Paryskie Memorandum - międzynarodowe porozumienie państw europejskich oraz Kanady w sprawie inspekcji portowych - opublikowało właśnie raport roczny za 2013 rok, dotyczący stwierdzonych uchybień i zatrzymań w trakcie inspekcji przeprowadzonych na statkach w portach europejskich i kanadyjskich. To najważniejszy europejski ranking mówiący o standardach bezpieczeństwa statków poszczególnych bander oraz armatorów, którzy je podnoszą.
Jak czytamy w dokumencie, w ubiegłym roku we wszystkich krajach Paryskiego Memorandum przeprowadzono na statkach wszystkich bander świata 17 687 inspekcji, podczas których zanotowano łącznie 49 074 uchybień. Średnio na jedną inspekcję przypadło więc 2,8 uchybień. Przy szczególnie rażących uchybieniach, zagrażających bezpieczeństwu statku i załogi dokonano zatrzymań jednostek. Łącznie w 2013 roku w portach europejskich i kanadyjskich zatrzymań tych było 668, co stanowi udział 3,8 proc. w stosunku do liczby inspekcji.
Z porównania wyników statków Polskiej Żeglugi Morskiej do powyższych danych wynika, że flota PŻM miała w ubiegłym roku znacznie lepsze wyniki od średniej europejskiej. Na statkach PŻM zanotowano bowiem 1,56 uchybień przypadających na inspekcję, natomiast w kategorii zatrzymań, odnotowano jedynie 0,96 procentowy udział w stosunku do ogólnej liczby inspekcji.
Powyższe wyniki przekładają się na praktyczne konsekwencje. Statki PŻM zaliczane są do grupy statków o niskim ryzyku (Low Risk Ships). Oprócz informacji dla dostawców ładunków, którzy mają gwarancję bezpiecznych przewozów, również i samo podejście instytucji kontrolnych do statków armatora jest adekwatne do jego standardów. Masowce, które mają niższy od średniej odsetek uchybień i zatrzymań (LRS), kontrolowane są raz na 2-3 lata. Statki o wynikach zbliżonych do średniej (Standard Risk Ships), kontrolowane są co 10-12 miesięcy, natomiast te, mające gorsze niż średnia wyniki (High Risk Ships) - co 4-6 miesięcy.
Tak dobre rezultaty PŻM na tle średniej europejskiej to wynik priorytetowego traktowania standardów bezpieczeństwa przez armatora na swoich statkach oraz jakości pracy załóg, w skład których wchodzą wyłącznie polscy marynarze.
PŻM
