Żegluga

Wygląda na to, że toczący się od lat spór pomiędzy Color Line, Fjord Line oraz władzami Sandefjord ma się ku końcowi. Strony osiągnęły wstępne rozumienie.

Wzajemne skargi, pozwy i tarcia stanowiły w ostatnim czasie normę, jeśli chodzi o relacje Color Line i Fjord Line. W spór rywalizujących ze sobą firm zamieszane były również władze miasta Sandefjord. Kością niezgody był przede wszystkim rozkład odejść statków na trasie Sandefjord – Strömstad. Przedstawiciele Fjord Line od dawna podkreślali, że zatwierdzany przez gminę rozkład preferował konkretnego operatora – w tym wypadku Color Line. Na tym tle wielokrotnie dochodziło do konfliktów. Dodatkowo w marcu br. Europejskie Stowarzyszenie Wolnego Handlu (EFTA) rozpoczęło postępowanie, które miało zbadać, czy norweski armator oraz miasto nie naruszyli przepisów wynikających z porozumienia obowiązującego w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EEA). Działający przy EFTA organ nadzorczy (ESA) rozpoczął wtedy sprawdzanie, czy zawarta umowa nie pogwałca zasad uczciwej konkurencji i czy jej strony nie nadużyły swojej dominującej pozycji na rynku. Komisja nadzorcza miała ustalić, czy punkty porozumienia zawartego przez administrujące portem miasto oraz Color Line nie faworyzują w szczególny sposób norweskiego armatora, np. poprzez rozkład rejsów, który ogranicza wejście na rynek innych podmiotów bądź blokuje możliwość rozwinięcia przez nie usług.

Osiągnięte właśnie porozumienie daje szansę na zakończenie trwającego od dawna konfliktu. Color Line poinformował, że jest ono satysfakcjonujące dla wszystkich stron sporu.

Osiągnięty kompromis zawiera nowe godziny odejść promów obu operatorów. W nowym rozkładzie promy należące do Color Line będą odchodzić z Sandefjord w godzinach porannych o 7 oraz 10, a statki Fjord Line o 8:30. Ugoda reguluje też zasady dostępu do infrastruktury zarówno w Sandefjord, jak i Strömstad.

Fjord Line zobowiązał się do wycofania pozwów skierowanych przeciwko Color Line oraz kolejnego przeciwko Color Line oraz gminie Sandefjord. Postępowanie sądowe w drugiej ze spraw miało rozpocząć się 14 września. Działający przy EFTA organ nadzorczy (ESA) ma zaś zamknąć toczące się postępowanie przeciwko Color Line oraz gminie.

Poinformowano, że jeśli wszystkie wnioski zostaną przyjęte przez władze Sandefjord oraz przez ESA, co wydaje się formalnością, nowy rozkład zostanie wcielony w życie tak szybko, jak to tylko możliwe.

PromySkat
Źródło: Color Line

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter