Żegluga

Postępująca digitalizacja w sektorze morskim sprawiła, że już za kilka lat na rynek wejdą pierwsze autonomiczne statki handlowe. Aby funkcjonowanie nowych technologii było bezpieczne, towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL opublikowało nowe wytyczne dotyczące klas statków autonomicznych i zdalnie sterowanych. 

- Nowy zestaw funkcji czujników, łączności, analizy i sterowania w technologiach morskich kładzie podwaliny pod zdalne i autonomiczne operacje w żegludze - mówi Knut Ørbeck-Nilssen, prezes DNV GL - Maritime. - Zwiększona automatyzacja, czy to w formie wsparcia decyzjnego, zdalnej obsługi, czy autonomii, ma potencjał do poprawy bezpieczeństwa, wydajności i efektywności środowiskowej żeglugi. Aby wykorzystać ten potencjał, przemysł potrzebuje solidnego zestawu norm, które umożliwią wprowadzenie na rynek nowych systemów i zapewnią bezpieczne wdrożenie tych technologii. 

Wytyczne obejmują nowe koncepcje operacyjne, które nie mieszczą się w istniejących przepisach, oraz technologie, które sterują funkcjami, standardowo wykonywanymi przez ludzi. Jeśli chodzi o nowe koncepcje operacyjne, wytyczne pomagają tym, którzy chcieliby wdrożyć nowe koncepcje, w procesie uzyskiwania zatwierdzenia przez państwo bandery w ramach alternatywnych wymagań projektowych. W przypadku nowych technologii dostawcy mogą zasadniczo korzystać z wytycznych w celu uzyskania zatwierdzenia.

Wytyczne obejmują nawigację, inżynierię okrętową, centra zdalnego sterowania i łączność. Szczególny nacisk kładzie się na dwa kluczowe obszary, które wynikają z polegania na autonomicznych i odległych koncepcjach oprogramowania i systemów łączności: bezpieczeństwo cybernetyczne i testowanie oprogramowania. Zarówno proces kwalifikacji koncepcji, jak i proces kwalifikacji technologii obejmują aspekty bezpieczeństwa cybernetycznego w analizie ryzyka. Bezpieczeństwo cybernetyczne powinno być uwzględniane nie tylko w samych systemach, ale także w powiązanych elementach infrastruktury i sieci, serwerach, stacjach operatorów i innych punktach końcowych, a także w miarę możliwości w wielu warstwach obrony. 

W odniesieniu do oprogramowania zasadnicze znaczenie ma zapewnienie jakości systemów opartych na oprogramowaniu, a w celu zapewnienia bezpiecznej eksploatacji należy stosować dobrze ugruntowany proces rozwoju oraz wieloaspektową strategię testowania produktu końcowego.

- Jest to pierwszy krok w procesie pełnego wdrażania tych technologii - mówi Knut Ørbeck-Nilssen. - Wciąż jednak rozwijamy doświadczenia z kilku realizowanych projektów. W niektórych obszarach, takich jak systemy nawigacyjne i funkcje inżynieryjne, możemy już oferować wskazówki techniczne w oparciu o nasze obecne zasady dotyczące klas i w miarę postępu prac nad nowymi przewodnikami i zasadami będziemy podążać za nimi.

We wtorek, 4 września w Hamburgu rozpoczęły się 27. Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich SMM. Motywem przewodnim tej największej, uznawanej za najważniejszą imprezy światowego przemysłu okrętowego są inteligentne technologie nowej generacji. Główny sponsor targów – DNV GL (stoisko nr 221, hala B4) – prezentuje nowoczesne rozwiązania klasyfikacyjne, które pomagają osiągnąć bezpieczniejsze i inteligentniejsze operacje, m.in. w zakresie zarządzania wydajnością floty oraz wiedzy specjalistycznej w zakresie technologii paliwowych i napędowych dla statków nowej generacji. 

Także w tym roku, już po raz trzeci, odbywa się DNV GL Forum, czyli eksperckie prezentacje, wartościowe dyskusje i debaty. To jedno z najbardziej popularnych wydarzeń podczas targów SMM.

AL, rel (DNV GL)

1 1 1 1