Żegluga

Polski statek rzeczno-morski wszedł 19 listopada na mieliznę lub miał nieznaczny kontakt z dnem akwenu po wyjściu z Faxe Ladeplads. Statek załadowany wapnem kierował się do portu Aabenraa, położonego również w Danii. Załoga statku ani środowisko morskie nie są według władz duńskich zagrożone.

Dni złej pogody z silnymi wiatrami spowodowały wypchnięcie w tym rejonie wody i obniżenie jej poziomu, w wyniku czego statek utknął przy opuszczaniu portu, mimo, iż duńska administracja morska szacowała / zapewniała, że przejście do Aabenraa będzie dla statku bezpieczne. W porcie docelowym miałaby się odbyć inspekcja statku pod kątem ewentualnych uszkodzeń dna.

Raba rzuciła kotwicę w zatoce Faxe Bay na pozycji 55° 12.55' N 012° 9.95' E w miejscu utknięcia (wejścia na mieliznę) w małej odległości od plaży. 

Inne źródła duńskie przedstawiają to tak, że statek rzucił kotwicę, gdyż - według relacji kapitana - jednostka doznała nieznacznego kontaktu z dnem akwenu, a także podjęto decyzję o nie kontynuowaniu podróży ze względu na złą pogodę w rejonie.

Odpowiedzialne za ochronę i usuwanie skutków rozlewów zanieczyszczeń w morzu odpowiednie jednostki duńskich sił zbrojnych nie stwierdziły ryzyka zanieczyszczenia środowiska morskiego i ograniczyły się do oczekiwania na plan ratownictwa technicznego (salvage plan). 

Według doniesień mediów duńskich statek pozostawał, stabilny, na kotwicowisku na wspomnianej wcześniej pozycji. Wygląda na to, że nadal tak było w niedzielę rano (25 listopada).

Tymczasem wcześnie rano, 25 listopada, do burty Raby podeszła mała pogłębiarka ssąca (ze smokiem wleczonym) i z koparką podsiębierną Henriette Sand. Prawdopodobnie w celu odlichtowania części ładunku Raby lub pogłębienia dna akwenu w rejonie postoju statku. Według lokalnych mediów duńskich chodzi o odlichtunek, który może zająć kilka dni.

Raba należy do Baltramp Ship Sp. z o.o. S.K. ze Szczecina, zaś jego czarterującym lub armatorem zarządzającym jest Wind Shipping ApS. Statek żeglugi bliskiego zasięgu, zbudowany w Niemczech w 1984 roku ma 80,50 m długości całkowitej, 12,60 m szerokości konstrukcyjnej, 4,16 m zanurzenia i 5,31 m wysokości bocznej oraz 1843 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 2325 t nośności.

PBS

Fot.: witryna Baltramp

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter