Żegluga

Według rosyjskiej gazety Kommersant, grecki armator ANEK Lines prawdopodobnie osiągnął porozumienie z rosyjską firmą turystyczną Smolny w sprawie utworzenia dużej firmy morskich przewozów pasażerskich, która początkowo będzie działać na Morzu Bałtyckim. Celem nowego przedsięwzięcia są rejsy (przez cały rok) pomiędzy krajami bałtyckimi. Nie jest do końca jasne, czy chodzi o linie promowe czy o żeglugę wycieczkową - cruising, jednak wymieniana ograniczona liczba planowanych portów zawinięć może sugerować raczej połączenie promowe. Chodzi o St. Petersburg, Helsinki, Sztokholm, Tallin i ewentualnie także Rygę i Kaliningrad.   

W przedsięwzięciu spodziewany jest dodatkowo udział dwóch spółek: Litinus Group (z sektora nieruchomości) i Prime Bulk (firma inwestycyjno-konsultingowa).

Strona rosyjska miałaby objąć 51 % nowego przedsięwzięcia, a ANEK Lines wniesie do spółki statek z miejscami dla ok. 2500 pasażerów i z klasą lodową.

Nowa firma - po sfinalizowaniu umowy - ma zacząć działać w kwietniu 2019 roku.

Sądząc po ujawnionym parametrze statku, który ma być początkowo zaangażowany, można sądzić, że chodzi o El Venizelos. Jeśli to się potwierdzi - będzie to oznaczać, że na Bałtyku pojawi się statek niemal bliźniaczy dla Stena Spirit i Stena Vision eksploatowanych na linii Gdynia-Karlskrona. Statek miałby pływać pod banderą rosyjską.

Przypomnijmy, że El. Venizelos, to jeden z pierwotnie planowanych czterech promów ze stoczni w Gdyni i Gdańsku przeznaczonych dla Stena Line. Ostatecznie szwedzki armator, po przeciągającej się budowie, odebrał jedynie dwa z zamówionych promów. Jeden z pozostałych, zwodowany w 1984 r. w Gdyni, został - jako częściowo wyposażony kadłub - przeholowany do Grecji, gdzie w stoczni Perama, dopiero w 1992 roku, wykończono go dla greckiego armatora ANEK Lines, który wprowadził go eksploatacji pod nazwą El. Venizelos

Stena Line anulowała zamówienie na ten statek w 1986 roku. W 1988 niewykończony i częściowo tylko wyposażony kadłub został sprzedany armatorowi Fred Olsen A/S z Oslo. Kadłub otrzymał wtedy nieformalną nazwę Bonanza. Planowano przeholować go to stoczni Bremen Vegesack w Niemczech na dokończenie budowy i wyposażania, ale ostatecznie nic z tych planów nie wyszło. Kadłub pozostawał w Gdyni. Dopiero w 1989 roku został sprzedany przez Norwegów za 16,5 milliona USD firmie Anonymos Naftiliaki Eteria Kritis (ANEK) z Chanii. W połowie lutego 1989 roku zakończyło się holowanie (przez jednostkę Maersk Blazer) kadłuba z Gdyni do Zatoki Eleusis w Grecji. W listopadzie tego samego roku rozpoczęto prace nad wykończeniem statku w stoczni Perama, a w czerwcu 1990 przemianowano go na Kydon II. Statek został przekazany przez grecką stocznię armatorowi Anonymos Naftiliaki Eteria Kritis (ANEK) w czerwcu 1992 roku.
Prom przeszedł modernizację w 2007 roku w greckiej stoczni Elefsis Shipyards.

El. Venizelos różni się nieco od jednostek zbudowanych jako siostrzane, zatrudnionych obecnie na linii Gdynia-Karlskrona pod nazwamiStena Vision i Stena Spirit, głównie dlatego, że przechodził inne, niż w przypadku wspomnianych dwóch promów, przebudowy.

PBS

1 1 1