Żegluga

11 grudnia w Morskim Porcie Police odbył się chrzest statku Polskiej Żeglugi Morskiej - Gardno. Matką chrzestną jednostki została długoletnia pracowniczka PŻM - Elżbieta Majchrowicz. W uroczystości udział wziął minister Grzegorz Witkowski.

Gardno to pierwszy z nowej serii jeziorowców PŻM, a więc masowców przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich - od dziesiątek lat strategicznego rynku armatora. Z nośnością 36 600 ton należy do grupy laker-max, największych statków oceanicznych, które mogą przepływać przez system śluz i kanałów prowadzących na Wielkie Jeziora. We flocie PŻM pływa również 13 innych jeziorowców, wybudowanych w ramach dwóch poprzednich serii (typ Miedwie oraz typ Isa).

Chrzest Gardno w Policach to powrót do tradycji, organizacji tych uroczystości przez PŻM w polskich portach. Nieodłącznym elementem chrztu jest ceremonia poświęcenia - tej w Policach dokonał duszpasterz ludzi morza ks. Stanisław Flis.

Gardno to 59. statek Polskiej Żeglugi Morskiej i jednocześnie trzeci odebrany ze stoczni w tym roku. W grudniu flota PŻM powiększy się jeszcze o dwa statki.

Polska Żegluga Morska S.A. poprawia swoją kondycję finansową w ramach programu naprawczego spółki, który realizuje zarząd komisaryczny pod przewodnictwem Pawła Brzezickiego od lutego 2017 roku.

Masowiec udźwigowiony Gardno został zbudowany przez stocznię Yangzijang w Chinach i oddany PŻM 16 maja tego roku. Następnie załadował on w Korei Południowej wyroby stalowe, z którymi popłynął przez Pacyfik do Salwadoru, Meksyku i Stanów Zjednoczonych. W drugiej podróży - z USA do Wielkiej Brytanii statek transportował pelety drzewne. W swojej roli głównej a więc "jeziorowca" wystąpił w trzeciej podróży, w której popłynął z ładunkiem stali z IJmuiden w Holandii do Cleveland, Burns Harbour i Milwaukee. W tym samym porcie statek załadował kukurydzę, którą zawiózł do Bizerty w Tunezji. W niedalekim od Bizerty porcie Annaba na Gardno załadowano fosforyty na zamówienie Zakładów Chemicznych "Police" z Grupy Azoty. Z tym ładunkiem statek dotarł wreszcie do Polic.

rel (PŻM), PBS (PortalMorski.pl)

Fot.: Alan Norman Baker / Marine Traffic

Masowiec Gardno - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9767704
państwo bandery - Wyspy Bahama
operator, armator - Polska Żegluga Morska PP, Szczecin
armator zarejestrowany - Klio One Maritime Ltd
stocznia - Jiangsu Newyangzi Shipbuilding Co Ltd - Jingjiang JS
stoczniowy symbol budowy - YZJ2014-1190
wprowadzenie do eksploatacji - 16 maja 2018
wodowanie - 06 października 2016
położenie stępki - 16 listopada 2015
zamówienie - grudzień 2014
długość calkowita - 199,80 m
długość między pionami - 194,50 m
szerokość maksymalna - 24,68 m
szerokość konstrukcyjna - 23,70 m
zanurzenie - 11,25 m
wysokość boczna - 15,30
nośność - 36 643 t
wyporność - 46 819 t
masa statku pustego - 10 176
tonaż pojemnościowy brutto - 22 982
tonaż pojemnościowy netto - 12 731
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 16 698
liczba ładowni / luków - 6 / 6 (ładownie box-shaped, statek szerokolukowy)
żurawie przeładunkowe - 3 × 36 t DOR
pojemność ładunkowa (ziarno) - 42 723 m³
pojemność segregowanych zbiorników balastowych - 12 427 m³
prędkość eksploatacyjna - 14,50 węzłów
napęd główny - 1 silnik wysokoprężny napędzający śrubę o stałym skoku (85 obr./min.)
moc napędu głównego - MCR 5850 kW (7954 KM)
silnik napędu głównego - 1 × MAN-B&W 5G50ME-B9 (prod. Hudong Heavy Machinery Co Ltd, Chiny), 2-suwowy, rzędowy, 5-cylindrowy (500 mm średnicy cylindra × 2500 mm skoku tłoka)
silniki zespołów prądotwórczych - 3 × B&W 7L23/30H (prod. Hyundai Marine), 4-suwowe, 7-cylindrowe (225 mm średnicy cylindra × 300 mm skoku tłoka), o mocy MCR 910 kW - każdy 
prądnice zespołów prądotwórczych - 3 × 650 kW 450 V 60 Hz 
zużycie paliwa przy prędkości 13 w. - 20,00 t / dobę
zużycie paliwa przy prędkości 14,50 w. - 32,00 t / dobę
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1844 m³
kocioł pomocniczy - 1 × Alfa Laval Aalborg, śruba napędowa - 1 × Dalian Anda
ster strumieniowy dziobowy - 1 × 900 kW (1224 KM)
klasyfikacja - Lloyd's Register, Polski Rejestr Statków
notacja klasy - LR Class: + 100 A1 strengthened for heavy strengthened for heavy CO (BWT, EEDI-3, IHM) : Ice Class 1C FS at a draught of 11.55 m : Max/min draughts fwd 11.55 / 3.5m : Max/min draughts amidships 11.55 / 5.25 m : max/min draughts aft 11.55 / 7.0 m : Power required 3000 kw, power installed 5850 kw : Machinery Class: + LMC : UMS (Unmanned Machinery Spaces); ShipRight SERS, BWMP(E+T), PSPC-WATER BALLAST TANKS, CO2 fitted in holds, Str heavy cargoes, IWS, EEDI 3, IHM (Green Passport) Cert, FS Ice Class 1C

Gardno - uroczystość w Policach i sterówka w końcowej fazie wyposażania w stoczni

Gardno - uroczystość w Policach i sterówka w końcowej fazie wyposażania w stoczni

Komentarze   

+1 chrzest
rozumiem, że statek zbudowano w Stoczni Szczecinskiej pod światłym kierownictwem "dobrej zmiany"?
11 grudzień 2018 : 20:00 marek 111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 chrzest cont.
Statek pewnie zbudowano nad jeziorem (jeziorowiec) może w Olecku, tam jest stocznia.
W uroczystości udział wziął minister Grzegorz Witkowski. "Nieodłącznym elementem chrztu jest ceremonia poświęcenia - tej w Policach dokonał duszpasterz ludzi morza ks. Stanisław Flis." Może DUSZPASTERZ poświęcił by tą stocznię od promu albo lepiej zawierzył ją Matce Boskiej Królowej Polski (ostatnio b. modne, pod opiekę oddają się miasta, energetyka itp.). Ministra też poświęcił ?
11 grudzień 2018 : 20:51 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 tfuuu...
Kolejny statek PŻM został sponiewierany przy chrzcie rozbiciem butelki szampana o …komin.
11 grudzień 2018 : 23:27 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 a może byśmy tak najmilisi
..pozbyli się kompleksu ubogiego krewnego , przestali utyskiwać i okazali trochę radości z dokonań PŻM.Zachęcam.
12 grudzień 2018 : 12:12 8989 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nie chcę być Twoim najmilszym. Mogę?
Zachowanie prozaicznej tradycji nie wymaga nakładów, ale tu nie Statek był najistotniejszy?
Najistotniesi są przecyzyjnie wymienieni, ci od ministrowania ... po trzymającego kropidło...
Pal ich licho, ale kapitan Gardna (nazwiskoI?) powinien ze wstydu zakopać się za keją!
WSTYD! WSTYD!! WSTYD!!!
12 grudzień 2018 : 12:31 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Gardno
Ludziska,czytajcie do końca,póżniej piszcie te swoje dyrdymały!(statek został zbudowany w Chinach!)
12 grudzień 2018 : 14:36 Adam Lewczuk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Gardno
Ludziska,czytajcie do końca i wówczas dopiero bazgrolcie swoje dyrdymały(statek został zbudowany w Chinach!).
12 grudzień 2018 : 14:38 Adam Lewczuk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Ludziska umieją czytać!
Uzupełnij wiedżę o pojęcia: drwina, ironia, szyderstwo, kpina, satyra, urągliwość, sarkazm...
12 grudzień 2018 : 18:13 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1