Żegluga

Według źródeł shipbrokerskich do egipskiego terminalu Sidi Kerir zmierza grecki zbiornikowiec, który załaduje tam ropę dla PKN Orlen. Nieznana jest ilość zamówionego ładunku, ale będzie ona prawdopodobnie bliska ładowności statku, czyli 127 728,4 m³ (ok. 803 tys. baryłek). 

Tankowiec klasy aframax o nazwie Mareta (nr IMO 9537927, nośność 115 796 t, GT 61 332, długość całkowita 248,97 m, szerokość 43,80 m, zanurzenie 15,023 m), należący do armatora TMS Tankers Ltd, wyczarterowany na podróż z Egiptu do Polski za kwotę szacowaną na 750 tys. USD, ma przyjąć ładunek w Sidi Kerir między 19 a 21 listopada.

Sidi Kerir to baza składowa i morski terminal naftowy położone w pobliżu Aleksandrii, z którego już wielokrotnie docierały ładunki do Gdańska. Operatorem terminalu jest Sumed (Arab Petroleum Pipelines Company), który posiada dwa równoległe rurociągi o średnicy 42 cali i długości 320 km łączące Ain Sukhna nad Morzem Czerwonym z Sidi Kreir nad Morzem Śródziemnym. Terminal Ain Sukhna przyjmuje, maksymalnie na czterech stanowiskach jednocześnie, statki dowożące ładunki głównie z krajów będących udziałowcami Sumed, a są to Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej, SAK i Kuwait Metal Pipe Industries Co. z Kuwejtu, EGPC z Egiptu, IPIC ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich oraz Qatar Petroleum z Kataru.

W terminalu Sidi Kerir zbiornikowce (do pięciu jednocześnie) nie ładują ropy przy nabrzeżu czy pirsie, ale na otwartym morzu - z boi przeładunkowych SPM (single point mooring).

W Naftoporcie - terminalu paliwowym w gdańskim Porcie Północnym spodziewany jest (na początku grudnia) także zbiornikowiec Front Castor, należący do jednego z największych w świecie operatorów zbiornikowców - armatora Frontline Ltd. z Wysp Bahama, kontrolowanego przez znanego norweskiego magnata żeglugowego - Johna Fredriksena.

Front Castor (nr IMO 9780251, nośność 109 900 t, GT 62 849, długość całkowita 251,84 m, szerokość 44,00 m, zanurzenie 14,874 m) - zbiornikowiec klasy aframax - opuścił właśnie (14 listopada) terminal Novorossiysk CPC Offshore Marine Terminal.

CPC (Caspian Pipeline Consortium) jest dużym międzynarodowym projektem z udziałem Rosji, Kazachstanu i wiodących światowych koncernów naftowych, powołanym do budowy i eksploatacji ropociągu o długości 1511 km. Jego wartość inwestycyjna (łącznie z obecnie realizowanym planem rozbudowy) wyniesie 5,4 miliarda USD.

System rurociągowy CPC zasilany jest głównie ropą z dużych pól naftowych zachodniego Kazachstanu, ale również od rosyjskich producentów ropy.

Rurociąg kończy się terminalem CPC Marine Terminal, który podobnie, jak wspomniany wyżej Sidi Kerir nie posiada nabrzeży czy pirsów, a statki ładowane są offshore przez boje cumowniczo-przeładunkowe single point mooring.

Udziałowcami CPC są: w 31 % Federacja Rosyjska (przez Transneft - 24 % i CPC - 7 %); w 20,75 % Republika Kazachstanu (KazMunayGaz - 19 % i Kazakhstan Pipeline Ventures LLC - 1.75 % udziałów); Chevron Caspian Pipeline Consortium Company - 15 %, LUKARCO BV - 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company - 7,5 %, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5 %, BG Overseas Holding Limited - 2 %, Eni International N.A. N.V. - 2 % oraz Oryx Caspian Pipeline LLC w 1,75 %.

Nie wiadomo jeszcze, czy w zbiornikach statku Front Castor przypłynie do nas ropa kazachska czy rosyjska. Jeżeli okazałoby się, że pochodząca z Kazachstanu, to byłby to prawdopodobnie pierwszy import drogą morską z tego kierunku.

Warto przypomnieć, że we wrześniu miała miejsce trzydniowa wizyta prezydenta Andrzeja Dudy w Kazachstanie. Podróż do Astany była rewizytą polskiego prezydenta, po tym, jak pod koniec sierpnia zeszłego roku Nursułtan Nazarbajew przebywał Polsce. Wówczas rozmowy koncentrowały się na współpracy gospodarczej, podobnie było podczas wrześniowej wizyty prezydenta Andrzeja Dudy w Kazachstanie.

– Bardzo się cieszę z tej wizyty. Jeszcze raz chciałbym podziękować Panu Prezydentowi za przybycie do Polski - mówił prezydent RP Andrzej Duda w sierpniu br.  Rozmawialiśmy [...] o możliwościach współpracy, w tym o możliwościach eksportu ze strony Kazachstanu. Mówiłem też, że nasz Naftoport w Gdańsku jest otwarty na przyjęcie ropy naftowej z Kazachstanu. [...] Mówiłem o polskich planach rozwoju portów. Chcemy, aby pogłębiające się relacje Polski z Kazachstanem przełożyły się na rozwój transportu drogą morską. Mam nadzieję, że w tym obszarze perspektywy rysują się dobrze  - powiedział prezydent Polski Andrzej Duda po spotkaniu z prezydentem Kazachstanu Nursułtanem Nazarbajewem w sierpniu w Warszawie.

PBS

Fot.: Pilot Frans / Shipspotting.com

Rys.: CPC

Front Castor płynie do Gdańska z terminalu mającego rurociągowe połączenie z polami naftowymi Kazachstanu
System ropociągowy CPC i zbiornikowiec przy boi przeładinkowej terminalu CPC koło Noworosyjska.
Front Castor płynie do Gdańska z terminalu mającego rurociągowe połączenie z polami naftowymi Kazachstanu System ropociągowy CPC i zbiornikowiec przy boi przeładinkowej terminalu CPC koło Noworosyjska.System ropociągowy CPC i zbiornikowiec przy boi przeładinkowej terminalu CPC koło Noworosyjska.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter