Na początku czerwca br. Komisja Budżetowa niemieckiego parlamentu przyznała środki w kwocie 359 mln USD na poszerzenie wschodniej części Kanału Kilońskiego.
W kwietniu tego roku ta sama komisja przyznała już środki w wysokości 657 mln USD na budowę piątej śluzy w Brunsbüttel.
Aby przyspieszyć prace przygotowawcze związane z poszerzeniem (plany, przetargi), środki w kwocie 6,8 mln USD zostaną wydane jeszcze w tym roku. Parlament zobowiązał się do wydania na rozbudowę Kanału kolejnych 352 mln USD do 2019 roku.
Pozwolenie na przebudowę 20 kilometrowego odcinka we wschodniej części Kanału zostało wydane już w marcu bieżącego roku. Odcinek ten ma zostać poszerzony z 44 m do 70 m jeszcze do końca 2014 r..
Ponad 130 połączeń feederowych korzysta tygodniowo z Kanału Kilońskiego jako z najszybciej i najbardziej ekologicznej drogi łączącej Hamburg z Bałtykiem. W 2013 roku około 2 mln TEU zostało przetransportowanych właśnie tą drogą wodną.
Statek na trasie Hamburg – Gdańsk skraca drogę aż o połowę w stosunku do rejsu przez Morze Północne dookoła Danii, jeżeli skorzysta z Kanału Kilońskiego. W 2013 roku z Kanału Kilońskiego skorzystało 31 097 statków, które w sumie przewiozły 94,8 mln ton ładunków.{jcomments on}