Żegluga

Siły europejskich państw śródziemnomorskich kontynuują wysiłki na rzecz likwidacji skutków rozlewu olejowego, do którego doszło w efekcie kolizji dwóch statków nieopodal Korsyki.   

Tunezyjski prom ro-pax Ulysse zderzył się z zarejestrowanym na Cyprze kontenerowcem CSL Virginia około 17 Mm (28 km) na północ od Cap Corse na Korsyce ok. godz.: 7:30 w ostatnią niedzielę. Prom po wyjściu z Genui szedł praktycznie stałym kursem i bez jego zmiany uderzył prostopadle w śródokręcie stojącego na kotwicy kontenerowca. Nie wiadomo, czy kontenerowiec kotwiczył w prawidłowym miejscu, jednak niezależnie od tego na promie najwyraźniej zabrakło obserwacji sytuacji nawigacyjnej, jaką powinien utrzymywać nawigator wachtowy. Mogło się zdarzyć, że kontenerowiec był niedostatecznie oświetlony, ale i tak powinien (przynajmniej teoretycznie) być dostrzeżony przez nawigatora promu na obrazie radarowym.

W wyniku kolizji powstała wielka wyrwa w burcie kontenerowca oraz doszło do naruszenia zbiorników paliwowych i wycieku paliwa, którego mogło być nawet 600 ton.

Uruchomiono procedury porozumienia RAMOGEPOL określającego plan awaryjny na wypadek rozlewów olejowych na Morzu Śródziemnym podpisanego w 1993 roku przez Francję, Włochy i Monako.

Walka z rozlewem olejowym rozpoczęła się w sobotnią noc i do wtorku brało w niej udział już siedem statków przeciwrozlewowych należących do floty koordynowanej przez EMSA (European Maritime Safety Agency), w tym specjalistyczny zbiornikowiec Brezzamare.

Znalazł się wśród nich także Koral - były pełnomorski holownik Polskiego Ratownictwa Okrętowego, który pod niezmienioną nazwą eksploatowany jest przez przedsiębiorstwo włoskie, udostępniające go na mocy umowy

Francuska Prefektura Morska informowała we wtorek, że plama olejowa powstała w wyniku wypadku, rozdzielona na siedem części, miała już ok. 15 mil morskich (25 km).

Pogoda w rejonie kolizji była co najmniej do wtorku spokojna, z falami nie wyższymi, niż 1,25 m i z wschodnim wiatrem o prędkości ok. 20 km/h. Pogorszenie pogody może poważnie skomplikować i dramatycznie pogorszyć sytuację unieruchomionych i zakleszczonych statków.

Dotychczas nie zostały uwieńczone sukcesem próby rozdzielenia statków dokonywane m.in. przez statki Jason i Abeille Flanders. Inne źródła mówią, że na razie nie ma mowy o rozdzielaniu statków, gdyż specjaliści obawiają się, że może to spowodować dalsze duże wycieki paliwa.

PBS

-6 znowu odgrzewany kotlet
przecież to już było w weekend, mamy środę
10 październik 2018 : 06:42 tomek0101 | Zgłoś
0 aha...
aha, dobrze wiedziec.

to nic, ze informacja zawiera uaktualnienie i ciekawostke o bylym polskim statku bioracym udzial w akcji przeciwrozlewowej, ktorej to ciekawostki nikt inny w Polskich mediach nie zauwazyl.
10 październik 2018 : 11:43 arul | Zgłoś
-5 znowu
a pan redaktor znowu sam sobie komentuje artykuły...
10 październik 2018 : 13:52 tomek0101 | Zgłoś
0 na przyszłość
na przyszłość panie redaktorze - "w polskich mediach". Przymiotniki piszemy małą literą
10 październik 2018 : 13:53 tomek0101 | Zgłoś
-10 Kolizja
Kontenerowiec stał na kotwicy? Żadnego łańcucha kotwicznego nie widać. Kuli kotwicznej też.
10 październik 2018 : 15:24 Mat. | Zgłoś
+5 Kolizja
Widać łańcuch na prawej burcie.
10 październik 2018 : 16:54 PRS | Zgłoś
0 kula
A kula jest na przednim maszcie ,z prawej burty.Radze kupić lepsze okulary na poczcie bo za słabe masz.
11 październik 2018 : 07:42 mm | Zgłoś
-2 Przedni masz
Przedni maszt - wtf???
11 październik 2018 : 07:52 Serwryn | Zgłoś
+1 Potrzymaj mi piwo
Akcja jak z kawału pt. Ja nie dam rady? Przecież przywalili centralnie w kontenerowiec. A może to ustawka ubezpieczeniowa?
10 październik 2018 : 19:41 Szwagier | Zgłoś
0 Nie ustawka
Ubezpieczeniowe ustawki robi się wiarygodnie, a nie w taki oczywiście głupi sposób. Pozatym w ustawce raczej nie biora udziału dwa statki. Pozatym w powyższym przypadku nikt na Ubezpieczeniu nie zarobi.
19 październik 2018 : 14:01 Tomek 241 | Zgłoś
+3 Brawo!
Haha;) z jakiej odległości zobaczysz statek, a z jakiej kule? Co to ma za znaczenie czy była;) echo statku takich rozmiarów widoczne jest z takiej odległości, że aż strach pomyśleć co robili na tym ro-pax;) a podobno podczas kolizji warunki pogodowe były conajmniej dobre;)
12 październik 2018 : 12:39 Filipino | Zgłoś
0 Przemęcznie
Może warto z racji tego zwrócić uwagę jak wygląda system pracy oficerów na statkach RoRo? Ciągła praca 6/6 przez 7 dni w tyg przez 2-3 miesiące. Najwyraźniej OOW przysnął tam i nie zauważył. Może z przemęczenia, może dziabnięty. Tego nie jesteśmy w żaden sposób stwierdzić. Jednak taki wypadek powinien być impulsem do rozmów na temat długości czasu pracy oficerów na RoRo/RoPax.
31 październik 2018 : 14:46 Johny | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter