo z nowoczesną. Będzie zabawa i będzie się działo. Debili będzie niemało.
18 luty 2019 : 21:14 Ess Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: