Żegluga

Przy nabrzeżu Rotterdamskim portu Gdynia zacumował wczesnym popołudniem, w niedzielę, 9 kwietnia, hiszpański cementowiec .

Jest to największy dotąd przy tym nabrzeżu, a niewykluczone, że największy dotychczas także w obszarze portu zarządzanym przez OT Port Gdynia i w całym porcie Gdynia, cementowiec z ładunkiem lub przybyły po ładunek. Statek o nośności 10 947 ton przybył do Gdyni częściowo już załadowany w innym porcie. Z gdyńskiego portu ma zabrać 7000 ton popiołu po spalaniu surowców energetycznych. Wyjście statku z Gdyni spodziewane jest we wtorek po południu.

Statek jest hiszpański i pozostaje w długookresowym czarterze hiszpańskiego koncernu Masaveu Industria, zajmującego się między innymi produkcją cementu, ale jego pierwszy ładunek z Gdyni przeznaczony jest dla odbiorców skandynawskich. Cementowiec przybył do Gdyni z Brevik w Norwegii, a z polskiego portu uda się do Slite na Gotlandii.

Przeładowcą (przedsiębiorstwem realizującym przeładunek w porcie) jest Speed. Opiekę agencyjną nad statkiem sprawuje Morska Agencja Gdynia Ltd.

Ładunek dotarł do portu w czterech składach kolejowych po 40 wagonów specjalistycznych. Ich rozładunek bezpośrednio na statek zajmuje około dwie doby. Wagony służące temu transportowi podstawiła spółka Cemet. Od niej pochodzą również mobilne, nabrzeżowe urządzenia do wspierania rozładunku wagonów (wytwornice ciśnienia wypychające proszkowy ładunek z wagonów; w systemie przeładunkowym statku wytwarzane jest podciśnienie).

Ładunek ekspediuje z Polski spółka Eko-ZEC, w związku podpisaną przez nią wieloletnią umową na pełnienie funkcji zarządzającego odbiorem i zagospodarowaniem ubocznych produktów spalania z Elektrowni Kozienice (Enea Wytwarzanie). Przedsiębiorstwo produkcyjno-usługowe Eko-ZEC, zajmuje się dystrybucją takich produktów ubocznych, jak popiół lotny, mieszanina popiołowo-żużlowa i tzw. REA-gips.

Od kilkunastu już lat przeładunki cementu (zasadniczo w imporcie) odbywają się w Gdyni przy nabrzeżach Węgierskim (z terminalem tuż przy nabrzeżu) i Bułgarskim (z terminalem na tyłach terminalu kontenerowego GCT). Częstsze przeładunki związane z rynkiem produkcji cementu zaczęły się przy nabrzeżu Rotterdamskim stosunkowo niedawno. W dniach 13-18 lutego spółka Eko-ZEC dokonała tam po raz pierwszy eksportu (kolejno - dwoma statkami) popiołu lotnego oraz gipsu syntetycznego do odbiorców w Europie Zachodniej. Popioły lotne zostaną wykorzystane do produkcji cementów i betonu towarowego w zakładach na terenie Skandynawii, natomiast gipsy syntetyczne w jednej z fabryk w krajach Beneluxu do produkcji płyty kartonowo-gipsowej, zapraw, klejów i gładzi na bazie gipsów.

Uruchomienie nowych kanałów dystrybucji dla ubocznych produktów spalania to dla spółki Eko-ZEC i grupy Veolia w Polsce szansa na dalszy rozwój relacji biznesowych i wzmacnianie realizacji strategii grupy dot. gospodarki o obiegu zamkniętego (Eko-ZEC od 2004 r. wchodzi w skład Grupy Veolia - jednej z największych na świecie firm w zakresie świadczenia usług na rzecz środowiska).

Wśród cementowców zawijających ostatnio do Gdyni (cumujących także przy nab. Rotterdamskim) znalazł się również zbudowany niedawno, nowoczesny, pierwszy w świecie cementowiec z napędem LNG - Greenland.

Cristina Masaveu  - charakterystyka podsatwowa: nr IMO - 9443762; stocznia - Armon Gijon Astilleros SA, rok budowy - 2011; armator - Alvargonzalez SA, armator zarządzający, operator - Ership SAU, Hiszpania; długość całkowita - 134,20 m, długość między pionami - 125,00 m, szerokość konstrukcyjna - 20,50 m, wysokość boczna - 9,50 m, zanurzenie - 7,20 m; tonaż pojemnościowy brutto - 8291; nośność - 10 947 t; wyporność - 15 252 t; moc napędu głównego - MCR 6000 kW (8158 KM), prędkość eksploatacyjna - 14,50 w.; klasyfikacja - Lloyd's Register, notacja klasy - + 100 A1 cement carrier : LI : *IWS : Ice Class 1A FS : Max/min draughts fwd 7.280/4.250m : Max/min draughts aft 7.720/4.970m : Power required 5173 kw, power installed 6000 kw + LMC UMS (Unmanned Machinery Spaces)

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Informacja własna Portalu Morskiego


Wizytówka statku Cristina Masaveu :

 


Cristina Masaveu
 - manewry w porcie:

 

Cristina Masaveu - przygotowania do załadunku

 

Cristina Masaveu - przygotowania do załadunku

Komentarze   

0 W XVII wieku też eksportowaliśmy popiół
W XVII wieku też eksportowaliśmy popiół- wajdaż lub potaż... używane do bielenia sukna, w hutnictwie szkła...
Gdański port słynął po zbożu i drewnie właśnie eksportem tego surowca...
11 kwiecień 2017 : 20:43 głośnik morski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1