Szybki prom HSS Stena Carisma, należący do armatora Stena Line, który co roku w sezonie letnim operował pomiędzy portami Goteborg (Szwecja) i Frederikshavn (Dania) nie wyruszy na szlak morski tego lata. Decyzja armatora została podjęta tuż przed rozpoczęciem sezonu turystycznego 2014.
„Podjęliśmy trudną decyzje o nieuruchomianiu szybkiej jednostki w sezonie letnim 2014, czy prom będzie operował w kolejnym roku jeszcze tego nie ustaliliśmy. Decyzja została podjeta w dość krótkim terminie”, - powiedział oficer ds informacji Jesper Waltersson.
Decyzja jest o tyle zrozumiała, że przy wysokich cenach bunkru ceny biletów byłyby o wiele droższe,od biletów na konwencjonalne jednostki, co miałoby przełożenie na obniżonę frekwencję. Także brak jednego, sezonowego promu, nie jest jakąkolwiek uciążliwością dla pasażerów, ponieważ mogą oni korzystać z promów Stena Jutaldica oraz Stena Danica, które regualnie obsługują połączenie z Frederikshavn.
Stena Carisma jest małym katamaranem HSS 900 (High-speed Sea Service) 900, który wraz z trzema większymi jednostkami HSS 1500 stanowiła szybka flotę Stena Line. Wszystkie te promy były napędzane turbinami disla marki Mercedes, które niestety zużywały duże ilości paliwa (ponad 30 m3 w czasie jednego rejsu w przypadku Carismy). Katamarany Stena Voyager i Stena Discovery zostały wycofane z eksploatacji w 2011 roku, jedynie Stena Explorer pozostaje w czynnej służbie obsługująć połączenie z portu Holyhaed w Wielkiej Brytanii do portu Dun Laoghaire w Irlandii. Stena Discovery została sprzedana do Wenezueli, podczas gdy HSS Stena Voyager został zezłomowany w ubiegłym roku przez firmę Stena Recycling w stoczni w Landskronie (Szwecja).
HSS Stena Carisma została wybudowana w 1997 roku w norweskiej stoczni Westamarin, cała konstrukcja jest wykonana z aluminium. Długość statku liczy 88 metrów a szerokość 30 metrów. Na pokład zabiera do 900 pasażerów, 151 pojazdów osobowych i 10 autokarów. Prom jest zasilany 4 silnikami o łącznej mocy 34 000 kW i rozwija prędkość 38 węzłów. Jednostka pozostaje nadal w porcie w Goteborgu przy terminalu promowym Denmark Terminalen, oczekując na dalsze decyzje armatora.
Wysokie ceny bunkru spowodowały, że praktycznie z rejonu Bałtyku paliwożerne jednostki typu HSC (High Speed Craft) zniknęły. Jednym z ewenementów są jednostki Leonora Christina i Villum Clausen zapewniające połączenie pomiędzy Bornholmem a Ystad (stały ląd) w ramach kontraktu armatora Faergen, a duńskim Ministerstwem Transportu. Drugim połączeniem, które korzysta z tego typu statków, to połączenie Visby - Nynashamn/Oskarshamn (Szwecja), które armator Destination Gotland realizuje w ramach kontraktu ze szwedzkim Ministerstwem Transportu.
opr/PromySkat