Żegluga

Samskip uaktualnił i rozszerzył siatkę połączeń żeglugi bliskiego zasięgu spółki zależnej Nor Lines łączących Europę Północną z portami norweskimi. W ramach reorganizacji linii bałtyckiej Nor Lines, Gdańsk zyska regularne, obsługiwane przez statki wielozadaniowe, bezpośrednie połączenie z portami norweskimi, z jednym odejściem w każdym tygodniu.   

Dzięki temu, m.in. ładunki chłodzone, a także inwestycyjne będą mogły być przewożone bezpośrednio między Gdańskiem a portami norweskimi aż po Tromsø, a pośrednio (po przeładunku w Norwegii na statek innego serwisu Nor Lines) aż do Hammerfest i Kirkenes, a nawet Murmańsk w Rosji.

Pierwszy statek w ramach obsługi wzmocnionego serwisu bałtyckiego ("Baltic Service") Nor Lines AS (przedsiębiorstwa żeglugowego i transportowo-logistycznego przejętego przez Samskip we wrześniu 2017) ma pojawić się w Gdańsku 18 października. Serwis będzie obsługiwany w Gdańsku przy nabrzeżach WOC (Wolnego Obszaru Celnego) w Nowym Porcie.

Do Gdańska będą zawijały statki z furtami bocznymi (statki sto-ro) i żurawiami pokładowymi o unosie do 50 t. Mają to być jednostki Silver Lake (zbud. w 2007 r., nośność 2532 t, GT 3538) i Silver Pearl (zbud. w 1985 r., 2607 t nośności, GT 3968).  

Dotychczas głównym portem polskim dla bałtyckiej linii Nor Lines było Świnoujście. Teraz operujące na niej statki mają zawijać regularnie do Gdańska. Świnoujście pozostanie jednak portem, do którego statki Nor Lines z Baltic Service będą mogły zawijać na żądanie, w razie potrzeby.

Zmiany, wchodzące w życie 1 października, wychodzą naprzeciw rosnącemu zapotrzebowaniu w przewozach ładunków chłodzonych i inwestycyjnych (project cargo) na południe oraz konieczności zwiększenia zdolności przewozowych konwencjonalnej drobnicy oraz ładunków ciężkich i wielkogabarytowych (inwestycyjnych) w kierunku na północ (z portów europejskich do Norwegii, a nawet do Murmańska).

Istniejąca sieć dwóch pętli serwisów liniowych z tonażem wielozadaniowym zostanie zwiększona do trzech.

Najbardziej wyraźną zmianą będzie zwiększenie liczby statków z trzech do czterech w serwisie Nor Lines łączącym porty bałtyckie i norweskie. Każdy ze statków będzie oferował możliwość przewozów ładunków chłodzonych i paletyzowanych, powierzchnię ładunkową na pokładzie otwartym z dostępnymi żurawiami o unosie do 50 ton. Serwis ten będzie jednak podzielony, z dwoma parami statków kursującymi według oddzielnych rozkładów jazdy.

Para statków łączyć będzie północną Norwegię z portami niemieckimi i holenderskimi, skupiając się na przewozach mrożonych ryb i ładunków inwestycyjnych w relacji na południe oraz ładunków spaletyzowanych i inwestycyjnych w przewozach na północ. Dzięki temu norweskie porty znajdujące się dalej na północy, a także Murmańsk i Archangielsk w Rosji będą dostępne bezpośrednio z Niemiec i Holandii. 

Druga para statków będzie służyła importerom i eksporterom w portach duńskich i polskich, łącząc je z norweskimi od Fredrikstad po Tromsø z cotygodniowymi odejściami na północ i z priorytetem dla ładunków chłodzonych i inwestycyjnych przy zawinięciach w drodze z północy na południe.

Oprócz tego oddzielna linia Nor Lines z tonażem wielozadaniowym łącząca Holandię z zachodnią, środkową i północną Norwegią wzbogacona zostanie o zawinięcie do holenderskiego portu Velsen, w którym terminal należący do Kloosterboer Velsen BV jest centrum składowo-dystrybucyjnym dla ładunków chłodzonych i zapewnia efektywne połączenia z portami brytyjskimi i portugalskimi.

"Holenderska" linia utrzymywana jest przez najnowocześniejsze statki Nor Lines - Kvitbjørn i Kvitnos, jedne z pierwszych w świecie pełnomorskich statków towarowych z napędem LNG, oferujących po 1500 m linii ładinkowej ro-ro, 122 TEU ładowności kontenerów, przestrzeń ładunkową na 1500 ton ładunków chłodzonych i żurawie pokładowe dla ładunków ciężkich.

"Jednym z głównych efektów [reorganizacji] będą bezpośrednie, regularne zawinięcia do Gdańska, Kłajpedy i Velsen, co ma służyć w optymalny sposób portom obsługującym ładunki rybne w północno-zachodniej Europie oraz na Bałtyku. Będziemy również oferować elastyczność przez udostępnienie zawinięć na żądanie w Cuxhaven i Eemshaven, zapewniając zdolności przewozowe w sezonowych szczytach, wspierając jednocześnie rybołówstwo w północnej Norwegii" - powiedział Caesar Luikenaar, dyrektor ds. handlowych obszaru norweskiego w Samskip.

Caesar Luikenaar podkreślił, że wspomniane ulepszenia konwencjonalnego serwisu liniowego nakładają się na liniowy serwis kontenerowy, z trzema odejściami na tydzień, łączący Hamburg, Bremerhaven, Rotterdam i porty norweskie. Dodał, że zmiany w serwisie z tonażem wielozadaniowym miały na celu głównie zwiększenie elastyczności dotychczas działającej kompleksowej sieci połączeń.

"Zajmując szczególną pozycję na rynku ładunków chłodzonych, statki Nor Lines mogą też przewozić ładunki paletyzowane, big bags, kontenery, ładunki ro-ro oraz ładunki ciężkie i wielkogabarytowe (inwestycyjne - project cargo). Nor Lines jest w stanie zaoferować unikatowe na regularnych szlakach między Norwegią i Bałtykiem, możliwości przeładunków żurawiami o unosie do 50 ton, a między Rotterdamem i Hammerfest - do 80 ton (na statkach Kvitbjørn i Kvitnos).

rel (Samskip), PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Nowy schemat linii bałtyckiej Nor Lines
Nowy schemat linii bałtyckiej Nor Lines
+5 Świnoujście!!!
Pogratulować "rzetelności dzeinnikarskiej' podobno "fachowemu" portalowi. Przecież Nor Lines jest od jest obecny w Polsce i od lat obsługuje regulane połączenia z Polski do Norwegii przez Świnoujście. Jak można napisać tak długo tekst nie wspominając ani słowem o Świnoujściu?
01 październik 2018 : 06:15 Posejdon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 nie ma nic do rzeczy...
w tej wiadomości obecność Świnoujścia do niczego nie była potrzebna.

zainteresowani wiedzą i jest to oczywiste, że Nor Lines od lat zawijał do Świnoujścia.

tekst jest nie o przeszłości (o której wiadomo), tylko o zmianach i przyszłości - a tu ważny jest Gdańsk.

teraz nie będzie regularnych zawinięć do Świnoujścia (zamiast tego będą do Gdańska i Kłajpedy), Świnoujście nie musiało występować w tym tekście.
02 październik 2018 : 01:24 ale... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Naprawdę?
Zmiana przez serwis Nor-Lines jednego polskiego portu (Świnoujścia) na inny (Gdańsk), czyli de facto zmiana bazowego portu serwisu w Polsce nie jest istotną informacją? To jest utrata przez Śinoujście jednego z ważniejszych serwisów liniowych i jego przeniesienie do Gdańska, a tekst jest napisany jakby to z niczego w Gdańsku pojawił się nowy serwis. Z punktu widzenia kraju i połączeń z polskich portów rzetelna informacja powinna brzmieć: "zmiana w serwsiach liniowych Nor - Lines, Gdańsk zamiast Świnoujścia".
02 październik 2018 : 05:46 Posejdon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1