Żegluga

Prom przybył 26 marca br. na kotwicowisko na redzie portu Gdańsk, a w środę, 28 marca po południu został wprowadzony do portu, gdzie tymczasowo zacumował przy nab. Obrońców Westerplatte.  

Jak informuje zarząd Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA - wejście na linię Gdańsk-Nynäshamn planowane jest na maj br. Dokładny termin zostanie podany po wykonaniu prac remontowych, które zlecił właściciel statku - firma STM z Singapuru.

- Wprowadzenie jednostki na linię jest zaplanowanym etapem odnowy floty wpisanym w strategię spółki, zaś kluczowym jej elementem jest budowa nowych promów oparta o Program "Batory". Ponadto, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów i realizując ich postulaty, wprowadzamy jednostkę, która przyniesie zdecydowanie nową jakość świadczonych usług między Polską, a Skandynawią - powiedział Piotr Redmerski, Prezes Zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Prom będzie obsługiwał linię, stanowiąc wahadło dla promu Wawel, co zapewni codzienne odejścia w sezonie z Gdańska, jak i z Nynäshamn pod Sztokholmem oraz sześć odejść w tygodniu po sezonie. 

Jednostka wybudowana w 2011 roku, posiada znacznie więcej miejsc kabinowych oraz lepiej przygotowaną przestrzeń pasażerską. Podróżujący będą mogli spędzać czas podczas rejsu w komfortowych warunkach, mając do dyspozycji sklepy, kafeterie, restauracje oraz sale konferencyjne. Na promie znajdują się również miejsca przeznaczone dla najmłodszych pasażerów. To wszystko sprawia, że Nova Star jest idealnym rozwiązaniem także dla rodzin z dziećmi - czytamy w oficjalnym komunikacie PŻB.

Podstawowe parametry techniczno-eksploatacyjne jednostki Nova Star:
- rodzaj promu - ro-pax.
- rok i miejsce budowy - 2011 w stoczni ST Marine, Singapur
- tonaż pojemnościowy - GT 27 744, NT 12 106
- wymiary główne - długość 161 m, szerokość 25,6 m, zanurzenie 6,20 m
- prędkość - 21,0 węzłów
- konfiguracja - załadunek od dziobu i od rufy
- silniki napędu głównego - 4 × 5600 kW
- silniki pomocnicze: 3 × 1540 kW
- stery strumieniowe: 2 × 1500 kW
- pojemność ładunkowa: długość linii ładunkowej ro-ro dla samochodów ciężarowych - 1575 m, dla samochodów osobowych - 1215 m (łącznie 2790 m)
- miejsca pasażerskie - 1215
- kabiny pasażerskie: 4-osobowe - 155, lux 4-osobowe - 7; łącznie 648 miejsc noclegowych
- fotele lotnicze - 248.

rel (Polferries), PBS

Fot.: Sławomir Lewandowski

Komentarze   

+11 Brawo
No i brawo. Widać, że firmie zaczyna wychodzić biznes w oparciu o przyzwoite promy z drugiej ręki... Nabraliście sprawności w pozyskiwaniu tego typu tonażu.
Zastanawiam się tylko czy w firmie ktoś na poważnie myśli o tym, że uda się zbudować nowy prom w szczecińskiej stoczni... czy to tylko taka poprawność polityczna? Może zamiast o tym pomyślcie o nowej linii?
29 marzec 2018 : 06:27 Paweł K. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Górnik
Śmieszne jest to, ze uznaje się za wielki sukces kupienie używanego promu przez monopolistę (prawie) na rynku. No ale nie ma co tak narzekać, może faktycznie w końcu zacznie to jakoś funkcjonować.
29 marzec 2018 : 07:05 Marks Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Dlaczego nie w Naucie?
Cytuję Marks:
Śmieszne jest to, ze uznaje się za wielki sukces kupienie używanego promu przez monopolistę (prawie) na rynku. No ale nie ma co tak narzekać, może faktycznie w końcu zacznie to jakoś funkcjonować.

Prom nie został zakupiony a wypożyczony. Prom obecnie przebywa w Remontowej. Portal morski podaje, że to właściciel zlecił remont. Jest to pewne usprawiedliwienie wobec sytuacji gdzie spółka skarbu Państwa PŻB nie zleca remontu w innej zależnej od skarbu państwa spółce Nauta.
29 marzec 2018 : 08:41 Falco Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 właściciel
Właściciel chyba wie o możliwościach "zależnej od skarbu państwa spółki Nauta."
31 marzec 2018 : 17:54 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Czy Mazovia i Baltivia dadzą dziś radę w sztormie? Nie wygląda to dobrze.
Ja jestem ciekawy czy Mazovka się dziś doczłapie do Ystad, bo za chwilę znajdą się w Danii jak będą tak płynąć w bok. Baltivia też od 5:00 płynie i nie może dopłynąć, miała być na 13:00 i nic. Na morzu tylko 65 km/h. Polonka i Skania bez zakłóceń, Galileusz, Gryf, Wolin też. Nawet Kopernik i Śniadek kursują bez dramatu a Polferries jak zwykle opóźnienia, odwołania, przekładania, sztormowania. Jak wiecie, że promy nie dają rady to po co je puszczacie w morze przy warunkach sztormowych. Bo to nie pierwsza taka akcja jest...
29 marzec 2018 : 12:05 Kamil Ystad Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Co się dzieje z Cracovią?
Czy jest w ogóle jakaś pogoda przy której Cracovia pływa bez opóźnień?!!!! Nie trzyma się rozkładu już czwarty dzień. Podano nowy rozkład na czas złej pogody, pomimo, że pozostałe promy kursują bez zakłóceń, a najlepsze, że tego tymczasowego rozkładu też się nie trzyma. Nie dziwie się, że nikt tego promu nie chciał kupić...
12 kwiecień 2018 : 11:20 Adam P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1