Żegluga

Dzisiaj ogłosiliśmy przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną - poinformował w poniedziałek PAP minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.  

"Dla nas to niezwykle ważny dzień" - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Przypomniał, że zapowiadał, iż przetarg uda się ogłosić jeszcze w grudniu i zostało to zrealizowane. Udało się bowiem, jak dodał, uzyskać wszystkie niezbędne pozwolenia.

"Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie to rozstrzygnąć" - powiedział Gróbarczyk.

Zastrzegł, że przetarg został ogłoszony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, więc zawsze mogą zdarzyć się np. protesty oferentów. Zwrócił jednak uwagę, że to specyficzna inwestycja. "Dlatego jestem optymistą" - zaznaczył.

Szef MGMiŻŚ już 5 grudnia br., podczas prezentacji dokonań jego resortu, wyrażał nadzieję "z dużą dozą pewności", że w grudniu zostanie ogłoszony przetarg na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną.

Przekop nazywał wtedy "sztandarową inwestycją". "Mam gorącą nadzieję, że już za kilka tygodni, więc jeszcze w grudniu, będziemy mogli poinformować o tym, że został uruchomiony przetarg na budowę i na wyłonienie wykonawcy kanału żeglugowego" - mówił.

Z danych przedstawionych wtedy przez resort gospodarki morskiej wynika, że w 2018 r. odbyły się prace przygotowawcze. "Do końca roku zostanie wydana decyzja środowiskowa, pozwolenie na budowę i zostanie ogłoszony przetarg" - stwierdzało ministerstwo. MGMiŻŚ wskazuje, że zakończenie robót budowlanych i "oddanie do użytkowania kanału żeglugowego planowane jest na 2022 rok".

Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Komentarze   

+10 Lekarz pilnie poszukiwany !!!!
W przyszłym roku podwójne wybory to kaczor bedzie co trzy dni palik i łopate wbijała. Ja sie tylko zapytam, czy medycyna jest rzeczywiście bezsilna w takich przypadkach? Tego nie idzie wyleczyć?
01 styczeń 2019 : 12:06 ... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 lekarz
Pomogę załatwić psychiatrę . . . dla ciebie BIDULKO .
01 styczeń 2019 : 18:28 Ja cuś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Stawiam na PiS LTD Construction
Tym wykonawcą na pewno będzie sam Prezes i jego korporacja budowlana z Nowogrodzkiej. Pod niego będzie robiony przetarg. Cała Polska przecież widziała uroczyste wkopanie słupka geodezyjnego i rozpoczęcie robót. To, że bez pozwolenia i bez podpisanej jeszcze umowy jest zupełnie nieistotne, nie takie numery nam korporacja z Nowogrodzkiej już odstawiła... a ile jeszcze odstawi.
01 styczeń 2019 : 13:04 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-7 to się tak przekłada
Skoro psy szczekają to oznacza że karawana idzie dalej,a kiedy sfora zaczyna wyć jest to oznaką jej bezsilności i zawodu bo karawana przyspieszyła i sfora nie ma szans aby karawanę zatrzymać.
01 styczeń 2019 : 18:31 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Zmiany, zmiany, zmiany...
Karawan, nie karawana. Jedna literka, a tak dużo zmienia.
01 styczeń 2019 : 18:49 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Cofka & sztorm
W taki dzien jak dzisiaj gdy fale zalewaja porty mozna sobie wyobrazic katastrofe zalania Elblaga, Zulaw i Zalewu Wislanego przez uszkodzona sluze. Opamietajcir sie szkodniki pislamu! Wyglada to na sabotaz i tak bedzie ukarane.
02 styczeń 2019 : 08:06 Zdzislawa Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Pzekop przez mierzeję
Biedni ludzie,
Gdyby za Przekopem stałby Tusk, wychwalaniu nie byłoby końca - ale że stoi za tym PIS to wyją z nienawiści i krytykują.
Przypomnę że Przekop jest konieczny dla rozwoju Elbląga, Tolkmicka I Fromborka.
Obecne wejście na Zalew jest pod władaniem naszych sąsiadów, którzy za nic mają Prawo Przepływu. Podobnie jak na morzu Azowskim.
Dlatego Przekop poddają ciągłej krytyce i zrobią wszystko aby zablokować tę inwestycję, a "użyteczni idioci" bardzo im pomagają.
Opamiętajcie się i pomyślcie racjonalnie - Przekop jest potrzebny!
04 styczeń 2019 : 10:12 Andrzej - oldman Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: