Żegluga

Sejmik województwa warmińsko-mazurskiego przyjął we wtorek stanowisko, w którym poparł plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną. W ocenie radnych, jest to inwestycja istotna dla rozwoju całego subregionu elbląskiego.

W przyjętym we wtorek stanowisku napisano, że warmińsko-mazurski sejmik "nieustannie popierał i popiera" inicjatywę budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Morzem Bałtyckim poprzez Zatokę Gdańską. W dokumencie podkreślono, że jest to inwestycja mająca istotne znaczenie dla rozwoju całego subregionu elbląskiego, a w szczególności takich miast jak Elbląg, Tolkmicko, Frombork i Braniewo.

Radni zaznaczyli, że przedsięwzięcie jest zgodne z uchwaloną przed pięcioma laty strategią rozwoju społeczno-gospodarczego województwa do 2025 r. Zakłada ona zwiększenie zewnętrznej dostępności komunikacyjnej i wewnętrznej spójności poprzez rozwój transportu wodnego, w tym "umożliwienie dostępności do Zalewu Wiślanego przez kanał żeglugowy na Mierzei Wiślanej".

W swoim stanowisku sejmik przypomniał, że dwa tygodnie wcześniej na wniosek Urzędu Morskiego w Gdyni zarząd województwa warmińsko-mazurskiego pozytywnie zaopiniował projekt realizacji zadania "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską". Radni napisali, że podzielają tamtą opinię.

Stanowisko warmińsko-mazurskiego sejmiku przyjęto w brzmieniu zaproponowanym przez - mającą większość mandatów - koalicję PSL-PO. Opozycyjny klub PiS proponował, żeby w dokumencie znalazły się również "wyrazy zdziwienia i zaniepokojenia" postawą zarządu województwa pomorskiego, który na początku kwietnia negatywnie ocenił plan przekopu przez Mierzeję Wiślaną.

Przekop przez Mierzeję Wiślaną, jeden z głównych projektów rządu Prawa i Sprawiedliwości ma powstać w miejscowości Nowy Świat, liczyć będzie ok. 1300 m długości i 5 m głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m. Koszt inwestycji jest szacowany na ok. 880 mln zł. W ub. roku przedstawiciele rządu zapowiadali, że jego budowa rozpocznie się pod koniec 2018 r.

autor: Marcin Boguszewski

-1 Errata
Założenia, sprawdzenie terenu, plan, przygotowanie strategiczne portu w Tolkmicku [rewitalizacja] powstał już kilka lat temu za rządów PO-PSL - obecny rząd kontynuuje rozpoczęte działania. Odsyłam do danych w GUM. Przekop kanału przez mierzeje + infrastruktura nie jest tylko i wyłącznie sukcesem rządu PiS. Przede wszystkim to sukces samorządów. Zgryźliwie dodam że droga wodna śródlądowa Wisła-Warta-Odra będzie Warszawkę omijała z daleka a ci w rządzie i tak tego nie zrozumieją. Wiwat Samorządy! Wiwat!
25 kwiecień 2018 : 07:19 Miłosz ŁUBKOWSKI Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 uważam że
Budowanie dla realizacji wspólnego celu,będzie łatwiejsze od budowania przeciw komuś/czemuś
25 kwiecień 2018 : 07:59 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: