Żegluga

Rekordowy ładunek 113 tys. t węgla, który przypłynął do Polski przed Wielkanocą z Chile i został już rozładowany w Porcie Północnym w Gdańsku, najprawdopodobniej spalony zostanie w elektrowniach francuskiej grupy EDF - Électricité de France.

Zainteresowanie tak dużym jednorazowym transportem węgla wybuchło natychmiast, gdyż jest to rekordowy ładunek węgla importowany do polskich portów (rok wcześniej do Gdyni przypłynęły z Australii "tylko" 102 tys. t). Tymczasem na południu kraju na zwałach zalega kilka milionów ton niesprzedanego paliwa ze śląskich kopalń, które pogrążają naszą największą spółkę wydobywczą UE. Z powodu kłopotów finansowych Kompania Węglowa musiała właśnie wysłać na przymusowy przestój dziesiątki tysięcy swych pracowników.

Węgiel już rozładowany

Masowiec Yu Dian 103 z węglem energetycznym płynął pod chińską banderą z portu Punta Arenas w Chile. W środę rano (23 kwietnia) statek wyszedł z Gdańska w kierunku Łotwy. Przy Pirsie Rudowym Portu Północnego cumować mogą od niedawna największe masowce dopuszczone do żeglugi po Bałtyku (tzw. Baltmax, o zanużeniu do 15 m). Do obsługi olbrzymich masowców terminal przystosował belgijski potentat - spółka Sea-Invest, która kupiła udziały w Porcie Północnym.

Belgijski boom na przeładunki

Formalnie właścicielem portu nadal pozostaje skarb państwa, ale Belgowie spowodowali gwałtowny wzrost przeładunków węgla w gdańskim porcie. W roku ich pojawienia się (2008 r.) portowe dźwigi przeniosły niewiele ponad milion ton wegla, w 2010 r. już ponad 3 mln t, a w 2013 r. ponad 3,5 mln t węgla, z czego znakomitą większość importowano do Polski.

Kto kupił chilijskie paliwo? Agentem morskim chińskiego masowca Yu Dian 103 była spółka Anchor Agents & Shipbrokers z siedzibą w Gdyni, która od prawie 20 lat specjalizuje się w obsłudze ładunków morskich z węglem i koksem a od 12 lat współpracuje ze spółką EDF Trading.

Z portu nawet do Rybnika?

To właśnie EDF w 2008 r. rozpoczęła import węgla do Polski, do elektrowni i elektrociepłowni z grupy EDF (m.in. Elektrowni Rybnik, EC Wybrzeże, EC Kraków, Kogeneracja Wrocław). Przed 5 laty również Francuzi z EDF Trading - działając przez francuską spółkę Atic (w której udziały EDF ma wspólnie z ArcelorMittal) sprywatyzowali też węglowy Morski Terminal Masowy Gdynia.

Jak ustalił nettg.pl, w gdańskim Porcie Północnym na zlecenie EDF w 2011 r. importowano 755 tys. t węgla a rok później dwukrotnie więcej - 1,5 mln tys. t, natomiast plan zakładał osiągnięcie ok. 2 mln t.

Tajemnica handlowa

Próbowaliśmy potwierdzić zakup węgla z ładnowni Yun Dian 103 we francuskiej spółce energetycznej EDF, lecz w czwartek ani biuro prasowe grupy ani spółka córka EDF Paliwa nie odpowiedziały na pytanie, czy rzeczywiście kupiły rekordowy ładunek.

- Z pewnością nie ujawnię, kto jest obiorcą frachtu. Współpracujemy zresztą nie tylko z EDF - Michał Kupczyk, prezes Anchor Agents & Shipbrokers również odmówił w rozmowie z "Trybuną Górniczą" potwierdzenia naszych ustaleń. Dodał jednak, że w ostatnich miesiącach w Porcie Północnym dał się zaobserwować znaczny wzrost eksportu polskiego węgla drogą morską. - Obecnie eksport węgla z Polski praktycznie zrównuje się z importem, który zdecydowanie dominował wcześniej - powiedział przedstawiciel AAS.

Import gwałtownie wzrósł

Przypomnijmy, że skokowy wzrost importu węgla do Polski nastąpił w 2008 r, gdy napłynęło go 9,5 mln t i Polska po raz pierwszy od dziesięcioleci stała się importerem węgla netto. Import węgla ciągle rósł (do prawie 15 mln t w 2011 r.). Zmalał w latach 2012 i 2013 do ok. 10 mln t, zrównując się w zeszłym roku z eksportem. Wbrew pozorom węgiel koleją i samochodami rozwożony jest z portów na Wybrzeżu nie tylko do celów w północnej części kraju. Logistycy, z którymi rozmawialiśmy, pamiętają pociągi z węglem wysyłane z Gdańska i Gdyni także m.in. do elektrowni Skawina (CEZ) czy Połaniec (GDF Suez), czyli na odległość ok. 600 km. 

nettg.pl

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6585 3.7325
EUR 4.2289 4.3143
CHF 4.4926 4.5834
GBP 4.9553 5.0555