Żegluga

Do 24 marca wojewoda pomorski ma czas, by wydać decyzję o zezwoleniu na budowę przekopu Mierzei Wiślanej. Obecnie trwa weryfikacja złożonych przez inwestora czyli Urząd Morski w Gdyni dokumentów - podało PAP we wtorek biuro prasowe wojewody pomorskiego.

Jak wskazało biuro prasowe wojewody pomorskiego, zgodnie z ustawą o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wojewoda pomorski wydaje decyzję w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku - z możliwością przedłużenia terminu. Inwestor czyli Urząd Morski w Gdyni wniosek złożył 24 stycznia tego roku.

Jak wyjaśniło biuro prasowe wojewody pomorskiego, obecnie trwa weryfikacja złożonych dokumentów pod kątem ich kompletności oraz zgodności z przepisami prawa. Tak jak od każdej innej decyzji również od decyzji w sprawie przekopu przysługuje prawo do wniesienia odwołania - wskazało biuro prasowe wojewody.

Rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska poinformowała PAP we wtorek, że Urząd Morski w Gdyni złożył do Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" wraz z wnioskiem o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości i nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności. To kolejny dokument umożliwiający rozpoczęcie budowy nowej drogi wodnej.

Inwestor ma już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie.

Urząd Morski w Gdyni posiada także pozwolenie wodnoprawne wydane przez Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku na wykonanie urządzeń wodnych. Dyrektor Zarządu Zlewni w Elblągu, wydał natomiast pozwolenie wodnoprawne na lokalizowanie na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią nowych przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i nowych obiektów budowlanych oraz na gromadzenie na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią materiałów, które mogą zanieczyścić wody w ramach inwestycji pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską".

Pozwolenia wodnoprawne zostały wydane na obszar dotyczący województwa pomorskiego. Decyzje dotyczące województwa warmińsko - mazurskiego zostaną uzyskane w późniejszym terminie- podała Magdalena Kierzkowska.

Ogłoszono także przetarg na przekop. Inwestor szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym. Przewidywany termin otwarcia ofert to marzec 2019 roku.

W połowie grudnia Komisja Europejska zwróciła się do polskich władz z pismem w sprawie raportu oddziaływania na środowisko i pozytywnej decyzji RDOŚ w Olsztynie. W styczniu KE poinformowała PAP, że otrzymała odpowiedź i że przeanalizuje ten dokument.

Wcześniej minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk wyraził nadzieję, że prośba Komisji nie jest pokłosiem pisma, które do KE wysłał jakiś czas temu rosyjski wiceminister rolnictwa, ponieważ Komisja w piśmie powołuje się na zobowiązania rządu PO-PSL z 2013 roku oraz lipca 2015 roku, że Polska będzie konsultować projekt z Brukselą.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 roku. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa.

autorka: Agnieszka Libudzka

Komentarze   

+17 Na co czekacie ?
Panie Wojewodo nad czym się pan zastanawia ?agentura ruskich kacapów w Polsce torpeduje strategiczne inwestycje , motywem i celem ich i partii antypolskich jest ograniczanie suwerenności polski szczególnie w strategicznych dziedzinach ważnych z punktu widzenia ekonomii polski.
Takie inwestycje jak ta planowana przez mierzeję na zachodzie Europy występują i są budowane w dużych ilościach i nikt tam nie zadaje zbędnych i idiotycznych pytań bo wszyscy wiedza , że gospodarka morska ma charakter strategiczny dla tych państw i każda inwestycja w tej dziedzinie podnosi ranking tych państw .Mam nadzieje ,że tym razem nie padnie odpowiedz nie bo nie?.
06 luty 2019 : 09:19 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 A czemu
ma służyć ta inwestycja? Jakie towary będą przypływać do Elbląga? Lepiej uregulować Noteć i część Wisły do Warszawy.
09 luty 2019 : 14:42 artek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Po co te pseudoprawne pitolenia
Po co te pseudoprawne pitolenia? Wszak wojewodowie są przedłużeniem władzy rządowej! Jeżeli minister "sobie zażyczy", wojewoda MUSI wydać zgodę, czyli nie ma nic do gadania... No właśnie - po co ta pseudozgoda? Niech zgody czy niezgody wydają instytucje samorządowe...
06 luty 2019 : 10:19 Pies _na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 TAKA NIEPRAWDA
Budowa tej sluzy to sabotaz w wykonaniu kremlowskich marionetek obecnie u wladzy. Wyrzucanie ogromnych pieniedzy w bloto po to zeby zatopic Zulawy i wlasnie Elblag - port podwodny ale nie Wenecja. :(
12 luty 2019 : 10:43 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Znowu
typowy kacap i jego wypociny
12 luty 2019 : 20:03 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: