Żegluga

Flota największego polskiego przedsiębiorstwa żeglugowego - Polskiej Żeglugi Morskiej (PŻM) ze Szczecina - wzbogaciła się o kolejny, 58. już, statek - masowiec Drawno.  

Jednostkę odebrano ze stoczni Yangfan w Chinach formalnie 7 września. Statek od 11 września (i jeszcze w nocy ze środy na czwartek) przebywał na kotwicowisku Zhoushan Mashi Anchorage, bezpośrednio wcześniej - w stoczni.

Jak powiedział szczecińskim mediom Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej - Polska Żegluga Morska odzyskała statek m/s Drawno, który był zakontraktowany jeszcze w 2010 roku przez poprzedni zarząd PŻM i został porzucony w chińskiej stoczni razem z zaliczkami. Zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki podjął decyzję o ukończeniu statku. 

Drawno nie jest "klasycznym" masowcem. To nowoczesny masowiec szerokolukowy ("otwarty") o nośności prawie 40 tys. ton i długości ok. 180 m. Ma to być statek należący do największych, jakie - w stanie pełnego załadowania - będą mogły wpływać do Szczecina po pogłębieniu do 12,5 metra toru wodnego ze Świnoujścia.

Jak poinformowała szczecińskie media PŻM - w pierwszym rejsie statek załaduje w chińskim porcie Nanjing nawozy sztuczne, by omijając Afrykę dopłynąć do brazylijskiego portu Paranaguá. Podróż potrwa prawie dwa miesiące.

Dowódcą statku w pierwszym rejsie jest kapitan Marek Wilczyński. 

Istnieją pewne (oficjalnie nie potwierdzone) ślady informacji mogące świadczyć o tym, że na wcześniejszym etapie dla tego statku mogła być planowana przez armatora nazwa Generał Anders
Nazewnictwo statków w tej serii jest niekonsekwentne. Niektóre noszą imiona "kombatanckie", jak Armia Krajowa, Legiony Polskie, Szare Szeregi, a inne posiadają nazwy geograficzne, np. Tczew czy Drawno.
Wśród pierwotnie planowanych dla pozostałych statków tej serii nazw były jeszcze Sopot, Solidarność i Karlino.

Dość często można się spotkać ze zdziwieniem w związku z budową statków dla polskich armatorów w stoczniach dalekowschodnich (i w ogóle zagranicznych) zamiast polskich.
W rzeczywistości nawet nasze większe stocznie w Szczecinie i Gdyni, w chwili wymuszonego zamknięcia w 2009 roku, już od dłuższego czasu nie budowały masowców, nie z braku zamówień, tylko dlatego, że były obłożone bardziej intratnymi zamówieniami na bardziej skomplikowane i droższe statki.

Poniżej przedstawiamy listę wszystkich masowców z przedziału nośności 35 do 50 tys. ton, jakie udało się nam znaleźć w bazie danych światowej floty, zbudowanych od roku 1997 poza stoczniami Dalekiego Wschodu (w Europie, ale także np. w Indiach czy Brazylii).
W tym samym okresie w stoczniach dalekowschodnich (głównie w Chinach i Japonii, mniej w Korei Południowej) powstały setki takich masowców.

• Statek zwodowany w 1983 roku jako Docelua w stoczni Ind. Verolme-Ishibras S.A. w Rio de Janeiro, ukończony i przekazany w 2008 roku przez stocznię w Pireusie (38 191 t nosności), znany ostatnio pod nazwą Kiveli.
• Statek (nr IMO 9188908) zwodowany jako Talon II w 2005 roku przez stocznię w Warnie (obecnie Bulyard Shipbuilding Industry AD). Na pewnym etapie miał to być statek przeznaczony dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Został wykończony i przekazany armatorowi w 2006 roku przez stocznię w Tuzli (Anadolu Deniz Insaat Kizaklari San. ve Tic. Ltd. Sti., Tuzla, Turcja) jako Furtrans Bulk (ostatnio znany pod nazwą Murgash)
• Statek (nr IMO 9158159, nośność 41 327 t) zwodowany w 1998 roku i przekazany w 2004 przez stocznię Varna Shipyard AD w Warnie (Bułgaria). Był pierwotnie przeznaczony dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Miał się nazywać Dolly. Ostatecznie wszedł do floty armatora z Bułgarii pod imieniem Balgarka.
• Statek zwodowany w 1988 roku i przekazany w 2002 przez stocznię rosyjską Baltiyskiy Zavod AO z Sankt-Peterburga. Znany ostatnio pod nazwą Rui Kang 86 (nr IMO 9112911, nośność 48 640 t).
• Masowiec udźwigowiony przekazany jako Mosor (ostatnio znany jako Ocean Marvel, nr IMO 9191527) przez chorwacką stocznię Brodosplit - Brodogradiliste doo w Splicie w 2001 roku.
• Masowiec udźwigowiony (44 314 t nośności) przekazany jako Arena w 2001 roku przez stocznię 'Uljanik' Brodogradiliste dd z Puli w Chorwacji (nr IMO 9222572, ostatnio znany jako Trogir).
• Masowiec udźwigowiony Tamil Nadu (45 792 t nośności, nr IMO 9107631) przekazany w 2000 roku przez stocznię Hindustan Shipyard Ltd w Visakhapatnam (Indie).
• Masowiec udźwigowiony Split (nr IMO 9154505, 42 584 t nośności) zbudowany w 1988 roku przez stocznię Brodosplit - Brodogradiliste doo ze Splitu w Chorwacji.
• Masowiec udźwigowiony znany ostatnio jako Vika (nr IMO 9133771, nośność 41 185 t). Został zbudowany w roku 1998 przez bułgarską stocznię Varna Shipyard AD i początkowo pływał (do 2016 roku) jako Delia w barwach Polskiej Żeglugi Morskiej.
• Statek znany ostatnio jako Avlemon (nr IMO 9150298, nośność 42 584 t). Masowiec udźwigowiony przekazany w 1997 roku jako Don Frane Bulic przez stocznię Brodosplit - Brodogradiliste doo, Split, Chorwacja.
• Statek zbudowany w 1997 roku przez brazylijską stocznię Industrias Reunidas Caneco SA z Rio de Janeiro jako Norsul Crateus (nr IMO 9056399, nośność 42 487 t).

PBS

Drawno - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9727508
sygnał wywoławczy - D5JE4
państwo bandery - Liberia
armator, operator - Polska Żegluga Morska PP
armator zarejestrowany - Jupiter Six Shipping Ltd
stocznia - Yangfan Group Co Ltd - Zhoushan ZJ, Chiny
stoczniowy nr budowy - BC38K-PZ06
projekt - Deltamarin 37, Deltamarin, Finlandia
wprowadzenie do eksploatacji (przekazanie przez stocznię) - 07.09.2018
położenie stępki - 22.11.2013
zamówienie - 06.2013
długość całkowita - 179,99 m
długość między pionami - 176,65 m
szerokość konstrukcyjna - 30,00 m
szerokość maksymalna - 30,032 m
zanurzenie - 10,50 m
wysokość boczna - 15,00 m
wysokość od stępki do szczytu najwyższego masztu - 44,00 m
nośność - 39 092 t
tonaż pojemnościowy brutto - 25 278
tonaż pojemnościowy netto - 13 200
ładowność (pojemność ładunkowa):
- ziarno - 51 288 m³
- bele - 48 918 m³
liczba ładowni / luków - 5 / 5 (masowiec szeroko-lukowy)
łączna pojemność zbiorników paliwowych - 1680 m³
pojemność zbiorników balastowych - 16 767 m³
urządzenia przeładunkowe - 4 × 20 t DOR
moc napędu głównego - MCR 6050 kW (8226 KM)
silnik napędu głównego - 1 × 5S50ME-B9 MAN-B&W (Dalian Marine Diesel Co Ltd, Chiny)
prędkość eksploatacyjna - 14,00 węzłów
zużycie paliwa przy prędkości 14 w. - 18,00 ton / dobę
moc elektryczna zespołów prądotwórczych - 3 × 680 kW
klasyfikacja - RINA (Registro Italiano Navale)

Komentarze   

+19 Co dalej
Ciekawe kto niedługo będzie pływał bo nawet Rumunom nieoplaca się za te grosze i przechodzą do lepiej płacących armatorów
13 wrzesień 2018 : 16:30 Andzrzej Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś