Żegluga

Kanał Elbląski od soboty został udostępniony dla żeglugi po zimowej przerwie. Od początku sezonu czynne będą wszystkie śluzy i cztery pochylnie. Piąta pochylnia, Jelenie, ma zostać uruchomiona w czerwcu, po zakończeniu prac remontowych.

Jak poinformował Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, od początku tegorocznego sezonu czynne będą pochylnie: Całuny, Oleśnica, Kąty i Buczyniec, które otrzymały pozytywne opinie Transportowego Dozoru Technicznego.

"Nieczynna nadal pozostaje pochylnia Jelenie z powodu trwających prac remontowych, przygotowujących obiekt do sezonu żeglugowego. Termin uruchomienia tej pochylni jest przewidywany na czerwiec" - wyjaśnił.

Zdaniem Pinkiewicza, funkcjonujące od ponad 150 lat zabytkowe pochylnie są systematycznie obciążane rosnącym ruchem turystycznym. W poprzednim sezonie przez każdą z nich przeprawiono ponad 2,5 tys. jednostek pływających.

Z powodu remontu pochylni Jelenie, Żegluga Ostródzko-Elbląska musiała na razie wycofać z oferty zapowiadane na ten sezon "Rejsy statkiem po trawie" pomiędzy Elblągiem, a Buczyńcem. Spółka poinformowała jednocześnie pasażerów, że do czasu otwarcia wszystkich pięciu pochylni zaprasza na rejsy na odcinkach Buczyniec - Jelenie oraz Elbląg - Całuny (w obie strony).

W ubiegłym sezonie, z powodu prac remontowych po wykryciu usterki jednego z elementów maszynowni, do 10 sierpnia nieczynna była pochylnia w Oleśnicy.

Kanał Elbląski przeszedł gruntową rewitalizację, która zakończyła się w maju 2015 r. Wyremontowano wówczas zabytkowe pochylnie i śluzy, wzmocniono brzegi, pogłębiono niektóre odcinki i wykonano inne prace związane z funkcjonowaniem i bezpieczeństwem żeglugi. Inwestycja kosztowała ok. 111 mln zł, z czego ponad 48 mln zł stanowiło dofinansowanie z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zbudowany w latach 1844-60 Kanał Elbląski łączy jeziora zachodnich Mazur z Zalewem Wiślanym. To najdłuższy kanał żeglowny w Polsce (84 km). Jest unikatowym w skali świata zabytkiem hydrotechniki, dzięki czynnemu systemowi pięciu pochylni z tzw. suchym grzbietem. Statki i jachty, żeby pokonać różnicę poziomów, są umieszczane na wózkach i przeciągane po torowisku za pomocą stalowych lin, które porusza koło wodne.

W 2011 r. Kanał Elbląski został uznany za Pomnik Historii. Miejscowe samorządy starają się o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. 

Marcin Boguszewski

Komentarze   

+1 Rowiński
Ogłosić otwarcie dla żeglugi drogi wodnej Kanału Elbląskiego, mimo że drogi tej nie sposób przepłynąć, bo nieczynna jest jedna z pochylni - to potrafi tylko RZGW Gdańsk...
Co więcej - taka sytuacja powtarza się kolejny rok z rzędu ;/
28 kwiecień 2018 : 19:05 Jaromir Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: